Hvepse eller lign?
Fra : Jasper Norman

Dato : 03-05-04 23:10

Hej.

På gårdspladsen har jeg lagt mærke til at der her på det sidste er kommet
ufatteligt mange "små hvepse" til. De graver huller i jorden, og søger efter
huller i muren, hvor de kravler ind. Jeg taler ikke om 2-3 forskellige
huller, men derimod om flere hundrede små huller i jorden. Jeg troede først
at det var myrer, men blev forundret over de mange "flyvere" og kiggede
nærmere efter. Det er ikke hvepse / bier i den størrelse som jeg normalt
forbinder med disse men derimod mindre, og på størrelse med de der små
fiduser der kan stå stille i luften. De virker ikke specielt agressive, men
jeg bryder mig ikke om at mine drenge skal lege mellem 10.000 hvepse eller
hvad det nu er for nogle fyre. Jeg mener at have observeret at der er mens
solen står på, at de er mest aktive. Jeg tog højtryksrenseren og spulede
langs jorden. Dette hjalp tilsyneladende, men mon ikke det er en stakket
frist?

Man skal man gøre for at få de små sataner forvist til andre "jagtmarker"?

Mvh

Jasper

Fra : Gunnar

Dato : 04-05-04 07:20

> [...]
> solen står på, at de er mest aktive. Jeg tog højtryksrenseren og spulede
> langs jorden. Dette hjalp tilsyneladende, men mon ikke det er en stakket
Hej
du skal først vide hvad det drejer sig om, mit gæt er murbier, de har huller
ind i fugerne i huset, og kradser mørtelen ud, men de bor ikke i jorden. Kom
med nærmere oplysninger og det med de 10.000 er sikker "lidt" overdrevet,
men se muren efter for huller og om ikke de søger der ind.
Gunnar

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-05-04 11:09

"Gunnar" skrev i en meddelelse

> [...]

>Kom
> med nærmere oplysninger og det med de 10.000 er sikker "lidt"

Jeg har også lagt mærke til sådan nogen i min have siden det for alvor
blev godt vejr. De sværmer og sværmer - specielt inde i en lille
halvåben og solfyldt krog, hvor de især opholder sig henover et
lille rundt hvidt cafébord. Der er læ af en snebærbusk og en stor
syrenbusk, men solen skinner derind.

Jeg har nu set at der er masser af små kratere alle mulige steder i
haven, men de opholder sig ikke hvor disse huller er, og jeg vil
også kalde dem små bier, der virker helt fredelige.

Men der hvor hullerne har jeg et par gange set nogle større
insekter, som er næsten sorte men har ligesom et tykt ildrødt
"pelslag" på ryggen. Sådan nogen har jeg aldrig set før! Er det
mon en slags dronninger for dem som kommer op fra hullerne?

Ruth

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-05-04 11:12

I news:0szlc.4618$v5.1367@news.get2net.dk <Jasper Norman>
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev:

> [...]
> jorden. Jeg troede først at det var myrer, men blev forundret over de
> mange "flyvere" og kiggede nærmere efter.

Det er sikkert jordbier
http://www.biavl.dk/bisvaerme/jordbier.htm

mødes med en gunstig lejlighed....