Udplantning af forkultiverede planter
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 03-05-04 08:29

Hej NG

Jeg har for første gang i mit 'korte' liv prøvet at lave planter fra frø.
Det drejer sig om:

Tallerkensmækkere
Lathyrus (etårig)
Susanne med det sorte øje
Øjeblomst
Kinesisk purløg

Mit spørgsmål er: hvornår er det tid og plante de små planter ud? Jeg har en
sydvendt altan, så de kommer til at stå forholdsvis beskyttet. De
forskellige planter er allerede 5 - 10 cm høje og de ser fine ud.

Jeg håber nogen kan hjælpe en nybegynder....

Mvh. Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-05-04 09:58

On Mon, 3 May 2004 09:28:33 +0200, "Janni Nørmølle"
<trinity76@operamail.com> wrote:

Hej Janni.

> [...]
>forskellige planter er allerede 5 - 10 cm høje og de ser fine ud.
>
>Jeg håber nogen kan hjælpe en nybegynder....

Jeg plantede mine Lathyrus ud i bed for et par uger siden. De
stortrives - og kan godt tåle en anelse frost.

Til september skal jeg iøvrigt forsøge mig med at så næste års
Lathyrus i mit kolde drivhus. Det, har jeg ladet mig fortælle, skulle
fint kunne lade sig gøre - og give kraftigere planter ligesom
stedmoderblomster, der blivet sået sommeren før (har jeg selv prøvet -
og det virker!).

Nå det var et lille sidespor Husk at vande dine Lathyrus godt og
at plukke blomsterne eller knibe dem af, inden de danner frø. Jo mere
du plukker, des flere blomster kommer der!

Faktisk gør jeg det, når vi tager på sommerferie, at jeg nipper alle
blomsterhoveder af Lathyrus og Stedmoder. Når jeg så er vel hjemme
igen, er der et væld af knopper og blomster på dem.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 03-05-04 11:20

> [...]
> blomsterhoveder af Lathyrus og Stedmoder. Når jeg så er vel hjemme
> igen, er der et væld af knopper og blomster på dem.

Hej Dorte

Tak for dit svar - jeg tror jeg vil sætte mine små lathyrus ud her i løbet
af dagen så. Ud af et helt brev med lathyrusfrø er der indtil videre kun
kommet 4 op og de er allerede høje - jeg synes det er lidt ærgeligt at de
kommer så forskelligt op, men når de bryder overfladen af jorden og kommer
op i lyset, så gro de jo hurtigt. Skal jeg bare have tålmodighed og vente på
at resten kommer op? Jeg kan jo sætte de 4 ud som er kommet godt op af
jorden og så lade de andre stå i deres små hjemmelavede drivhuse - var det
en idé?

Mvh. Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-05-04 12:07

On Mon, 3 May 2004 12:20:05 +0200, "Janni Nørmølle"
> [...]

>at resten kommer op? Jeg kan jo sætte de 4 ud som er kommet godt op af
>jorden og så lade de andre stå i deres små hjemmelavede drivhuse - var det

Det er noget i den retning, jeg kunne finde på Jeg håber som regel
til det sidste, at der dukker flere op (hva' søren de spiser jo ikke
brød, mens de står der) - og det hænder nu også. Men netop med
Lathyrus, synes jeg, at der er en del, der ikke spirer uanset, hvor
jeg så end har købt dem.

Hvor længe er det siden, du såede dem? Når jeg sår Lathyrus, lægger
jeg dem i blød i lidt vand et par dage forinden. Jeg har ladet mig
fortælle, at det gør det lettere at få dem til at spire. Erfaringen
med frø, siger mig forresten, at man skal sørge for, at jorden er
fugtig og ikke plaskvåd. Plaskvåd jord kan få frøene til at rådne =
nul planter

Og til sidst et lille fif: Når Lathyrus-planterne er omkring 10 cm.
høje, så nip toppen af dem. Derved forgrener de sig og bliver mere
fyldige.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 03-05-04 12:13

> [...]
>
> Og til sidst et lille fif: Når Lathyrus-planterne er omkring 10 cm.
> høje, så nip toppen af dem. Derved forgrener de sig og bliver mere

Hej igen Dorte

Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg såede dem, men de var lagt i blød et
døgn i forvejen - men lidt længere tid kunne de nok have brugt.

Tak for din hjælp.

Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-05-04 13:02

On Mon, 3 May 2004 13:13:04 +0200, "Janni Nørmølle"
<trinity76@operamail.com> wrote:

Hej igen Janni.

>Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg såede dem, men de var lagt i blød et
>døgn i forvejen - men lidt længere tid kunne de nok have brugt.
>
>Tak for din hjælp.

Det var så lidt (jeg holder meget af Lathyrus ).

Isabella Smith skriver i sin bog "Havefryd" (ISBN: 87-15-10631-4) på
side 25 "Det siges om dyrkning af ærteblomster, at det er med det, som
det er med guitarspil og sex: det er meget let at gøre det dårligt"

Hun skriver også, at Lathyrus er store frø, der er længe om at spire.

Isabella Smith er iøvrigt meget betaget af ærteblomster og nævner dem
flere steder i "Havefryd".

Hun sælger desuden en del forskellige Lathyrus. Jeg har lidt problemer
med hendes hjemmeside (måske en fejl i min maskine), men her er
adressen: http://www.isabellasmith.com/be-cm/intro Sidste år forsøgte
jeg mig med rimeligt held med "Painted Lady" - en rigtig sød
ærteblomst, hvorimod "Lilac time" blot blev til sølle 2 planter (måske
de forbaskede Iberiske skovsnegle åd spirerne :-/ )

Men nu skal du få lov til at slippe for mere ærteblomstsnak fra mig

Pøjpøj med dine ærteblomster!
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 03-05-04 14:54

> [...]
> de forbaskede Iberiske skovsnegle åd spirerne :-/ )
>
> Men nu skal du få lov til at slippe for mere ærteblomstsnak fra mig

Hej igen Dorte

Jeg får faktisk nyhedsbrev fra Isabella Smith - jeg er jævnligt inde og se
hendes ting og som du siger er hun jo vild med Lathyrus. Hun laver nogle
fabelagtige buketter - SUK!

Den variant af ærteblomster jeg har købt hedder 'Royal Navy Blue'
http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17502387 og er sådan nærmest
blå/lilla alt afhængig af hvilket billeder du kigger på :)

Jeg forsøger mig forresten også med en Petunia
http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17502657 - er de ikke skønne? De
kræver bare rigtig meget tålmodighed... men de kommer fint.

Blilv endelig ved at snakke om blomster - jeg nyder der er nogen der vil
snakke blomster med mig.

Knus fra Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-05-04 21:39

On Mon, 3 May 2004 15:53:49 +0200, "Janni Nørmølle"
> [...]

>hendes ting og som du siger er hun jo vild med Lathyrus. Hun laver nogle

Ja hendes buketter må nærmest slå benene væk. Ikke bare er de smukt
sammensat, men der skal ret få til at sprede en himmelsk duft, så...

>Den variant af ærteblomster jeg har købt hedder 'Royal Navy Blue'
>http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17502387 og er sådan nærmest
>blå/lilla alt afhængig af hvilket billeder du kigger på :)

Sikke dog en "væmmelig" frøside FULD af Luktärter. Man kan jo blive
helt dårligt af at se så mange på en gang Faktisk har jeg nægtet
mig selv at bestille katalog fra Thompson & Morgan, for jeg frygter,
at de har ærteblomster nok til at fylde en godt del af min have

De der er sat ud i bed er i år en blanding, Lathyrus Odorata Spencer
var vist fællesnævneren og de spænder iflg. fotoet fra det hvide over
de lyserøde, røde og dybrøde nuancer. Frøene er købt hos
www.lund-hede.dk, som jeg kun har lovord tilovers for.

De, som venter på at blive sået til efteråret er også en blanding "Old
Fashioned Scented Mixed", som iflg. Zimtrade ( www.zimtrade.dk ) er
"En speciel blanding af kraftigt duftende sorter". De har iøvrigt også
en, som jeg var liiiige ved også at købe, "Appel Blossom". På billedet
ligner den faktisk æbleblomster en del. Jeg er stadig meget fristet

>Jeg forsøger mig forresten også med en Petunia
>http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17502657 - er de ikke skønne? De
>kræver bare rigtig meget tålmodighed... men de kommer fint.

