"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
news:c6uanj$2fi$1@sunsite.dk...
> tjah, se subj. ;)
>
> Hvordan lærer man ?
Personligt blev jeg lokket til at prøve AD&D (som jo er blevet til nutidens
D&D), fordi jeg havde læst Hobitten, og der var en på mit gymnasium, der
sagde at han havde et spil, hvor man selv kunne spille hobitter og opleve
eventyr som dem.
Han kastede mig ud i at lave en rolle, og jeg fattade ikke en meter af de
flere hundrede siders regler, men det fangede. Dernæste kastede jeg mig over
Sværd og Trolddom bøgenre (da de første gang udkom i 1984), prøvede AD&D
igen to gange, og så var jeg hooked. Jeg købte selv AD&D bøgerne, og
spillede med i en vens D&D-kampagne. Hurtigt derefter kom Med Ild og Sværd,
CoC, GURPS, Palladium, TNMT (hvor jeg spillede et muteret karatedyrkende
spion bæltedyr), og en masse andre spil.
At lære et nyt system blev efterhånder hverdagskost, men vi var selvfølgelig
også mellem 20 og 30 medlemmer i den lokale rollespilforening, så der var
mange om at købe og afprøve de nye systemer. Nogle af dem blev nok aldrig
spillet ret meget, men jeg tror at jeg læste 99% af dem alle igennem, tid
jeg burde have brugt på mit studie
Men en ting var at læse reglerne og baggrundsverdenen, noget andet var at
lære at spille rollespil. Det lærer man kun ved at spille med andre, og man
lærere efter min mening mest rollespil ved at spille med forskellige
spillere. Man har tendens til at tillære sig en bestemt måde at spille på
ved at holde fast i den samme gruppe, nye mennesker bringer nye måder at
spille på. Nogle fokusere på regleren, nogen på personudviklingen, nogen på
problemløsningen, nogen på skuespillet, nogle på interaktionen mellem
rollepersonerne, og nogle på cola og vingummi. Personligt mener jeg ikke der
er en rigtig måde at spille på, men der er naturligvis nogle måder jeg
bryder mig mindre om en andre måder.
En god måde at afprøve nye måder at spille på, er ved at deltage i
kongresser, som f.eks. Fasatval eller Viking-Con. På kongresser kan man som
regel også prøve rollespil som man ellers ikke ville kunne prøve, enten
fordi man ikke har lyst til at investere i reglerne, fordi man ikke normalt
har lyst til at spille den genre, eller blot fordi man ikke selv ville havde
fundet på ideen og plottet. Mange kongres-eventyr er deruden opbygget
regleløst, hvilket betyder at de ikke bruger et fast regelsæt, og det er
derfor tit historien der styre hvad der der sker, frem for regleren. Jeg her
desværre også oplevet kongres-eventyr hvor det regelløse betød at
spillederen blot fortalte en historie hvor spillerne ikke havde nogen reel
mulighed for at påvirke den
> Findes der nogle PCspil der bygger på koncepterne ?
Jeg har selv kun spillet et godt AD&D computerrollespil (Baldur's Gate), men
jeg vil langt fra anbefale at starte med at spille Computer-rollespil. Hvis
man vil lære at spille rollespil, så find et par venner og giv jer i kast
med det. Rigtige spil skal ikke læres på en computer. Det svarer til at du
forventer at man kan lære at køre bil fordi man spiller Need for Speed.
> Findes der nogle gode startsider til at lære fra ?
Der er mange der fortæller hvad rollespil er, og mange der har eventyr, nye
regler, anmeldelser (så man ikke investere i det værste skidt), meningen,
diskussionsforums og andet skidt og kanel. Bruge
http://www.google.dk og
skriv hvad du søger. Men igen så kan man altså ikke lære at spille rollespil
via en computer, går ud og find nogle venner og gvi jer i kast med det. Evt.
sammen med en der har prøvet det før.
Mange ungdomsklubber/skoler kører kurser i rollespil, hvilket måske kunne
være en mulighed. Se i din lokale ungdomsklub/skole for tider, aldersgrupper
og hvad de fokusere på.
Og mest af alt, held og lykke, du vil ikke fortryde det.
Lars