Gift til hvepsebo
Fra : Nederbasse

Dato : 10-05-04 19:19

Hej

Vi har et hvepsebo inde under taget i vores kolonihavehus vi gerne vil have
væk. desvlrre kan vi ikke skille så meget af uden at næsten skulle fjerne
taget.
findes der noget gift eller ligende der kan forhindre de kommer ind eller
simpelt hen slå dem ihjel inden der kommer for mange ?

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-05-04 19:54

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> taget.
> findes der noget gift eller ligende der kan forhindre de kommer ind eller
> simpelt hen slå dem ihjel inden der kommer for mange ?

Når I har konstateret, hvor hvepseboet er, kan I spraye direkte på det med
fluespray.
Hvis I kan komme til at sprøjte direkte ind i indgangen i bunden, er det
fint, men ellers så tæt på som muligt.
Gør det om aftenen, hvor hvepsene er hjemme i boet - og vær klar til at
komme væk i en fart, hvis I IKKE sprøjter direkte ind i indgangen.

Hilsen Inger

Fra : Gunnar

Dato : 10-05-04 21:18

> [...]
> findes der noget gift eller ligende der kan forhindre de kommer ind eller
> simpelt hen slå dem ihjel inden der kommer for mange ?

Hej.
Det er sandsynligvis et fra sidste år, de er først ved at komme i gang efter
vinteren og så begynder den enkelte dronning selv at bygge en ny rede, de
bruger aldrig den fra sidste år. Så hvis i ikke direkte kan se hvepse der
flyver ud og ind så er det et forladt bor fra sidste år.
Gunnar

Fra : Nederbasse

Dato : 10-05-04 21:53

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger aldrig den fra sidste år. Så hvis i ikke direkte kan se hvepse der
> flyver ud og ind så er det et forladt bor fra sidste år.

Vi kan se hvor de flyver ind og det er ikke det sted de brugte sidste år
jeg er ikke meget for at bruge gift med familien er rædselsslagen , de
regner med hvepsene er ude efter dem personlig

Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-05-04 21:37

Hej

Nederbasse wrote:
> findes der noget gift eller ligende der kan forhindre de kommer ind eller
> simpelt hen slå dem ihjel inden der kommer for mange ?

Jeg brugte myregift i pulverform. Der stod på dåsen, at giften var
dødsensfarlig for bier, så jeg tænkte, at det nok skulle klare hvepsene
(de ligner jo lidt hinanden). Rigtig nok. De døde alle sammen og boet
var ryddet efter et par timer.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-05-04 21:51

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dødsensfarlig for bier, så jeg tænkte, at det nok skulle klare hvepsene
> (de ligner jo lidt hinanden). Rigtig nok. De døde alle sammen og boet

Fluespray eller benzin gør det af med dem næsten øjeblikkeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gunnar

Dato : 11-05-04 08:23

Nederbasse wrote:
> eller

> Fluespray eller benzin gør det af med dem næsten øjeblikkeligt.

Hej
Hvepse overvintrer kun som enkelt individer, så der må være noget andet, men
uanset hvad, så skal du have det væk, og jeg gør det kun i egen kommune.
Derfor, det med fluegift er udmærket, men det er benzin også, og det skal
kun stå og fordampe under boet. Kan du arrangere noget med lidt benzin der
skubbes ind under så er det perfekt. Men under alle omstændigheder vil jeg
meget gerne vide afslutningen på historien.
Gunnar

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-05-04 08:38

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> skubbes ind under så er det perfekt. Men under alle omstændigheder vil jeg
> meget gerne vide afslutningen på historien.

Fyld en sprøjte med et par ml. benzin, sprøjt det vha. en kanyle ind i boet,
så dør de på få sekunder.

mvh
Preben

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 11-05-04 09:29

Jeg faldt lige over dette link: http://www.hvepseeksperten.dk/
Måske er der hjælp at hente der.

Med venlig hilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 11-05-04 14:01

Nederbasse wrote:
> [...]
> findes der noget gift eller ligende der kan forhindre de kommer ind
> eller simpelt hen slå dem ihjel inden der kommer for mange ?

Jeg har gode erfaringer med insektspray eller myrespray. Sprøjt det omkring
indgangen. Indgangen er der hvor du kan se de flyver ud og ind, ikke
nødvendigvis indgangen til selve boet. Hvepse er meget følsomme over for
gift, så en enkelt behandling burde være nok. Gør det om aftenen når der er
er ro. Når de begynder at flyve igen dagen efter slæber de selv giften ind i
boet.

Stig Bang-Mortensen