Orkidé
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 03-05-04 21:25

Jeg har en orkidé af mærket Phalaenopsis.

Da jeg fik den, fulgte der en 'brugsanvisning' med, som bl.a. sagde:
"Efter afblomstring skal planten klippes ned - lige over det tredje
"øje". På den måde kan man få planten til at blomstre igen efter et par
måneder."

Jeg fulgte anvisningen - og ganske rigtigt: der voksede en ny blomsterstilk
ud lige over afklippet. Og det gav blomster igen. Da den så var afblomstret
igen, klippede jeg endnu en gang - denne gang over tredje "øje" på den nye
blomsterstilk.

Jeg havde selvfølgelig forventet en ny blomsterstilk med alt hvad der til
hører. Men i stedet er der skudt en helt ny plante ud fra den tidligere
stilk.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre med den?

På forhånd tak

Inge

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 04-05-04 10:54

Hej Inge

Tillykke du har fået en keiki (betyder baby på Hawai). Du har
simpelthen stresset planten til at sætte den ved din gentagne
nedklipningerne, men plantens gener er også vigtige for hvor let der
sættes keikier.

Når den lille plante har fået en 3-4 rødder på en 6-8 cm længde er det
ved at være tid for at potte den seperat. Evt kan du allerede nu bøje
stænglen ned og potte den lille baby uden at fjerne den. Når den så
har fået fat kan det skilles fra moderplanten.

Håber det gav dig noget af det svar du søger.

Du kan evt søge mere information på denne side: orchide.hotforum.dk

Held og lykke
Karen

Man kan også lade den sidde