|
| hjælp til tuning Fra : D19SakaPOPPE |
Dato : 03-05-04 15:11 |
| | |
Moller (03-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 03-05-04 16:17 |
|
D19SakaPOPPE wrote:
> jeg vil købe en 46mm cylinder i stedet for den orginale
> denne: http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=2244&page=1
>
> men jeg skal have dyset min karpurator om, men hvilke dyse skal jeg bruge??
> min scooter er en aprilia habana..
Få fat i "2-stroke performance tunning" og sæt dig ind i tingende,
ellers glem alt om at tune selv... der er ikke nogen 1-2-3 guide og så
sætter man bare den størelse i.
Hvis du er for nærig til at købe bogen, så find nogen sider på nettet
omkring justering af kaburatore til 2-taktere... første skridt kan være
producenten af den pågældene kaburator, hvis de er prof nok til en
komplet manual omkring funktionen af de forskellige systemer i
kabunaden. Mikuni har en rigtig go guide til dere VM serie, hvis du er
heldig kan den bruges lidt der.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
RpR (03-05-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 03-05-04 16:30 |
|
> Få fat i "2-stroke performance tunning" og sæt dig ind i tingende,
> ellers glem alt om at tune selv... der er ikke nogen 1-2-3 guide og så
> sætter man bare den størelse i.
Ah, bob bob Lars, små slag
At montere en eller anden 46mm noname cylinder er rimeligt bolt-on.
Dennis, se hvilken dyse der sidder i karburatoren nu, og sæt en i der er
10 - 15% større. Hvis det er en 12mm Dell Orto karburator (Eller en "TK"),
så køb en 82 - 85 hoveddyse, den er ihvertfald ikke for lille.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Moller (04-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 04-05-04 08:19 |
|
RpR wrote:
>>Få fat i "2-stroke performance tunning" og sæt dig ind i tingende,
>>ellers glem alt om at tune selv... der er ikke nogen 1-2-3 guide og så
>>sætter man bare den størelse i.
>
>
> Ah, bob bob Lars, små slag
:) hvis man skal tune skal det gøres ordentligt for at få masser af
kræfter i alle områder det er muligt med den pågældene del, derved skal
man dyse ALLE dele ind korekt i sin kaburator, dette gælder jo også
udstødninger osv..
> At montere en eller anden 46mm noname cylinder er rimeligt bolt-on.
Enhver kan skifte en kaburator, men meget få kan få dem til at køre
kanon godt af det...
> Dennis, se hvilken dyse der sidder i karburatoren nu, og sæt en i der er
> 10 - 15% større. Hvis det er en 12mm Dell Orto karburator (Eller en "TK"),
> så køb en 82 - 85 hoveddyse, den er ihvertfald ikke for lille.
Hva så med nålen mester, har du glemt den ? ... hoveddysen største
påvirkning er nu stadig fuld gas, hvoraf nålen er hele mellemområdet osv..
Og hvad med Pilot jet ? nu vi er i gang... jo jo, hvis man skal ha
noget ud af at skifte den slags osv. skal den stilles ordentligt, ellers
blir det kun en dårlig klat løsning.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
RpR (04-05-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 04-05-04 16:15 |
|
> Hva så med nålen mester, har du glemt den ? ... hoveddysen største
> påvirkning er nu stadig fuld gas, hvoraf nålen er hele mellemområdet osv..
I praksis, ja. Hoveddysen har nu efter min erfaring masser af indflydelse på
hvordan gassen opfører sig ved alt over halv gas.
Nålen skal du normalt slet ikke pille ved, men bare lade sidde på sin plads
som den står fra fabrikken.
Det er normalt tomgangsdyse og hoveddyse der justeres på.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Mogens (06-05-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 06-05-04 12:41 |
|
Min Big Max '45 køre bedst med en original dyse.
Jeg har en 47 mm. med 9 skyllekanaler.
En malossi variator, dog uden at bruge den medfølgene fjeder.
Min køre 96 og det er målt på bånd. Og jeg har 100% moment fra 0 til 82.
Så mit råd er at du ikke røre ved den dyse.
Mvh.
