Færdig saucer uden hvede
Fra : f00ge

Dato : 21-04-04 12:27

Jeg har desværre udviklet en intolerance mod hvede.
Knorr og lign. har alle hvede i (stivelse osv).

Livet uden sovs er kedeligt. Og det er meget, meget begrænset, hvad man kan
hive ud af smag af en hakkebøf.

Findes der ikke alternativer?
Jeg så reklamer for noget smags-halløj, der var på flasker (lignede engelsk
sauce), lavet af forskellige ting som urter, eller oksekød, eller orientalsk
blanding.
Jeg kunne forstå på det, at det var en slags buillon, bare med mere i.
Ville sikkert egne sig godt til at lave saucer.
Men jeg har ikke kunnet finde det.

Forslag?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-04-04 12:47

Wed, 21 Apr 2004 13:26:45 +0200, f00ge <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev:

> [...]
> Knorr og lign. har alle hvede i (stivelse osv).
>
> Livet uden sovs er kedeligt. Og det er meget, meget begrænset, hvad man

Mener du dermed, at sovsen får smag ved at komme hvedemel i?
Det var lige godt..

Men til 'jævning' af sovs m.v. er majsmel/Maizene vel endnu bedre.

Eller hvad med at bruge naturmetoden: Hak et løg eller to groft kom det i
sovsegryden. Kort inden servering køres løget tyndt med stavblenderen og
er dermed med til at jævne sovsen.

> [...]
> Jeg kunne forstå på det, at det var en slags buillon, bare med mere i.
> Ville sikkert egne sig godt til at lave saucer.

I serien 'Touch n/Taste' findes mange fond-varianter, der lægger en fin
bund. F.eks. ½ flaske kalvefond, ½ flaske hvid portvin og 1-2 løg. Koges
ind til ca. 2 dl og blendes. Fortrinlig til bagt fisk..

FÃ¥es i Brugsen, Dreisler o.a.

mvh

Krabsen

p.s. forskel på Sovs og sauce? Mere end en dl pr. person=sovs. Mindre
=sauce.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 21-04-04 17:21

> [...]
> Jeg kunne forstå på det, at det var en slags buillon, bare med mere i.
> Ville sikkert egne sig godt til at lave saucer.

Smid et par af følgende ingredienser i stegepanden når du har stegt dit kød,
eller start med at sautere løgene i panden og tilsæt f.eks.:

Lidt hakket løg
en sjat rødvin
en buillion terning
friske krydderurter
et par svampe,
salt, peber,
en sjat kaffefløde
creme fraiche
skimmelost
syltetøj
soya
Chili
Kogevand fra kartoflerne

Hvis ikke du gider vente på at det koger ind, så hæld lidt Maizena i

Fra : -V-

Dato : 21-04-04 17:25

3140 Bagdad Bob wrote:

> Hvis ikke du gider vente på at det koger ind, så hæld lidt Maizena i

....som også indeholder stivelse, bare fra majs.

Kan den oprindelige poster tåle modificeret majsstivelse?

-V-

Fra : f00ge

Dato : 22-04-04 00:27

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote:

> Kan den oprindelige poster tåle modificeret majsstivelse?

Ja, det kan jeg. (selv om jeg ikke er helt så glad for den modificerede del
af det...)

For resten, soya sauce indeholder også hvede.

Det er ok forslag, I kommer med. Men meningen var jo, det skulle være
_færdig_ saucer. :)

Jeg prøver stadig at finde det der buillion-agtige på flaske.
Nogen må da huske, hvad det hedder.
De kørte en del TV reklamer for det et års tid siden.

Fra : -V-

Dato : 22-04-04 04:40

f00ge wrote:

> Ja, det kan jeg. (selv om jeg ikke er helt så glad for den
> modificerede del af det...)

Godt, at du kan tåle majsstivelse. Det gør tingene en smule nemmere.
Hvorfor er du ikke så vild med den modificerede del af det?

-V-

Fra : f00ge

Dato : 22-04-04 11:11

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote:

> Hvorfor er du ikke så vild med den modificerede del af det?

Fordi modificeret betyder genmodificeret.
Det er en ny tekonoly. Vi ved ikke med sikkerhed, hvilke følger det kan få
for os om mange år, eller for vores børn for den sags skyld.

Jeg stoler ikke på det.

Fra : -V-

Dato : 22-04-04 11:39

f00ge wrote:

> Fordi modificeret betyder genmodificeret.

Nej, nej, nej og atter nej.
Lige i tilfældet med modificering af hvede kunne du ikke tage mere fejl.

Stivelse bliver enzymatisk eller kemisk modificeret, og har intet, gentager
*intet* med genmodificering at gøre.

-V-

Fra : -V-

Dato : 22-04-04 12:03

-V- wrote:
> Lige i tilfældet med modificering af hvede kunne du ikke tage mere
> fejl.

Der skulle naturligvis stå 'majs', og ikke 'hvede'.

Resten gælder stadig.

-V-

Fra : f00ge

Dato : 22-04-04 14:43

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote:

> Nej, nej, nej og atter nej.
> Lige i tilfældet med modificering af hvede kunne du ikke tage mere fejl.

