Profit på planter
Fra : Erik P. Ernst

Dato : 30-04-01 14:32

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der ved hvad
planteskolernes
almindelige fortjeneste er på planter de ikke selv har drevet frem.

I samme nu kunne jeg godt tænke mig at vide om nogen kender et
sted på internettet hvor man kan købe planteskoleplanter billigere,
men stadigvæk få samme kvalitet. Evt. indkøbsforening.

Jeg er ved at anlægge en stor have og skal bruge mange planter,
derfor vil jeg godt vide dels hvor stor rabat jeg kan tillade mig at
forlange hos planteskolen eller om der er et sted jeg kan få
det billigere på anden måde.

Mvh
Erik Ernst
http://www.bygnythus.net

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-04-01 19:44

"Erik P. Ernst" wrote:

> [...]
> derfor vil jeg godt vide dels hvor stor rabat jeg kan tillade mig at
> forlange hos planteskolen eller om der er et sted jeg kan få

Der er ikke noget stort overskud ved at sælge planter, da de skal
vandes, og mange går til.

Du kan nok købe skovplanter, selv om de ellers ikke sælger til private,
hvis du skal bruge 100 planter af hver slags.

Men en mulighed var at så planterne selv.

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 30-04-01 21:27

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Der er ikke noget stort overskud ved at sælge planter, da de skal
> vandes, og mange går til.

Nej det er muligt. Men alligevel undre det mig at to planteskoler der
ligger med få kilometers afstand sælger de samme planter (jeg kan se på
etiketterne at de oftest kommer fra samme leverandør) men til en pris
der ofte svinger mange procenter (f.eks. hhv. 50kr./stk og 70 kr./stk. -
samme størrelser naturligvis), så var det nærliggende at enten tjener
den ene ingenting, eller også er der en "god" fortjeneste. På disse
planter som de jo ikke en gang selv driver frem.

> Du kan nok købe skovplanter, selv om de ellers ikke sælger til
private,
> hvis du skal bruge 100 planter af hver slags.

Ja, men hvor??

> Men en mulighed var at så planterne selv.
Ikke særligt relevant i dette tilfælde - tager for lang tid. Men iøvrigt
hvor købes frø til almindelige buske/træer i små (50 til 100 stk.)?

Mvh
Erik Ernst

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-04-01 21:59

http://www.lund-hede.dk/skovplanter.htm
http://www.planteskole.dk/index.htm
http://www.meilgaard.dk/planteskole.htm
http://www.nystenderupplanteskole.dk/sortimentsliste.asp
http://www.skovplanter.dk/

> Ikke særligt relevant i dette tilfælde - tager for lang tid. Men iøvrigt
> hvor købes frø til almindelige buske/træer i små (50 til 100 stk.)?

Dem samler du da selv!

-------
Det virker som om du ikke ved så meget om det.
Hvad vil du have i din have?
Hvor stor er haven?
En fin plante af stand i en have er 10m for stort voksende træer. 10000m2 =
100 træer.

MVH
Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-01 21:58

On Mon, 30 Apr 2001 22:26:57 +0200, "Erik P. Ernst"
<eernst@spam.bmipartners.com> wrote:

> [...]
>den ene ingenting, eller også er der en "god" fortjeneste. På disse
>planter som de jo ikke en gang selv driver frem.

Når de ikke selv avler dem frem skal der jo også regnes fragt med i
prisen. Prisforskellen kan derfor også have at gøre med hvor store
mængder de 2 planteskoler aftager fra den aktuelle leverandør, tit er
det sådan at tager man en vis mængde, så sendes der fragtfrit.

Det kan også være at den ene bruger lige netop den slags planter til
en eller anden form for slagtilbud. Vi har f.eks en planteskole her i
omegnen som konsekvent de sidste par år har haft de laveste priser på
plantesække. (I år 8,75, hvilket er skidetræls når man allerede har
fartet længere væk for at få dem til hhv. 10 og 13.30 pr stk inden de
kommer med deres tilbud.)

>Ikke særligt relevant i dette tilfælde - tager for lang tid. Men iøvrigt
>hvor købes frø til almindelige buske/træer i små (50 til 100 stk.)?

Hvis du har mod på at handle i england er Chiltern Seeds et godt sted,
de har frø til alt. Adressen kan du finde på min hjemmeside.

Hvorfor laver du ikke en liste over de planter du skal bruge og
spørger på planteskolen om ikke du kan få et godt tilbud på dem? De er
vel til at snakke med hvis du kommer med en lang liste.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-04-01 22:19

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvorfor laver du ikke en liste over de planter du skal bruge og
> spørger på planteskolen om ikke du kan få et godt tilbud på dem? De er
> vel til at snakke med hvis du kommer med en lang liste.