Mogens
"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
news:4097b2e6$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hva så med nålen mester, har du glemt den ? ... hoveddysen største
> > påvirkning er nu stadig fuld gas, hvoraf nålen er hele mellemområdet
osv..
>
> I praksis, ja. Hoveddysen har nu efter min erfaring masser af indflydelse
på
> hvordan gassen opfører sig ved alt over halv gas.
> Nålen skal du normalt slet ikke pille ved, men bare lade sidde på sin
plads
> som den står fra fabrikken.
> Det er normalt tomgangsdyse og hoveddyse der justeres på.
>
> --
>
> - RpR
> MopedGallery - More addictive than heroine
> http://www.MopedGallery.dk
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --
>
>
| |
RpR (06-05-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 06-05-04 14:05 |
|
> Min Big Max '45 køre bedst med en original dyse.
> Jeg har en 47 mm. med 9 skyllekanaler.
> En malossi variator, dog uden at bruge den medfølgene fjeder.
> Min køre 96 og det er målt på bånd. Og jeg har 100% moment fra 0 til 82.
>
> Så mit råd er at du ikke røre ved den dyse.
99% af alle motorer skal have skiftet dyse når du skifter til en større
cylinder. Bare at antage at det sikkert går godt er ca. det dummeste man kan
gøre.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Moller (06-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 06-05-04 14:28 |
|
RpR wrote:
>>Min Big Max '45 køre bedst med en original dyse.
>>Jeg har en 47 mm. med 9 skyllekanaler.
>>En malossi variator, dog uden at bruge den medfølgene fjeder.
>>Min køre 96 og det er målt på bånd. Og jeg har 100% moment fra 0 til 82.
>>
>>Så mit råd er at du ikke røre ved den dyse.
>
>
> 99% af alle motorer skal have skiftet dyse når du skifter til en større
> cylinder. Bare at antage at det sikkert går godt er ca. det dummeste man kan
> gøre.
Og endnu en grund til at man lære at lave den simple tændrørs test, til
at justere den ind... og ikke sætter en dyse i fordi en anden har sagt
at det nok er meget godt.
Men folk lære det jo bare på den hårde måde :) altså pengepungen...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Mogens W. Larsen (31-05-2004)
| Kommentar Fra : Mogens W. Larsen |
Dato : 31-05-04 05:11 |
|
Ok, jeg kan også tage fejl, det må jeg være den første til at stå inde
for...
Men hvilken dyse mener i så jeg skal montere på min Big Max 45'r. Med 47 mm.
Cyl. 9 SkylleK. , Og en Malossi Muli Vario med ruller 1 gr. under standart
som er 7 (vist nok).
Og evt. hvilken kaburator mener i jeg burde købe?... Og hvilken vægt vil i
foreslå til ruller. Jeg ønsker bundtræk og ikke fart. Dog har jeg træk pga.
Vario'n som virkelig tager ved.
Men det er nu mest dysen jeg tænker på for jeg blev oplyst om at det ikke
var nødvendigt så længe der ikke kom mere tun på. Men mere tun, den køre
lige omkring 100.
Mvh. og på forhånd tak.
Mogens
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:409a3d38$0$789$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> RpR wrote:
>
> >>Min Big Max '45 køre bedst med en original dyse.
> >>Jeg har en 47 mm. med 9 skyllekanaler.
> >>En malossi variator, dog uden at bruge den medfølgene fjeder.
> >>Min køre 96 og det er målt på bånd. Og jeg har 100% moment fra 0 til 82.
> >>
> >>Så mit råd er at du ikke røre ved den dyse.
> >
> >
> > 99% af alle motorer skal have skiftet dyse når du skifter til en større
> > cylinder. Bare at antage at det sikkert går godt er ca. det dummeste man
kan
> > gøre.
>
> Og endnu en grund til at man lære at lave den simple tændrørs test, til
> at justere den ind... og ikke sætter en dyse i fordi en anden har sagt
> at det nok er meget godt.
>
> Men folk lære det jo bare på den hårde måde :) altså pengepungen...
