Internetforbindelse i kolonihaven/sommerhu~
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-05-04 07:52

Er usikker på, om dette er det rette sted at spørge.... ellers er der måske
nogen, der har en idé om rette gruppe?

Vil gerne høre, hvad folk herinde har valgt af internetforbindelse til
kolonihaven/sommerhuest/fritidshuset.

I det konkrete tilfælde er der tale om et hus, som i hvert fald p.t. er uden
fast telefonforbindelse. En sådan kunne selvfølgelig etableres. Der er
derfor heller ingen kabeltv etc.

Der er tillige tale om et hus, der kun bruges halvdelen af året. Et
halvårligt abonnement ville være en god løsning, men en sådan findes vel
næppe? *S*

Hvilken løsning har I andre valgt til sådan et tilfælde?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carina

Dato : 11-05-04 08:18

"Lisbeth Jacobsen":

> Vil gerne høre, hvad folk herinde har valgt af internetforbindelse til
> kolonihaven/sommerhuest/fritidshuset.

Jeg har ikke valgt noget, men vover at svare alligevel

> I det konkrete tilfælde er der tale om et hus, som i hvert fald p.t. er
uden
> fast telefonforbindelse. En sådan kunne selvfølgelig etableres.

Ville det ikke være vældig dyrt?

> Der er tillige tale om et hus, der kun bruges halvdelen af året. Et
> halvårligt abonnement ville være en god løsning, men en sådan findes vel
> næppe? *S*

Man binder sig 6 mdr., så abn. kan opsiges efter 6 mdr. Men jeg tror det
kræver at man opretter sig, og nedlægger det. Og så fremdeles hvert år...Og
det er sikkert både dyrt og besværligt.

> Hvilken løsning har I andre valgt til sådan et tilfælde?

Det kommer vel helt an på hvordan forbindelsen skal bruges og hvor meget.
Hvis du skal hente mail en gang imellem, sende lidt mails og surfe lidt
nyheder kan jeg foreslå en mobilforbindelse. Enten bruge mobiltelefon som
modem, eller købe et indstikskort til en bærbar, og have et rent dataabn.
Priser ligger på omkring 50 kr. pr. måned, og 20 kr pr. MB du henter/sender
el. 1.95/0.95 kr. pr. minut du er online.

VH
..Carina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-05-04 08:50

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du skal hente mail en gang imellem, sende lidt mails og surfe lidt
> nyheder kan jeg foreslå en mobilforbindelse.

Den løsning har jeg kunnet bruge i flere år via min bærbare PC, men jeg har
aldrig forliget mig med den snøvlende fart man opnår. For snart et år siden
fik jeg endda en ny smart mobiltelefon, der skulle gøre det nemmere, men
efter 3-4 ture online på den måde, er den totalt fravalgt. Det er snart et
år siden jeg sidst har været online på den måde omend jeg faktisk stadig har
muligheden.

Mvh. Lisbeth

Fra : anders majland

Dato : 11-05-04 08:42

> Priser ligger på omkring 50 kr. pr. måned, og 20 kr pr. MB du
henter/sender
> el. 1.95/0.95 kr. pr. minut du er online.

Med telmore er prisen hvis "kun" 10kr/MB med GPRS og der er ikke minut
taktst oveni. Dertil kommer så alm telefoni med et min. forbrug. Hvis
det "bare" er til at hente mail er det fint nok, men ellers lidt sløvt.
F.eks kan netbank sagtens lade sig gøre, men jeg vil anbefale at fylde
kaffekoppen inden du går online ... så du ikke falder i søvn undervejs.

/A

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-05-04 09:09

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40a078d7$1$28846$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> næppe? *S*
>
> Hvilken løsning har I andre valgt til sådan et tilfælde?

Jeg har ikke valgt noget (foretrækker at have fred når jeg er på ferie )
Men hvad med en af de nye "3" telefoner?
www.3.dk kan du se deres dækningskort.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : //zlgge

Dato : 11-05-04 18:06

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40a078d7$1$28846$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Hvilken løsning har I andre valgt til sådan et tilfælde?