Narj hvor er de dog yndige! Min er også dobbelte med store hvide
blomster. "Sonata" hedder den og er også købt hos Zimtrade. Det er
første gang, jeg selv har sået Petunia - og jeg synes godt nok at det
går langsomt! Jeg sender dem tvivlende blikke flere gange om dagen,
når jeg kommer forbi; hvordan skal de nogensinde få en stor og
hængende vækst i mine blomsterkasser

Det er i det hele taget længe siden, jeg har haft Petunia. Sidst var
for (bumbum) 8 år siden, hvor gemalen forærede mig tre ampler med
Hængepetunia, som var dyblilla i midten og gik over i
lyslilla/lavendelblå. Og ikke alene var de kønne og flittige til at
sætte blomster (når man fjernede de visne), men de fyldte havestuen
med en fin duft! Dem savner jeg - men har ikke set dem siden.
Gartneren, som de blev købt af, er gået på pension :-/

> Blilv endelig ved at snakke om blomster - jeg nyder der er nogen der vil
>snakke blomster med mig.

Så er du også selv ude om det

Et andet forsøg i år (igen Zimtrade, hvor jeg spenderede julegaven fra
gemalen) er Budleia - Sommerfuglebusk. Jeg har aldrig før hørt om, at
man selv kunne så dem. Det er også nogle "småskidt", som kræver
tålmodighed. Guderne må vide, hvordan de ender med at blive til buske
og blive op til 2 m. høje. Men håbet er lysegrønt som planterne og
mine ti tommelfingre Og drømmen er, at de skal stå ud imod vejen
som en slags hæk og tiltrække en masse sommerfugle m.m.

Og nu må jeg vist hellere stoppe for idag, hvis småpigerne skal have
madpakker med imorgen

Kan du hygge dig.
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 04-05-04 08:45

Hej igen Dorte

Nu når man sætter lathyrus ud skal man så sørge for at binde dem op eller
finder de selv ud af det? Jeg har lavet en kegle af pileflet som jeg glæder
mig til bliver dækket af duftende ærteblomst! (Jeg har faktisk lavet to
kegler - en til lathyrus og en til Susanne med det sorte øje ('Susie White'
som jo er hvid).

Det var alt for nu.

Blomsterhilsner fra Janni

PS: Du har ret i at man kan komme til at savne duften af Petunia - jeg har
plantet nogle ganske alm. lilla petunia i min altankasse sammen med orange
tagetes (jeg kunne ikke vente) og duften er fabelagtig når man enten er på
altanen eller når døren derud til er lukket op på den lun dag.

begin 666 sig.jsp?pc=ZSzeb041
M1TE&.#EA`0`!`(#_`/___P```"'Y! $`````+ `````!``$`0 ("1 $`.VEF
!#0``
`
end

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-05-04 17:59

On Tue, 4 May 2004 09:45:28 +0200, "Janni Nørmølle"
> [...]

>kegler - en til lathyrus og en til Susanne med det sorte øje ('Susie White'

Jeg har ikke selv prøvet at have dem på pileflet, så jeg vil ikke
lægge hovedet på blokken

Men din ærteblomst har fangtråde så vidt jeg kan se (ikke alle har).
Derfor vil den gøre sit bedste for at hage sig fat i alt, hvad den
kommer i nærheden af. Jeg har af og til fastgjort mine lidt for at
lede dem i den retning, jeg ville have dem.

Sidste sommer havde jeg iøvrigt også ærteblomster i blomsterkasserne.
Jeg husker ikke, hvad de hed. Men de var uden fangtråde og beregnet
til ampler, krukker o.lign. De var noget mindre i væksten og kun til
små vaser Men de var nu alligevel yndige og velduftende på
sydmuren.

Når jeg ikke har valgt dem til blomsterkasserne i år, skyldes det ud
over forandringen, at de var særdeles fordrukne i kasserne. Er der
noget ærteblomster i det hele taget holder af, er det vand. Men jeg
synes hele tiden, jeg vandede blomsterkasser...

Susanne med det sorte øje kender jeg kun af navn. Til gengæld har jeg
set det navn mange gange efterhånden. Så måske kunne du fortælle lidt
om den - og hvorfor du har valgt den?

Er der iøvrigt kommet flere Lathyrusspirer op siden igår?

Hjerteligst
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-04 20:48

On Mon, 03 May 2004 22:38:33 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
>mig selv at bestille katalog fra Thompson & Morgan, for jeg frygter,
>at de har ærteblomster nok til at fylde en godt del af min have

Thompson & Morgan har rigtig nok en del ærteblomster - men andre
engelske frøfirmaer har _mange_ flere. Jeg tror det er Kings Seeds som
har et pænt stykke over 100 forskellige sorter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-05-04 21:52

On Tue, 04 May 2004 21:48:21 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Thompson & Morgan har rigtig nok en del ærteblomster - men andre
>engelske frøfirmaer har _mange_ flere. Jeg tror det er Kings Seeds som
>har et pænt stykke over 100 forskellige sorter.

