Myre-problem - hvad gør jeg?
Fra : Toby

Dato : 05-05-04 17:33

Hej

Vi har fået et stort problem med myre i hele huset. En kammerat fortalte
mig at man for nogle år siden kunne købe noget pulver man blandede op i
syktetøj og satte på en tallerken, som myrene fodrede deres larver med,
hvorefter alle sammen døde. Jeg spurgte på apoteket, men de solgte det ikke
mere. Så var jeg i matas men de sagde de ikke havde det mere, da man havde
fundet ud af at det var skadeligt for mænds sædkvalitet ( jeg ved ikke om
der var nogen der havde forsøgt at æde det) Hun oplyste mig at det hedder
Botax, men hun viste ikke hvor det kune købes - hvis det overhovedet kan
købes i Dk mere.

Er der nogen der kender noget til det?

mvh

Torben

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-05-04 18:45

"Toby" <tcj@FJERNDETTEka-net.dk> wrote in message
> [...]
> Botax, men hun viste ikke hvor det kune købes - hvis det overhovedet kan

Mon ikke der er tale om borax?
Ellers kan myrelokkedåser klare problemet i løbet af et par dage.

mvh
Preben

Fra : anders majland

Dato : 05-05-04 18:24

> Vi har fået et stort problem med myre i hele huset.

En flok "myrelokkedåser" hjalp os af med problemet. - men som alt gift
er de dyre

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-05-04 15:11

meddelelse news:40992fd2$0$1095$14726298@news.sunsite.dk...
> En flok "myrelokkedåser" hjalp os af med problemet. - men som alt gift
> er de dyre

De fås til under halv pris i Tyskland, så skal man alligevel derned, så husk
et par lokkedåser

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-05-04 19:51

"Toby" <tcj@FJERNDETTEka-net.dk> skrev i en meddelelse

Hun oplyste mig at det hedder
> Botax, men hun viste ikke hvor det kune købes - hvis det overhovedet kan
> købes i Dk mere.

Borax er ikke godkendt som myremiddel.
Men du kan gå i Brugsen og købe "Myremiddel" (knust kisel, en stenart). Og
det virker, kan jeg hilse og sige.
Jeg så i dag, at A-Z har noget tilsvarende (deklarationen: "knust stenart"
eller noget lignende), som er billigere pr. 100 g. Desværre kan jeg ikke
huske, hvad det hedder.
Begge er godkendt til indendørs brug, da der ikke er nogen reel
skadevirkning for andre end krybende insekter.

Hilsen Inger

Fra : Toby

Dato : 05-05-04 20:25

Hej

Jeg har søgt flere steder på nettet angående dette, og fandt frem til dette:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/sub/arkiv_hvemhlp/html/0820.html

quote:

Lars Christensen - PL BRAKE, pl_brake@usa.net, 15/07/99 02:37

Ja det med borax og honning er som sådan rigtigt nok - der bare et par aber
dabei'er - fordi giften må ikke være for stærk - hvis myrerne dør inden de
kommer ned i boet - ja så lugter de andre lunten! Derfor skal man som
tommelfinger regel hellere lave en tynd blanding der hældes ud flere gange
om ugen - det virker!

Opskriften er som følger:

En strøget spiseske boraks (købes hos matas - er ret billigt) røres grundigt
op med to deciliter kogende vand. Derefter blandes en deciliter alm.
blomsterhonning i(ikke noget med sofistikeret smag), blandingen afkøles og
når håndvarm hældes den på en rengjort plastflaske f.eks sådan en til
opvaskemiddel (den har en tud på der regulerer mængden -sådan at der kan
sættes dråber)!

Disse "giftdråber" kan sættes overalt - det er kun myrer der tager skade,
ifølge statens skadedyrslab. har boraks den virkning at det udvider sig når
det når ned i myrens tarmsystem - det kan den ikke tåle, den dør!

En fordel ved at bruge en tynd blanding er at myren kommer ned i boet og
mader andre med blandingen der også dør - og skulle der komme en ny stamme
forbi - ja så dør de også såfremt de æder de gamle myrerlig.

jeg kan til orientering fortælle at både vores unger samt hund og kat var
meget glade for disse søde dråber, der var ingen der tog anden skade end
splinter i tungen.

Husk en ting - det tager 2 til fire uger at udrydde en mellemstor
underjordisk stamme - og skal kuren virke - skal der dryppes flere gange om
ugen hvis der er stærk sol eller megen regn, ellers er 2 gange om ugen nok.

Mvh

Lars C.

-

Fra : Far

Dato : 05-05-04 19:13

Prøv med chili !

Hak i småstykker - kom i varmt, ikke kogende vand, lad stå 1-2 dage.
Hæld det på, hvor det er værst / hvor de kommer ind

myren kommer, drikker, dør !
Dens brødre kommer, tager den døde med hjem som mad, de andre spiser,
dør ....

Økologisk, ufarligt!