Jeg har nu hørt helt andet....

> Stivelse bliver enzymatisk eller kemisk modificeret, og har intet,
gentager
> *intet* med genmodificering at gøre.

Enzymer (kemisk fremstillet) og kemi lyder nu ikke meget bedre.
Det ser jeg helst heller ikke i min mad.

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-04-04 14:48

f00ge wrote:

> Enzymer (kemisk fremstillet) og kemi lyder nu ikke meget bedre.
> Det ser jeg helst heller ikke i min mad.

LOL...

Mad _er_ enzymer og kemi.

/David

Fra : -V-

Dato : 22-04-04 15:29

f00ge wrote:

> Jeg har nu hørt helt andet....

Jeg ser gerne dokumentation herpå, og jeg vil være den første til at æde
mine ord og stikke dig en undskyldning, hvis jeg er galt på den.
Sig frem, sig frem.

> Enzymer (kemisk fremstillet) og kemi lyder nu ikke meget bedre.
> Det ser jeg helst heller ikke i min mad.

OK, du bliver en sulten mand (?), når du opdager sandheden. Tager du den
røde eller den blå pille?

Og der er mere:

Vasker du nogensinde tøj?
Hvad tror du det er, som gør tøjet rent?

-V-

Fra : -V-

Dato : 26-04-04 14:02

-V- wrote:

> Jeg ser gerne dokumentation herpå, og jeg vil være den første til at
> æde mine ord og stikke dig en undskyldning, hvis jeg er galt på den.
> Sig frem, sig frem.

Ingen reaktion efter 4 dage.

Hvad skal man udlede af det?

-V-

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 22-04-04 16:11

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Enzymer (kemisk fremstillet) og kemi lyder nu ikke meget bedre.
> Det ser jeg helst heller ikke i min mad.

Jeg vil give dig ret i at alt for mange ikke passer på hvad de putter i
maden af kemikalier... tag nu bare f.eks. kemikaliet Dihydrogen Monoxid som
findes i de fleste fødevarer uden at nogen gør noget ved det! Læs mere om
problemstillingen her:
http://www.dhmo.org/

Fra : -V-

Dato : 24-04-04 12:42

Henrik Weigelt wrote:
> [...]
> i maden af kemikalier... tag nu bare f.eks. kemikaliet Dihydrogen
> Monoxid som findes i de fleste fødevarer uden at nogen gør noget ved

LOL!

Good 'un.

-V-

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 22-04-04 14:54

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lige i tilfældet med modificering af hvede kunne du ikke tage mere fejl.
>
> Stivelse bliver enzymatisk eller kemisk modificeret, og har intet,

Men på den anden side kan enzymerne der været brugt til modificeringen vel
godt have været genmodificerede! Så selvom slutproduktet (den modificerede
stivelse) ikke er genmodificeret kan personer, der generelt er imod
genmodificering godt have noget imod produktet..... omend jeg mistænker
denne modstand for oftest at være grundet i uvidenhed om genmodificering.

Fra : -V-

Dato : 22-04-04 15:24

Henrik Weigelt wrote:
> Men på den anden side kan enzymerne der været brugt til
> modificeringen vel godt have været genmodificerede!

Indrømmet, ja.

> [...]
> personer, der generelt er imod genmodificering godt have noget imod
> produktet..... omend jeg mistænker denne modstand for oftest at være

Modstanden er i givet fald rent ideologisk og har intet med den praktiske
virkelighed at gøre.

Men det er en god pointe, som jeg da vil holde mig for øje - Tak.

-V-

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-04-04 07:26

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver stadig at finde det der buillion-agtige på flaske.
> Nogen må da huske, hvad det hedder.

Det er der da også nogen, der kan; Krabsen svarede dig "Touch 'n' Taste"
allerede i går eftermiddags. De fås i supermarkederne.

MVH Mette

Fra : f00ge

Dato : 22-04-04 11:12

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote:

> Det er der da også nogen, der kan; Krabsen svarede dig "Touch 'n' Taste"
> allerede i går eftermiddags. De fås i supermarkederne.

Det så jeg slet ikke.
Tak for det.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-04-04 16:34

Thu, 22 Apr 2004 12:12:16 +0200, f00ge <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev:

> Det så jeg slet ikke.
> Tak for det.

Jeg bliver osse altid overset )

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-04-04 08:42

f00ge wrote:

> Jeg prøver stadig at finde det der buillion-agtige på flaske.
> Nogen må da huske, hvad det hedder.
> De kørte en del TV reklamer for det et års tid siden.

Oscar?

/David

Fra : Bo

Dato : 22-04-04 12:39

> [...]
> Knorr og lign. har alle hvede i (stivelse osv).
>
> Livet uden sovs er kedeligt. Og det er meget, meget begrænset, hvad man

Jo da lav din sove - jævning.
når fond, vand, kartoffelvand, krydderier eller hvad du nu laver den af er
klar, smider du den i en blænder og putter nogle kogte kartofler i, blænder
lidt og vupti er sovsen jævnet.

Hygge bo