Suk

Jeg havde faktisk en besynderlig drøm i nat (og ja det er tilladt at
smile med lyd eller skælde mig ud for at være OT).

Jeg drømte, at en masse mennesker sendte mig nogle frø fra hver deres
Lathyrus. Frøene såede jeg i drivhuset og pludselig var det sommer og
jeg havde et langt hegn fyldt med alverdens forskellige ærteblomster,
som duftede himmelsk og trak en masse mennesker og sommerfugle til .
Ærteblomsterne gik jeg så og lavede buketter af, som jeg satte i
spande langs vejen, så alle, der kom forbi kunne få en med hjem ganske
gratis.

Hvor kommer den slags dog fra

Med lettere rablende havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 07-05-04 17:54

> [...]
> Ærteblomsterne gik jeg så og lavede buketter af, som jeg satte i
> spande langs vejen, så alle, der kom forbi kunne få en med hjem ganske

Hej Dorte

Jeg må indrømme at jeg sad og småklukkede da jeg læste om din drøm - hvor er
det dejligt at høre at man ikke er den eneste der er lidt småskør med
blomster og planter i det hele taget. Jeg læste dit indlæg højt for min
kæreste og han synes bare det var så sødt :) Og hans kommentar var: 'det er
vel nok rart at der er nogen der har det sådan med planter - ligesom dig'
(=mig)!

Jeg kan lige fortælle at der er ved at komme slyngtråde (eller hvad de nu
hedder) på mine lathyrus, så det går den rigtige vej. Jeg har pottet mine
petunia om i dag - de trængte til lidt bedre plads - ihhh, hvor jeg glæder
mig til at se dem blomstre. Ja, der er snart ikke mere plads indendøre til
alle de småplanter - det er godt de snart kan komme ud.

Jeg har nogle billeder af mine projekter her
www.picturetrail.com/jannissmykker - hvis du er interesseret i at kigge. Der
vil komme flere billeder af planterne løbende. Jeg laver også smykker som du
kan se - du er meget velkomme til også at kigge i de andre albums.

Forårshilsen fra Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 08-05-04 20:42

On Fri, 7 May 2004 18:54:13 +0200, "Janni Nørmølle"
> [...]

>vel nok rart at der er nogen der har det sådan med planter - ligesom dig'

Jeg ville gå til, hvis ikke jeg havde mine planter. At en del af dem
af og til går til, er en anden sag Sidste år såede jeg eksempelvis
hele tre poser med ærter. Hvad fik jeg... tre planter :-/ Jeg aner
ikke, hvad der gik galt - men mistænker sneglene. Helt anderledes gik
det med sommergulerødder og Halloween-græskar. Ungerne gnaskede en
masse nyoptrukne gulerødder i sig - og vi fik nogle rigtig flotte
lygter i efteråret!

> [...]
>mig til at se dem blomstre. Ja, der er snart ikke mere plads indendøre til
>alle de småplanter - det er godt de snart kan komme ud.

Jeg var et smut forbi din hp. Det er nogle vældig fine småplanter.
Iøvrigt nogle dejligt store vinduer du har. Jeg skal også igang med at
potte en del om i næste uge (denne har været ganske forrykt med
konfirmationer og familiebesøg m.m.) - det er tiltrængt.

Det eneste spændende, jeg har nået i denne uge, var at plante min nye
tornfri rose, Kathleen Harrop. Jeg havde først ventet den engang i
næste uge. Så det var en lidt blandet fornøjelse, da posten afleverede
den torsdag og jeg endnu ikke havde lavet bed klar...

> [...]
>vil komme flere billeder af planterne løbende. Jeg laver også smykker som du
>kan se - du er meget velkomme til også at kigge i de andre albums.

Jeg skal have lidt bedre tid, så kigger jeg mere. Min hp lader vente
lidt på sig endnu. Men når den engang kommer, så vil der nok også være
nogle billeder og beretning under punktet "Gal i haven" Foreløbig
tak for kigget.

Med lettere træt havehilsen
Dorte

--