Kan man fryse spegepølse?
Fra : Susanne

Dato : 08-05-04 23:45

Så har de tilbud på spegepølse, men de 3 pakker bliver ikke spist før de
bliver dårlige, så mit spørgsmål er: Kan man fryse spegepølse uden at det
væsentligt forringer kvalitets- og /eller smagsoplevelsen?

Hvad er jeres erfaringer?

mvh.
Susanne.

P.s. Det drejer sig om peber-spegepølse hvis det har nogen betydning....

Fra : Peter Westh

Dato : 09-05-04 09:36

Det kan du godt. Min svigerfar kommer ofte hjem fra Israel med spegepølse,
som han fryser ned i skiver. Det smager udmærket - men jeg ved godtnok ikke,
om den evt. smagte bedre, før den blev frosset.

/Peter

Fra : Sebastian

Dato : 11-05-04 13:52

Susanne <denlillevampyr@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bliver dårlige, så mit spørgsmål er: Kan man fryse spegepølse uden at det
> væsentligt forringer kvalitets- og /eller smagsoplevelsen?

Hvad er det for en spegepølse? Noget skiveskåren?
Formålet med at spege en pølse er at gøre kødet langtidsholdbart.

når du fryser kød (også lettere tørret kød, såsom en spegepølse)
ødelægger du fiberstrukturen, kødet bliver slatten og alt holdbarhed
efter optøning er lige 0, fordi bakterierne mv. har uhindret adgang til
maden.
hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Karina Hvillum

Dato : 16-05-04 12:50

Hej Sebastian.
Ja - enten er jeg bare meget heldig - ellers er der i dette tilfælde et
stort spring fra teori til virkelighed. Vi har frosset spegepølser ned i
flere år - uden at vi har kunnet smage forskel - eller mærke forskel. Vi er
ikke blevet syge eller på anden måde haft underlige småskavanker. Vi er en
børnefamilie - og har p.g.a. etiske overvejelser valgt kun at spise kød fra
dyr der har levet frit - og har p.g.a. dette været nødt til at købe større
partier af bl.a. spegepølse hjem. Det er blevet kastet i fryseren.
/Karina

Fra : Sebastian

Dato : 17-05-04 11:27

Karina Hvillum <karina@hvillumx.invalid> wrote:

> [...]
> stort spring fra teori til virkelighed. Vi har frosset spegepølser ned i
> flere år - uden at vi har kunnet smage forskel - eller mærke forskel.
Igen spørger jeg hvorfor?
En spegepølse holder sig - når den opbevares køligt, mørkt og luftigt -
flere måneder.
Nogle traditionelle ungarske pølser er lagret i ca et år for at tørre
det sidste vand ud. De er desuden belagt med en speciel skimmelsvamp der
virker dræbende for andre bakterier mv.

Så hvorfor putte alting i frysern?

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Hauge

Dato : 17-05-04 12:05

Hejsa
Sebastian wrote:
> Igen spørger jeg hvorfor?
> En spegepølse holder sig - når den opbevares køligt, mørkt og luftigt
> - flere måneder.

Er vel også godt, men køber man til 9 måneder af gangen, så er det vel ikke
holdbarhed nok?

> Så hvorfor putte alting i frysern?

For at fryse det ned, sådan en er nemlig ret kold indvendig

/Hauge

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-04 11:25

harskning i en åbnet pølse mindskes i fryser - blir nul

Kun bær, salat o lign tåler ikke frysning, fordi iskrystaller smadrer
cellemembraner, så konsistens ændres og enzymatisk nedbrydning sker

Min kone kan smage om sushi-fisk har været frosset - japanere kan kende
forskel på 200 slags fisk - men det er ikke et stort problem at der ved
frysning af fisk trækkes lidt vand ud.
Ingen smagsstoffer ændres. Konsistens er LIDT mere naturlig når ufrossen -
og det gælder også bøftartar, men det har vist ikke nogen snobbet for.

Min bøftartar er Aldi-hakket kød som jeg rør op med løg jeg selv har
tørret - fattigmands-delikatesse - prøv med karry.

Fra : Karina Hvillum

Dato : 17-05-04 13:10

> [...]
> Nogle traditionelle ungarske pølser er lagret i ca et år for at tørre
> det sidste vand ud. De er desuden belagt med en speciel skimmelsvamp der

Vi køber større mængder af gangen - og har ganske simpelt ikke plads i vores
køleskab til alle de pølser. Så vi har ikke rigtig nogen alternativer. Ingen
mørke, kølige, luftige rum - som jeg kan forstå ville være optimalt.
/Karina