Flytning af blomster
Fra : Puk

Dato : 11-05-04 18:14

Hej alle sammen

Jeg er ved at flytte sammen med min kæreste og ville i den forbindelse gerne
flytte en buskrose fra min lille have til haven ved min kærestes hus.
Samtidig ville jeg også gerne tynde ud i stauderne i den lille have ved min
lejlighed og putte nogle af dem op i den nye have.

Spørgsmålet er så, om det kan lade sig gøre på denne tid af året, uden at
tage livet af planterne? Og hvordan bærer jeg mig bedst ad?

Kan jeg simpelthen grave rose og stauder op med så meget rodnet som muligt,
sætte dem i nogle plastik potter og køre de 30 km til den nye have for så at
plante dem der. Eller bør jeg gøre mere end som så?

Mange hilsner
Puk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-05-04 18:20

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> plante dem der. Eller bør jeg gøre mere end som så?

Prøv!
Chancen er da større end ved ikke at gøre noget
Men husk at vande godt og længe.

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-04 18:46

> Jeg er ved at flytte sammen med min kæreste og ville i den forbindelse
gerne
> flytte en buskrose fra min lille have til haven ved min kærestes hus.

Hvis det er et hus/lejlighed, du har solgt, så må du ikke tage noget med -
men du kan sagtens flytte det nu. Det skal bare vandes hele sommeren.

Mvh Maria

Fra : Puk

Dato : 11-05-04 20:08

> Hvis det er et hus/lejlighed, du har solgt, så må du ikke tage noget med -
> men du kan sagtens flytte det nu. Det skal bare vandes hele sommeren.

Lejligheden er en jeg har lejet af min mor gennem en årrække og hun er helt
indforstået med, at jeg tager nogle planter med. Selve staudebedet er nu 3
år gammelt og efterhånden så fyldt, at det faktisk trænger til at blive
tyndet lidt ud. Min tanke var så, at det jo ville være dejligt, hvis jeg
kunne tage lidt stauder med mig.

Jeg prøver det af her i weekenden og vander og vander og vander alt hvad jeg
kan.

Rosen har jeg noget særlig rosengødning til, som jeg regner med at give den
lidt af på udplantningsstedet for at hjælpe den lidt på vej. Er der noget
særligt jeg kan give stauderne for at give dem de bedste vækstbetingelser?

Tak for jeres råd

Mange hilsner
Puk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-04 22:13

Puk wrote:

> [...]
> give den lidt af på udplantningsstedet for at hjælpe den lidt på vej.
> Er der noget særligt jeg kan give stauderne for at give dem de bedste

Du må for alt i verden ikke give nyomplantede planter gødning. Det vil tage
livet af dem.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 11-05-04 19:39

> [...]
at
> plante dem der. Eller bør jeg gøre mere end som så?

Hej Puk

Det ville være bedst hvis du kunne komme til at flytte planterne på en
overskyet dag uden for meget blæst og gerne en dag med byger, for så undgår
du bedst at planterne tørrer for meget ud når du kommer ud til det nye
plantested.

Mvh. Janni

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-05-04 21:10

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

undgår
> du bedst at planterne tørrer for meget ud når du kommer ud til det nye

Det er vel ikke meget værre end at slæbe en plante hjem fra planteskolen, og
det går det da fortrinligt med. Du skal aldrig gøde en plante under/lige
efter omplantning. God kompost og brug af tørv, alt efter hvilken plante vil
være fint. Men lad der gå et stykke tid, og vand så med en tynd
gødningsblanding, eller et lille bitte drys 'fra posen'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Quatalis

Dato : 12-05-04 04:09

Der står en vejledning i at flytte roser på
http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=12%2D05%2D2004+05%3A08%3A57_828

/Qua