Et par spørgsmål om bøgehæk.
Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 18:44

Hej

I efteråret læste jeg med fornøjelse Mads Lie Jensens meget fine artikel om
bøgehække på hans hjemeside. ( http://www.gartneriet.dk/ )

Det blev hurtigt klart for mig at jeg skulle have bøgehæk rundt om min have.
Så der blev indkøbt 320 planter (60 - 80 cm) og de blev plantet i efteråret.

I løbet af vinteren har nogle harer afkortet enkelte af planterne. Det er jo
hvad der sker.
Bør man udskifte disse planter (de er sprunget ud, men er kun ca. 30 cm.
høje), eller kan de nå at komme med uden at de bliver "holdt nede" af
planterne ved siden af ?

Nu blev det så forår og det skulle blive spændende at se hvor mange som
ville springe ud.
Indtilvidere er der kun 5 planter som ikke er kommet igang.
Jeg har ca. 20 planter i reserve. (som er sprunget ud)
Så er spørgsmålet, om jeg kan tage nogle af mine reserve planter og plante
dem istedet for dem der er gået ud, eller om jeg skal vente til efteråret
med at gøre det.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-04 19:15

"Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa" adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Bør man udskifte disse planter (de er sprunget ud, men er kun ca. 30 cm.
> høje), eller kan de nå at komme med uden at de bliver "holdt nede" af
> planterne ved siden af ?

Prøv at se, hvad der sker i løbet af sommeren.
Jeg vil gætte på, at de løber ekstra i vejret for ikke at stå i skyggen af
naboplanter.

> Så er spørgsmålet, om jeg kan tage nogle af mine reserve planter og
plante
> dem istedet for dem der er gået ud, eller om jeg skal vente til efteråret
> med at gøre det.

Jeg ville vente til efteråret.
Hvis du planter om nu, hvor de står med fine, sarte blade med stor
fordampning, risikerer du, at de går mere i stå end de planter, der er
klippet af harerne.
Så har du også mere tid til at vurdere, hvor galt det er gået.

God fornøjelse med din hæk.
En bøgehæk er simpelthen det bedste, man kan ha!

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-04 06:47

On Thu, 13 May 2004 19:44:05 +0200, "Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa"
adslhome.dk> wrote:

> [...]
>Bør man udskifte disse planter (de er sprunget ud, men er kun ca. 30 cm.
>høje), eller kan de nå at komme med uden at de bliver "holdt nede" af

Jeg ville ikke udskifte disse nu, hvis de gror videre - de vil nok blive
lidt mere tætte end resten og de skal også nok nå op i samme højde,
sikkert allerede i år.

> [...]
>dem istedet for dem der er gået ud, eller om jeg skal vente til efteråret

De døde planter ville jeg skifte nu - men det er selvfølgelig lidt
risikabelt når de har blade, men man kan nu komme langt med en kande
vand. Og vejret nu er jo hverken specielt varmt eller specielt tørt, så
det skal nok gå.
For det vil da være lidt træls at se på de åbne steder i hækken, og når
det ikke er mere end fem - så har du jo stadig rigeligt i overskud.

http://www.gartneriet.dk