Det er nok bedre at planteskolen får lov at sælge hvad de har i overskud.
Om det er rødeg eller spisløn betyder jo ikke så meget hvis det bare skal
gøre haven grøn.

Med venlig hilsen
Peter Ole kvint

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 30-04-01 23:42

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Hvorfor laver du ikke en liste over de planter du skal bruge og
> spørger på planteskolen om ikke du kan få et godt tilbud på dem? De er
> vel til at snakke med hvis du kommer med en lang liste.

Det var egentlig også der jeg gerne ville hen. Jeg foretrækker at handle
via min lokale planteskole. Blot vil jeg gerne vide lidt mere på forhånd
om f.eks. hvor meget jeg kan "tillade" mig at forvente at de slår af.

Men tilbage til et af mine andre spørgsmål.
Er der ingen der kender et site hvor man kan købe planter billigt på
nettet?

Mvh
Erik Ernst
www.bygnythus.net

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-05-01 04:49

"Erik P. Ernst" wrote:

> [...]
> via min lokale planteskole. Blot vil jeg gerne vide lidt mere på forhånd
> om f.eks. hvor meget jeg kan "tillade" mig at forvente at de slår af.

Du kan forvendte at få store planter til mindre planters pris.
Hvis du tømmer lagret for de ældste planter

> Men tilbage til et af mine andre spørgsmål.
> Er der ingen der kender et site hvor man kan købe planter billigt på
> nettet?

Jeg har da gratis planter, som jeg da gerne vil have en billig pris på!

Hvor stor er haven?
Hvormeget vil du passe den?

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 01-05-01 08:00

De er

> Du kan forvendte at få store planter til mindre planters pris.
> Hvis du tømmer lagret for de ældste planter

?? Normalt synes jeg da at de har det med at sætte prisen op for
den store planter.

> Jeg har da gratis planter, som jeg da gerne vil have en billig pris
på!

Det lyder da dejligt. Hvad er det for noget du har?

> Hvor stor er haven?
> Hvormeget vil du passe den?

Haven er "kun" 2300 kvm. og er efterhånden færdig.
Da vi overtog den var udstykket af en anden (og rigtig flot) have.
Vi har så bygget hus, lavet vej og gårdsplads osv., så der røg en stor
del træer. Desuden var der et godt 5 meter bredt bælte af berberis
rundt om yderkanterne. Det skidt blev også fjernet.
Du kan se lidt billeder fra den på mit website www.bygnythus.net.
Vi har efterhånden planlagt alle detaljer, men mangler endnu en
del planter. F.eks. Potentilla "Red Robin", lidt frugttræer til
lavhæk/espalie,
skovbundsplanter, syren osv. Heldigvis har vi kunne få en stor del fra
naboer
osv. men har alligevel brugt over 30.000 på planter og jord over de
sidste to år.

Min forespørgsel er ligeså meget til brug for andre via mit website,
hvor
jeg rådgiver nye husbyggere.

Mvh
Erik Ernst
www.bygnythus.net

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-01 19:19

On Tue, 1 May 2001 08:59:41 +0200, "Erik P. Ernst"

>?? Normalt synes jeg da at de har det med at sætte prisen op for
>den store planter.

Rigtigt, men der er stor forskel på om planterne direkte er blevet
dyrket til en stor størrelse eller om de kun har fået det fordi de har
stået et år eller 2 for længe i planteskolen. I det sidste tilfælde er
de nemlig sjældent blevet passet optimalt og ser derfor heller ikke
længere helt godt ud.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter

Dato : 01-05-01 07:47

Erik P. Ernst skrev i meddelelsen ...
> [...]
>derfor vil jeg godt vide dels hvor stor rabat jeg kan tillade mig at
>forlange hos planteskolen eller om der er et sted jeg kan få

Du slår op i telefonbogen under planteskoler og beder om et katalog (normalt
gratis) fra f.eks. enten Birkholm eller Kortegaard. Kataloget bruger du til
at finde ud af hvad der handles med og i hvilke størrelser. Så laver du en
liste over de planter du vil have, inkl. størrelser. Den liste sender du til
en række planteskoler og beder om et tilbud.

Så kan du direkte sammenligne priser og da kvaliteten følger standarder
(bl.a. fra Planteskoleejerforeningen) bør den ikke kunne give anledning til
de større overvejelser.

Såning er spild af tid og kræfter hvis ikke du synes at det projekt i sig
selv er spændende. Hvis du gerne vil have en fornuftig have medens du stadig
kan tygge smør sparer du ikke på planternes størrelser.

Til sidst, i forhold til hvad et hus ellers koster (eller en bil eller et
fjernsyn eller...) er planternes´indkøbspris forsvindende i forhold til den
glæde man kan have af en god have!

Vh Peter