Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til røde øjne
Fra : Jan Dupont

Dato : 04-05-04 18:38

Hvilket program er bedst til at fjerne røde øjne
Har prøvet både picture it og fotoshop elements

MVH

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-05-04 19:13

http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-05-04 20:28

> http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm

Jeg giver dig ret Niels, det sikreste er at undgå dem, direkte i optagelsen.
Desværre er der mange kameraer, hvor blixten sidder for tæt på objektivet,
og så er det ikke muligt at undgå. Derfor, hvis man forventer at fotogragere
personer med blitz, skal man anskaffe et kamera, hvor afstanden mellem optik
og lyskilde er stor, helst en extern blitz.

Bo //

Fra : Jan Dupont

Dato : 04-05-04 20:37

Men hvis man nu vil lave nogle små billeder, hvor man gerne vil af med de
røde øjne, findes der så ikke et program der er nemt i brug
Ved godt at det ikke er optimalt, men det er ikke til store billeder

MVH

Jan

Fra : HKJ

Dato : 04-05-04 20:44

"Jan Dupont" <janduponts@hotmail.com> wrote in message
> Men hvis man nu vil lave nogle små billeder, hvor man gerne vil af med de
> røde øjne, findes der så ikke et program der er nemt i brug
> Ved godt at det ikke er optimalt, men det er ikke til store billeder

Nikon's lille editor (Nikon View) kan gøre det automatisk, men det kræver du
har et Nikon kamera, før du må downloade den.

Corel Photo-Paint (Følger med Corel Draw) har en halvautomatisk funktion til
det.

Fra : HKJ

Dato : 04-05-04 20:40

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message
> [...]
optik
> og lyskilde er stor, helst en extern blitz.

Men det varer sikkert ikke lang tid, før de små kamera, har en indbygget
"fjern røde øje" automatisk redigering.

Råd om at flytte flashen væk fra kameraet duer ikke i praksis, da de
færreste mennesker gider slæbe rundt på et stort kamera.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-05-04 21:59

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Men det varer sikkert ikke lang tid, før de små kamera, har en indbygget
> "fjern røde øje" automatisk redigering.

Ja, der kommer så meget software, men hvorfra det vide hvad der er øjne, og
hvad er baglygter på en bil?

> Råd om at flytte flashen væk fra kameraet duer ikke i praksis, da de
> færreste mennesker gider slæbe rundt på et stort kamera.

Jo, det duer, også i praksis. At folk ikke GIDER er ren dovenskab, og det
holder ikke. Læg mærke til, at jeg ikke foreslår, at man skal SLÆBE på et
STORT kamera, men udelukkende at øge afstanden mellem blitz og objektiv. Man
kan kun lappe på det, ved at male fejlen over i et program. Røde øjne er
betinget af geometrisk regler, der ikke kan tilsidesættes på anden måde.

Tænk på hvorfor den røde reflektor bag på en cykel hedder et "katteøje"

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 05-05-04 07:39

> Ja, der kommer så meget software, men hvorfra det vide hvad der er øjne,
og
> hvad er baglygter på en bil?

Måske fordi folk ikke bruger "fjern røde øje" funktionen på en bil?

> Jo, det duer, også i praksis. At folk ikke GIDER er ren dovenskab, og det
> holder ikke.

Du stiller urealistiske forventninger til folk, langt de fleste vil kun
slæbe på et lille kamera og kan sagtens nøjes med en automatisk redigering
af røde øjne. Husk på at billederne ikke skal lave til plakater, men nok
nærmere bruges som 10*15 cm, TV skærm eller til nød en 17" computerskærm.

> Læg mærke til, at jeg ikke foreslår, at man skal SLÆBE på et
> STORT kamera, men udelukkende at øge afstanden mellem blitz og objektiv.

Hvilket kan løses på 2 måde:
1) Extern flash, det giver et stort kamera (når det regnes incl. flash).
2) Avanceret mekanik så flashen kan hejses højt op.

Kig dig omkring, vi er kun nogle få der gider slæbe rundt på 1) og 2) findes
ikke på markedet.

> Man
> kan kun lappe på det, ved at male fejlen over i et program. Røde øjne er
> betinget af geometrisk regler, der ikke kan tilsidesættes på anden måde.

Men billedet kan fint gøres brugbart for 95% af befolkningen, via en
redigering.

> Tænk på hvorfor den røde reflektor bag på en cykel hedder et "katteøje"

Har katte ikke grønne øjne?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-05-04 10:58

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> personer med blitz, skal man anskaffe et kamera, hvor afstanden mellem optik
> og lyskilde er stor, helst en extern blitz.

Man kan vel afhjælpe problemet ved at holde et stykke papir foran
blitzen så den bliver afdæmpet.. ?

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-05-04 11:51

> Man kan vel afhjælpe problemet ved at holde et stykke papir foran
> blitzen så den bliver afdæmpet.. ?

Hvis man husker at fortælle kameraet, at det ikke får så meget lys som det
regner med.

/Alex

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-05-04 07:23

Alex Linaa wrote:
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

Problemet er jo at lyskilde og objektiv sidder for tæt på hinanden, d.o.
vil muligvis afhjælpe det lidt. Men jeg tvivler på at det er en effektiv
løsning på røde øjne problemet.

> Hvis man husker at fortælle kameraet, at det ikke får så meget lys som det
> regner med.

Hvis man lader flashudladningen styre af kameraet via TTL-program i
flash, så sker det jo automagisk. Så resultatet vil blive lys fra en
større flade (a la det man opnår med omnibounce o.lign).

--
Don't waste space

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-05-04 18:14

Uheldigvis faldt Hans Joergensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Man kan vel afhjælpe problemet ved at holde et stykke papir foran
> blitzen så den bliver afdæmpet.. ?

Eller et stykke mat tape fra f.eks. 3M...

Sætter man det på halvdelen af blitzen, kan man sagtens opnå nogle
rimelige resultater, forudsat at kameraet har mulighed for manuelle
indstillinger.

Claus

Fra : Karl Olsen

Dato : 04-05-04 20:55

Jan Dupont <janduponts@hotmail.com> wrote:

> Hvilket program er bedst til at fjerne røde øjne
> Har prøvet både picture it og fotoshop elements

Jeg synes at ArcSoft PhotoStudio (der følger med Canon-kameraer) er bedst.
Editoren i ThumbsPlus kan også, men den gør det i en hårdt afgrænset cirkel,
og det er ikke til at få pænt.

Karl Olsen

Fra : Bent Olsson

Dato : 04-05-04 22:56

Jan Dupont <janduponts@hotmail.com> skrev:
>Hvilket program er bedst til at fjerne røde øjne
>Har prøvet både picture it og fotoshop elements
>
>MVH
>
>Jan
Prøv Adobe Photoshop Album, det virker bare perfekt, og meget nemt
mvh...Bent

Fra : Jan Dupont

Dato : 04-05-04 23:06

Det prøver jeg

Tak

MVH

Jan

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 04-05-04 23:04

On 2004-05-04 19:38:26 +0200, "Jan Dupont" <janduponts@hotmail.com> said:

> Hvilket program er bedst til at fjerne røde øjne
> Har prøvet både picture it og fotoshop elements
>
> MVH
>
> Jan

Brug dit almindelige redigereingsprogram, og reducere
mætning/saturation med 80% i pupillen. Dette gør jeg med
penselværktøjet i Photoshop, og det bliver perfekt.

Man kan godt ende op med at folk ser ud til at have lidt for meget grå
stær på denne måde, men så må man gøre pupillen lidt mørkere.
--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.