Nu har jeg ikke selv fritidshus, men jeg ville se på et miniabonnement til
telefon og så bruge et modem på et gratisabonnement. Det er selvfølgeligt
ikke så hurtigt som bredbånd, men et 56K modem dækker fint netsurfing og
mail/nyheder.
Jeg mener at TDC ikke vil have at man bruger nettet på et miniabonnement,
men man kan jo bare have gratisabonnementet på et andet nummer. Der er intet
teknisk til hinder for at køre modem over miniabonnementet - det er lyd
altsammen...
Hvis du vil have højere hastighed så prøv, som andre har foreslået, at se på
net over mobil. Jeg har hørt at 3's mobilnet er rimeligt hurtigt.

Mvh
//zigge

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-05-04 18:07

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil have højere hastighed så prøv, som andre har foreslået, at se

> net over mobil. Jeg har hørt at 3's mobilnet er rimeligt hurtigt.

Har allerede talt med 3 - men det dutter ikke (endnu) i området på grund af
manglende dækning.

Mvh. Lisbeth

Fra : //zigge

Dato : 12-05-04 22:45

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40a25cf5$1$23116$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Har allerede talt med 3 - men det dutter ikke (endnu) i området på grund
af
> manglende dækning.

Jeg er faktisk lige hoppet på en 3 telefon idag. Det er jo herligt legetøj i
forhold til mit gamle hakkebrædt. Men det er herredyrt at bruge den på
nettet. Noget med 10Kr/Mb !!!
Men det er nu ikke helt sandt at det ikke virker andre steder end i de store
byer, hasigheden falder godt nok meget når man kommer ud i "alm. GSM"
område, men der er datadækning der også. Og det er planen at nettet skal
være færdigt i løbet af to år så det dækker 80% af DK, startende med de
tættest befolkede områder først... Og det er altså ikke fordi jeg får
procenter af 3 - jeg har bare fået nyt legetøj idag.

Mvh
//zigge

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 13-05-04 00:52

On Wed, 12 May 2004 23:45:26 +0200, "//zigge"
<ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

> [...]
>tættest befolkede områder først... Og det er altså ikke fordi jeg får
>procenter af 3 - jeg har bare fået nyt legetøj idag.

De skal dække 80 % af befolkningen - ikke af Danmark. Bare
Storkøbenhavn og de 15 største byer i DK svarer alene til 40 % af
befolkningen. Så der går lang tid før sommerhus områderne kommer med -
hvis de nogensinde gør det.

KS.

Fra : //zigge

Dato : 13-05-04 01:35

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Storkøbenhavn og de 15 største byer i DK svarer alene til 40 % af
> befolkningen. Så der går lang tid før sommerhus områderne kommer med -

Ahaaa.. Der er jo en forskel. Men jeg tror nu at de kommer til at give de
andre selskaber/net en hård medfart.
Jeg har fået sådan en abonnement hvor jeg giver en 50'er om måneden og kan
snakke alt det jeg vil uden minuttakst sammen med andre 3 kunder. Hvis det
fortsætter sådan og de ellers strammer sig an med at få de master mokket op.
Så skifter alle til 3 snart.

Mvh
//zigge

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-05-04 06:20

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er nu ikke helt sandt at det ikke virker andre steder end i de
store
> byer, hasigheden falder godt nok meget når man kommer ud i "alm. GSM"

.... og dermed er den uinteressant for mig, som i forvejen har en langsom
mobil forbindelse jeg ikke gider bruge. 3's hurtige forbindelse kunne måske
anvendes - men den er ikke mulig i områ+det p.t. har de forklaret mig.

> Og det er planen at nettet skal
> være færdigt i løbet af to år så det dækker 80% af DK,

Men det er NU jeg skal bruge forbindelsen *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 11-05-04 20:18

> [...]
måske
> nogen, der har en idé om rette gruppe?
>
> Vil gerne høre, hvad folk herinde har valgt af internetforbindelse til

Hej.

Gør lige som jeg, opret en alm. tlf.forbindelse (jeg har selv ISDN). Når du
ikke bruger tlf. i vinterhalvåret, sætter du den i hvile abonnement. Min
ISDN tlf.forbindelse koster 50,00 kr pr. md. i hvileabn.
Ring til TDC og snak med dem.
ISDN for at kunne være på nettet og snakke i tlf. samtidig. Og så
selvfølgelig den hurtigere og stabile forbindelse.

Mvh.
Torben

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 13-05-04 14:58

> [...]
> ikke bruger tlf. i vinterhalvåret, sætter du den i hvile abonnement. Min
> ISDN tlf.forbindelse koster 50,00 kr pr. md. i hvileabn.

