Limeblade - karryblade
Fra : Jesper

Dato : 08-05-04 14:20

Hejsa

Jeg overtog en rest limeblade i køkkenet, og blev vild med smagen, men
kan ikke finde dem nede hos grønthandlerne. De har derimod noget der
hedder karryblade, der ligner dem meget, så hermed et lidt dumt
spørgsmål: Det skulle vel tilfældigvis ikke være et andet navn for det
samme?

/Jesper

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 14:52

"Jesper" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hedder karryblade, der ligner dem meget, så hermed et lidt dumt
> spørgsmål: Det skulle vel tilfældigvis ikke være et andet navn for det
> samme?

Ved det ikke - prøv dig frem.

Men jeg ved at der ikke er noget der hedder en karryplante, så derfor er
disse karryblade IKKE fra en karryplante, så mulighederne står åbne.

--
venligst
Ralph

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 08-05-04 15:05

> [...]
>
> Men jeg ved at der ikke er noget der hedder en karryplante, så derfor er
> disse karryblade IKKE fra en karryplante, så mulighederne står åbne.

Hej Ralph

Det er noget, som hedder en karryplante, den har bare ikke noget med
krydderiet 'karry' at gøre, bortset fra at dens blade lugter af karry

Se her: http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=316

Mvh. Janni

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 15:41

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
> Det er noget, som hedder en karryplante, den har bare ikke noget med
> krydderiet 'karry' at gøre, bortset fra at dens blade lugter af karry

Så lærte jeg også noget idag - hvad bliver det næste katteurt?

Bukker ydmygt

--
venligst
Ralph

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 08-05-04 15:04

> [...]
> hedder karryblade, der ligner dem meget, så hermed et lidt dumt
> spørgsmål: Det skulle vel tilfældigvis ikke være et andet navn for det

Hej Jesper

Din grønthandler må have skrevet forkert (eller måske du har læst forkert?).
Der burde fomentlig have stået kaffir limeblade, som er det du skal have.
Jeg ville bare købe dem,hvis jeg var dig .

Mvh.
Mette

Fra : Emil

Dato : 08-05-04 15:24

Jesper skrev:

> [...]
>hedder karryblade, der ligner dem meget, så hermed et lidt dumt
>spørgsmål: Det skulle vel tilfældigvis ikke være et andet navn for det

Limeblade er blade fra limetræet. De kan erstattes af citronblade
fra citrontræet.

Karryblade fra:
http://www.gastrocorner.dk/leksikon/leksikon.asp?alfaopslag=k

Kari phulia eller nim-blade

Karrybladtræet vokser i tropiske eller subtropiske områder. Det
forekommer enten i vild tilstand eller som almindeligt havetræ i
det sydlige Indien eller Malaysia.

Karryblade har en varm og tiltalende duft og afgiver en fin
krydret smag til de retter, de tilsættes.

Almindelig brugt i asiatisk madlavning, hele eller knuste, til
krydring af curries, krydrede kød- og fiskeretter, grøntsager,
chutneys, pickles og relishes.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 08-05-04 16:08

Emil skrev:

>Limeblade er blade fra limetræet. De kan erstattes af citronblade
>fra citrontræet.

Ups. Kom til at sende lidt for hurtigt. Jeg ville have skrevet:

Kaffir Limeblade
Tilfører en speciel limesmag i de retter, hvor det bruges, og bør
tages op af retten inden servering. Bladene sælges tørrede i
pakker i asiatiske forretninger. Kan man ikke købe dem, så brug i
stedet friske, nye lime- eller citronblade.

fra <http://www.dansk-thai.dk/index.htm?content=31300.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-04 13:00

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> Bladene sælges tørrede i
> pakker i asiatiske forretninger.

De sælges også tørrede i f.eks. ISO, men er stort set ubrugelige i tørret
tilstand. De kan heldigvis købes frosne i stort set alle Thai-butikker i
København, så www.dansk-thai.dk er ikke helt opdateret.

Jeg leder stadig med lys og lygte efter en kaffir-limeplante til drivhuset,
men har desværre endnu ikke haft held med at finde en leverandør i DK

--
-Jens B.