Kaffir-lime, hvor?
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-05-04 15:44

Hvor får jeg fat en en busk/et træ med kaffir-lime til drivhuset? Jeg laver
ofte Thai-mad, hvor denne ingrediens (bladene) er en særdeles vigtig
bestanddel. Jeg køber bladene frosne i Thai-butikker, men vil hellere dyrke
dem selv. Kan det lade sig gøre og hvor kan busken/træet købes?

Såvidt jeg kan læse mig frem til, er kaffir-lime i citrusfamilien, hvilket
også hænger meget godt sammen med bladenes udseende. Sjovt nok oplever jeg
ofte, at bladene er dobbelte, dvs. de sidder to og to i forlængelse af
hinanden. Hvordan ser en eventuel frugt ud?

[xpost: dk.kultur.mad+drikke og dk.fritid.hus-og-have, fut til
dk.fritid.hus-og-have]

--
-Jens B.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-05-04 17:23

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Hvor får jeg fat en en busk/et træ med kaffir-lime til drivhuset?

Jeg har ikke fundet dem her i landet - det nærmeste er England, se:

http://www.easyexotics.co.uk/store/catalog/product_17704_Kaffir_Lime_citrus_hystrix.html

Du kan søge på "citrus hystrix" for flere oplysninger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-04 10:21

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke fundet dem her i landet - det nærmeste er England, se:

http://www.easyexotics.co.uk/store/catalog/product_17704_Kaffir_Lime_citrus_hystrix.html

> Du kan søge på "citrus hystrix" for flere oplysninger.

Tak. Jeg prøver at bestille en hjem, og så må jeg jo se, hvad der sker

--
-Jens B.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-05-04 17:43

Jens Bruun wrote:
> [...]
> nok oplever jeg ofte, at bladene er dobbelte, dvs. de sidder to og to
> i forlængelse af hinanden. Hvordan ser en eventuel frugt ud?

Jeg kan ikke fortælle, hvordan frugten ser ud. Men mon ikke, de ligner andre
lime-frugter?

Jeg havde for nogle år siden et grapefrugttræ, hvor bladene så lige sådan
ud. Min bror, der er biolog, sagde, at det kommer af slægtkab med citroner.
Appelsiner, der også tilhærer citrusfrugterne, har ikke disse 'dobbelte'
blade.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anette

Dato : 09-05-04 02:57

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Hvordan ser en eventuel frugt ud?

Der er et billede af blad og frugt på denne side, billedet i midten

http://www.greenbeam.com/features/plant020298.html

/ Anette

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-04 08:22

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse

> Der er et billede af blad og frugt på denne side, billedet i midten
>
> http://www.greenbeam.com/features/plant020298.html

Takker.

--
-Jens B.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 11-05-04 15:51

Hvis du bor i KBH der er nu et utal af thai/kinesiske madbutikker der har
den...
Fx Asiens minimarked på Strandvejen kbh Ø - bare for at nævne en.

De findes også tørrede, men ak... når man kan få dem friske...

Sandra