Røgening med akacietræ
Fra : lars

Dato : 02-05-04 22:03

er der nogle i gruppen der ved om akacietræ kan anvendes til at røge med.
primært sild, makrel, hornfisk, desuden røge vi en del edderfuglbryster

med venlig hilsen
lars

Fra : john

Dato : 03-05-04 05:42

Nææ!! det ved jeg ikke, men jeg ved at man bruger bøg og birk !!

/jr

Fra : M :-\)

Dato : 03-05-04 07:13

det kan du godt.. !!!

Fra : Lars Haugaard

Dato : 03-05-04 15:23

> [...]
> er der nogle i gruppen der ved om akacietræ kan anvendes til at røge med.
> primært sild, makrel, hornfisk, desuden røge vi en del edderfuglbryster

hej Lars.
Når du skriver akacie regner jeg med at du mener Robinie (falsk akacie)? I
så fald ved jeg ikke hvor god en ide det er. Sagen er i hvert fald den, at
både bark og ved hos robinie indeholder giftstoffer, hhv. phasin/rotin i de
ydre dele(vækstlag/bark) og robithin/dirobithin i veddet. Disse gifte er
godt nok normalt svært opløslige, hvorfor man også bruger robinie til
træarbejde bl.a. til køkkenredskaber osv. men hvordan det stiller sig ved
røgning ved jeg ikke.

Bedste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : lars

Dato : 03-05-04 19:10

om det er falsk akacie eller ej ved jeg ikke men, jeg tror jeg holder mig
fra at forsøge
tak for hjælpen

Fra : Jens Bech

Dato : 05-05-04 14:38

Røgening
Røgening
Røgening
Det er til at få spat af.
Det hedder sgu: røgning!
Jens

Fra : Hobi

Dato : 05-05-04 15:43

"Jens Bech" <jens.be@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Røgening
> Røgening
> Røgening
> Det er til at få spat af.
> Det hedder sgu: røgning!
> Jens

[CUT]

Hej Jens,

Hvis du skriver som ovenfor, bør du efter hvert "Røgening" sætte et komma,
da det du gør er, at lave en opremsning.
Herudover skal du ikke starte ordet med stort, da det kun er ved navne og
efter punktum, der skal startes med stort.
Der skal være komma efter "til" i sætningen: "Det er til at få spat af".
Der skal være "´" ved sgu.

Det er tillige god nettikette, at man skriver nedenfor det, man svarer på.
Der mangler også [OT] i din emnelinie, da det er god skik, at skrive dette,
hvis det man skriver ikke indeholder noget med relevans til gruppen.

Det er ikke så smart, at smide med sten, når man selv bor i glashus, og
herudover er det jo også absolut frivilligt, om du har lyst til, at læse i
dette medie.

Hvis du virkelig bliver så irriteret over stavefejl, forstår jeg ikke,
hvordan du klarer dig igennem aviser og dagblade med videre. Der er jo
efterhånden fyldt med stavefejl.

MVH
Holger
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : http://home19.inet.tele.dk/hobi

Fra : bj

Dato : 10-05-04 12:13

Der skal ikke komma efter "til" for det efterfølgende "at" er bydemåde
(infinitiv), og der skal derfor ikke sættes komma, havde der derimod stået
........"han kunne ikke klare, at han opdagede så mange stavefejl og
tegnesætningsfejl og gjorde derfor grin med det. Så skal der være et komma
efter "at".
Faktisk ved jeg ikke, om der skal være komma efter "for" i første linie
eller efter "ikke" i denne sætning hér.

Bj

Forbehold for stavefejl og tegningsætningsfejl:)

Fra : Richard Møller

Dato : 10-05-04 12:48

Kære Bj.
Du har fuldstændig ret.
Men den kære Holger, som opkaster sig som dommer, er ikke selv
verdensmester i tegnsætning - langt fra. Se blot hans - iøvrigt
usædvanligt pæne - hjemmesider. Pausekommaet er igen yt! Heldigvis.
Venlig hilsen
Richard

Fra : Hobi

Dato : 11-05-04 13:22

Jeg har faktisk ikke opkastet mig selv som dommer. Jeg reagerede blot
impulsivt på et indlæg, som i den grad udstrålede foragt og manglende
tolerence for andre mennesker og andre menneskers svagheder. Denne
egocentrerede indstilling til samfundet er desværre ved, at være så udbredt,
at jeg næsten mister lysten til, at være en del heraf.

Skulle der være stavefejl og forkert eller manglende tegnsætning i dette
indlæg, kan I fryde Jer over, at det bliver mit absolut sidste på usenet.
Jeg bærer ikke mere ved til bålet.

EOD - denne og alle efterfølgende.

MVH
Holger

Fra : lars

Dato : 13-05-04 17:40

få jer et liv

Fra : john

Dato : 14-05-04 14:12

Jeg mener at have hørt at man ifølge ny dansk retskrivning selv er herre
over hvor man sætter sit komma.!! her har i en række kommaer så kan i selv
bestemme hvor de skal sættes ind ,,,,,,,,

/jr