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
> " http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.692 / Virus Database: 453 - Release Date: 28-05-2004
| |
RpR (31-05-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 31-05-04 11:17 |
|
> Men det er nu mest dysen jeg tænker på for jeg blev oplyst om at det ikke
> var nødvendigt så længe der ikke kom mere tun på. Men mere tun, den køre
> lige omkring 100.
Det er vel næsten logik for burhøns at der skal fyldes mere benzin i en
større cylinder
10 - 15% større skal hoveddysen være. Jeg har ikke lige PGO's numre i
hovedet, så du må selv til at regne lidt.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Moller (31-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 31-05-04 13:01 |
|
RpR wrote:
>>Men det er nu mest dysen jeg tænker på for jeg blev oplyst om at det ikke
>>var nødvendigt så længe der ikke kom mere tun på. Men mere tun, den køre
>>lige omkring 100.
>
>
> Det er vel næsten logik for burhøns at der skal fyldes mere benzin i en
> større cylinder
> 10 - 15% større skal hoveddysen være. Jeg har ikke lige PGO's numre i
> hovedet, så du må selv til at regne lidt.
Eller hvis han skal ha optimalt.... tændrørs testen ved fuld spade, og
så forsøge sig frem :) de dyser koster jo kun 20Kr. stk. alligevel :) og
det er jo ikke en 4 Cyll. :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
RpR (31-05-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 31-05-04 14:02 |
|
> Eller hvis han skal ha optimalt.... tændrørs testen ved fuld spade, og
> så forsøge sig frem :) de dyser koster jo kun 20Kr. stk. alligevel :) og
> det er jo ikke en 4 Cyll. :)
At gå efter tændrøret nytter bare ikke meget hvis der f.eks. sidder det
forkerte tændrør i
Skal man gå helt efter bogen så tar man og sætter en ret stor dyse i, som
man er sikker på den 4-takter med, og så går man trinvist nedad indtil den
holder op. Så er man ihvertfald sikker på den er stor nok.
Så er det så op til en selv om man vil gå længere ned for at se om man kan
hive lidt mere ud af motoren ved at køre den magert, men det er så igen også
op til ens nerver, med stempler der kan sætte sig osv.
Men generelt er 10 - 15% større hoveddyse ikke forkert. Iøvrigt det der står
til Polini's Sport & Corsa kits i vejledningen
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Moller (31-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 31-05-04 14:13 |
|
RpR wrote:
>>Eller hvis han skal ha optimalt.... tændrørs testen ved fuld spade, og
>>så forsøge sig frem :) de dyser koster jo kun 20Kr. stk. alligevel :) og
>>det er jo ikke en 4 Cyll. :)
>
>
> At gå efter tændrøret nytter bare ikke meget hvis der f.eks. sidder det
> forkerte tændrør i
Ja, men det er jo også en del af tændrørs tuningen at kunne læse på det
om man skal en grad op eller ned med det :)
> Skal man gå helt efter bogen så tar man og sætter en ret stor dyse i, som
> man er sikker på den 4-takter med, og så går man trinvist nedad indtil den
> holder op. Så er man ihvertfald sikker på den er stor nok.
> Så er det så op til en selv om man vil gå længere ned for at se om man kan
> hive lidt mere ud af motoren ved at køre den magert, men det er så igen også
> op til ens nerver, med stempler der kan sætte sig osv.
Det er den lette metode ja.... men ikke den optimale, der er et godt
stk. ned til den blir for mager..
> Men generelt er 10 - 15% større hoveddyse ikke forkert. Iøvrigt det der står
> til Polini's Sport & Corsa kits i vejledningen
10-15% er også et pænt område at lege i... og vi snakker ikke engang
nål eller noget nu.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
RpR (31-05-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 31-05-04 19:25 |
|
> Det er den lette metode ja.... men ikke den optimale, der er et godt
> stk. ned til den blir for mager..
Heh, sig det til mit Metra Kit Pro Race der sidder på RS'en.
Med en 110'er hoveddyse 4-takter den.
Med en 108'er kører den supert.
Med en 105'er kører den supert i 10min hvorefter den stille og roligt
varmesætter stemplet.
Tændrøret er nøddebrunt uanset dyse. Denso Iridium IW-31.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
|
|