An på hvor meget man så bruger nettet det ½ år kan det ikke betale sig, jeg
har selv en adsl(selvfølgelig købt uden at have tlf abbo. - eller røg
fidusen lidt).
Mit råd er klart at finde en adsl der passer til dit behov og pengepung -
men selvfølgelig kun hvis du bruger nettet meget og ofte, og så sørg for at
det er en udbyder der ikke kræver du har fastnet som f.eks. tiscali

> Ring til TDC og snak med dem.
> ISDN for at kunne være på nettet og snakke i tlf. samtidig. Og så
> selvfølgelig den hurtigere og stabile forbindelse.
isdn er nu ikke så meget hurtigere hvis du samtidig vil have en linie til
telefoni - faktisk kun 64kbps hvor et alm modem er 56kbps.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : //zigge

Dato : 13-05-04 15:42

"Poppe (2750)" <poppeFJERNMIG@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> isdn er nu ikke så meget hurtigere hvis du samtidig vil have en linie til
> telefoni - faktisk kun 64kbps hvor et alm modem er 56kbps.

Jeg er helt enig, men ISDN er i praksis noget hurtigere end 56K, da man ikke
skal regne med mere end 40kbps de fleste steder afhængigt af hvor gamle
kabler der ligger i jorden.
Endvidere kan ISDN sættes op til at bruge begge kanaler og afbryde den ene
ved indgående og udgående opkald, sådan at man har alle fordelene stadigvæk
uanset om man er på nettet eller ej.

Mvh
//zigge

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-05-04 17:45

//zigge wrote:

> Jeg er helt enig, men ISDN er i praksis noget hurtigere end 56K, da man ikke
> skal regne med mere end 40kbps de fleste steder afhængigt af hvor gamle
> kabler der ligger i jorden.

Og så connecter den på et ½ sekund

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Note: No animals were harmed or killed during this story.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 13-05-04 15:44

On Thu, 13 May 2004 15:58:27 +0200, "Poppe \(2750\)"
<poppeFJERNMIG@easyfrag.dk> wrote:

>Mit råd er klart at finde en adsl der passer til dit behov og pengepung -
>men selvfølgelig kun hvis du bruger nettet meget og ofte, og så sørg for at
>det er en udbyder der ikke kræver du har fastnet som f.eks. tiscali

Nu skal man jo have en telefonlinje i forvejen for overhovedet at
kunne bruge ADSL. Jeg ved ikke om TDC har forsyningspligt til
beboelse, der ikke er helårs - i så fald kan det i ihvert fald blive
en dyr omgang bare at få lagt en telefonledning ind.

KS

Fra : Torbenth

Dato : 13-05-04 18:07

> [...]
> beboelse, der ikke er helårs - i så fald kan det i ihvert fald blive
> en dyr omgang bare at få lagt en telefonledning ind.

Jeg har fået tlf. + ISDN i min campingvogn. Kostede det samme som for
helårsbolig.
Kører naturligvis ikke rundt med CV'en.

Mvh
Torben

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 13-05-04 22:09

> [...]
> beboelse, der ikke er helårs - i så fald kan det i ihvert fald blive
> en dyr omgang bare at få lagt en telefonledning ind.

jojo da men det gælder jo alle former for net(med mindre man da henter det
gennem luften)

Desuden kan man hvis der er flere der vil have internet, smide er AP op og
så dele regningen med naboer osv - og så hjælper det jo lidt at man har en
nogenlunde linie.
Men jeg tror nu jeg vil give dig ret i det med forsyningspligten - men gider
nu ikke lige undersøge det, men ved at de fleste hos os har linie til huset.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-04 22:23

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> måske nogen, der har en idé om rette gruppe?
>
> Vil gerne høre, hvad folk herinde har valgt af internetforbindelse til

Sonofon tilbyder en trådløs forbindelse, der kun kræver, at du har en
parabol på huset og at denne kan 'se' en af Sonofon's sendemaster.

Forbindelsestypen hedder FWA (Fixed Wireless Access).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-05-04 18:07

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sonofon tilbyder en trådløs forbindelse, der kun kræver, at du har en
> parabol på huset og at denne kan 'se' en af Sonofon's sendemaster.

Ikke muligt

Mvh. Lisbeth