Printserver
Fra : Niels Prins

Dato : 01-05-04 14:25

Er der nogle der kender til opsætning af printserver på OS X for et
blandet win/mac netværk?

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 16:05

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> Er der nogle der kender til ops?tning af printserver p? OS X for et
> blandet win/mac netv?rk?

Slå printerdeling og windowsfildeling til for at printe til din OSX
printerover smb fra en windows maskine. På papiret burde det virke i
10.3 men jeg har ikke særlig god erfaring med det- hverken mht login
eller hastighed.

Istedet vil jeg anbefale http printing over port 631.

læs evt dette hint

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031026170324817&query=mime.convs+>

Og udkommenter de fire liner i de to filer som beskrevet

naviger til <http://localhost:631> og opret en raw printer til windåserne

vindåserne kan så printe til OSX printeren fra:

<http://IP-adresse_på_mac/printers/printernavn>

Jeg har sat den løsning op på et par små buroer jeg supporter, samt
hjemme hos mig selv - og det virker fortrinligt.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : (Per Røn

Dato : 01-05-04 16:35

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> Er der nogle der kender til opsætning af printserver på OS X for et
> blandet win/mac netværk?

Tjae, jeg har blot sat min HP LaserJet 4050N til switchen. Printeren er
nemlig forsynet med en 10/100BaseT ethernetport.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 16:49

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Tjae, jeg har blot sat min HP LaserJet 4050N til switchen. Printeren er
> nemlig forsynet med en 10/100BaseT ethernetport.

Fint for dig, men det duer jo kun hvis man har en netværskprinter
(med duplex) så dit indlæg svarer til at jeg havde svaret "æblerne er
ikke rådne".

Fra : (Per Røn

Dato : 01-05-04 17:12

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Fint for dig, men det duer jo kun hvis man har en netværskprinter
> (med duplex)

Unødvendigt i denne sammenhæng.

> så dit indlæg svarer til at jeg havde svaret "æblerne er
> ikke rådne".

Det kunne jo få andre til at tænke sig lidt bedre om, inden de købte en
printer. Allerede min første mac-printer, HP DeskWriter C, var en
netværksprinter [PhoneNet].
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 17:20

> Unødvendigt i denne sammenhæng.

sikker?

> Det kunne jo få andre til at tænke sig lidt bedre om, inden de købte en
> printer. Allerede min første mac-printer, HP DeskWriter C, var en
> netværksprinter [PhoneNet].

Det er langt fra alle der har behov for en netværksprinter. Hvis man
alligevel har en server er en printserver på denne ofte en lige så god
løsning - nogen gang bedre.

Fra : (Per Røn

Dato : 01-05-04 19:12

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> sikker?

Ja. Når det drejer sig om deling af printere er det ligegyldigt. Når det
drejer sig om udskrivning af manualer er det overordentligt praktisk.
Man sparer trods alt 50% af hyldemetrene

> Det er langt fra alle der har behov for en netværksprinter. Hvis man
> alligevel har en server er en printserver på denne ofte en lige så god
> løsning - nogen gang bedre.

Er servere ikke sjældnere end netværksprintere? I hvert fald hos
private.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 20:16

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Er servere ikke sjældnere end netværksprintere? I hvert fald hos
> private.

Det tror jeg nu ikke. De fleste private købe en almindelig USB eller
parallelport printer, skal den kunne bruges fra emere end én computer
laver de printerdeling. Har de ikke en computer der er tændt hele
tiden køber de en printserver box til 400kr. Rene netværksprintere
koster som hovedregelen en bondegård, og langt mere endn hvad
privatpersoner vil ofre på en printer.
Selv på skoler og i mindre virksomheder køber man oftest en eller
flere dÅmme printere og smide evt. en printserver box foran såfremt
det er nødvendigt.