Mælkebøtter
Fra : Jan Andreasen

Dato : 05-05-04 18:23

Hej
Jeg er som så mange andre meget plaget af mælkebøtter. Sidste år prøvede jeg
plænerens, hvilket også virkede. Dog kun i en kortere periode.

Mit spørgsmål er nu, om man kan gøde græsplænen, så mælkebøtter enten vokser
sig ihjel, eller græsser får overtaget (ligesom man kan med mos) ?

Mvh Jan Andreasen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-05-04 19:55

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er som så mange andre meget plaget af mælkebøtter. Sidste år prøvede
jeg
> plænerens, hvilket også virkede. Dog kun i en kortere periode.

Sådan er det, uanset, hvad du bruger. Der ligger uspirede frø, og især de
første år myldrer de op. Men det får ende. I år har jeg til dato kun 3 stk.
Da jeg overtog haven, bestod plænen hovedsageligt af mos og mælkebøtter.

> Mit spørgsmål er nu, om man kan gøde græsplænen, så mælkebøtter enten
vokser
> sig ihjel, eller græsser får overtaget (ligesom man kan med mos) ?

Det tror jeg ikke.
Mælkebøtter er ikke sådan at kvæle. De ELSKER den gødning, der også får
græsset til at vokse.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-04 20:22

On Wed, 5 May 2004 19:23:18 +0200, "Jan Andreasen"
<affaldspost@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Mit spørgsmål er nu, om man kan gøde græsplænen, så mælkebøtter enten vokser
>sig ihjel, eller græsser får overtaget (ligesom man kan med mos) ?

Gødning vil ikke få mælkebøtterne til at vokse sig ihjel - kun til at
vokse

Men hvis mælkebøtterne er væk, og græsset er i god vækst, så vil det nok
være mere besværligt for mælkebøtternes frø at spire deri. Og hvis
græsset ikke klippes alt for kort, så hjælper det formentlig også.

http://www.gartneriet.dk