mexikanskmad - den sædvanlige, hvor meget?
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-04-04 07:27

Hej Gruppe

Jeg skal have knap 20 mennesker på besøg på lørdag - hele den pukkelryggede
.
Jeg har planlagt, at vi til hovedret skal have kylling i chokoladesovs med
ris. Den opskrift jeg har lyder på 2,5 kilo kød - hvor langt rækker det?
Derudover skal vi have to forskellige slags chiliretter, der kan fyldes i
tortilla og/eller tacoskaller. Der skal selvfølglig salsa, guacamole og
creme fraiche etc til. Mit store problem er den samlede mængde af kød, jeg
kan normalt altid brødføde en mindre hær, når jeg laver mad .
Måske det lige skal nævnes, at vi både skal have ost (lidt blandet - nogen
gode forslag?) og dessert (chokoladekage med frisk frugt og
vanilieyoghurtcreme) bagefter hovedretten, men ingen forret.

Mvh.
Mette, der lige kunne bruge en hjælpende hånd

Fra : Gap

Dato : 21-04-04 07:57

Hej

Den opskrift på kylling i chokoladesovs lyder meget spændende. kan jeg ikke
få den?
med venlig hilsen
Grethe
">

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-04-04 08:42

> Den opskrift på kylling i chokoladesovs lyder meget spændende. kan jeg
ikke
> få den?
> med venlig hilsen

Hej Grethe

Jo selvfølgelig. Egentlig er den med kalkun, men jeg kan bedre lige kylling
.

Kalkun i chokoladesauce
Mole Poblano de Guajolote (Krydret sauce fra byen Pueblo (syd for Mexico
City) med kalkun) hedder denne mexikanske nationalret. Den stammer fra
konventet Santa Rosa i Pueblo. Nonnerne lavede den første gang som et måltid
for velgørere, der havde bekostet en ny afdeling af klosteret. Fuld af
entusiasme tog nonnerne næsten alt hvad der var i køkkenet og dette blev
resultatet. Rettet her er tilpasset en smule til dansk smag og til
tilgængelige ingredienser. I stedet for kalkun kan man bruge kylling. Den
hedder i så fald Mole Poblano de Pollo.

Ingredienser
2,5 kg kalkunbryst (eller 3 kyllinger a 1,2 kg)
1 stort løg
3 hvidløgsfed
1 gulerod
1 dåse flåede tomater
3 hønsebouillonterninger
sort peber
vand
2 spiseskefulde vindruekerneolie
1 løg, hakket
50 g afskallede mandler
50 g rosiner
1 skive franskbrød
50 g sesamfrø
1 tsk Sambal oelek (stærk chilisauce)
1/4 tsk stødte nellikker
1/4 tsk kanel
1/4 tsk formalede korianderfrø
1 prise formalede anisfrø
1 prise sort peber
1/4 tsk salt
50 g mørk, bitter chokolade
25 g ristede sesamfrø

Fremgangsmåde
Kom kalkunbrystet (eller kylling) i stor gryde med gulerod, løg, hvidløg,
saften fra en dåse tomater, 3 hønsebouillonterninger og lidt sort peber. Dæk
med vand og kog til kødet er mørt (1 - 1 1/2 timer).
Tag kødet op af gryden, skær brystet i skiver (eller del kyllingen). Brun
det let i olie. Stil tilside i stor ildfast skål.
I en blender kommes dåsetomaterne, 300 ml af den varme suppe og den kogte
gulerod,løg og hvidløg. Tilsæt yderligere hakket løg, hvidløg, mandler,
rosiner, sesamfrø, 1 skive franskbrød pillet i stykker, krydderier og
chokoladen delt i små stykker. Blend til cremet konsistens. Hæld det over
kødet i den ildfaste skål. Varm i ovn til retten er gennemvarm. Drys ristet
sesamfrø over.

Servering
Serveres med ris, kogt i resten af suppen evt. tilsat mere vand og salt.

Mvh.

Mette

Fra : Harry Lund

Dato : 25-04-04 14:35

Pragtfuld opskrift, skal prøves. Men hvormange personer dækker denne
opskrift (bortset fra at du snakker om hærstyrker, så siger du intet om, at
det er kompagni/deling/gruppe eller Hærstaben selv. Jeg kunne forestille mig
en gruppe på seks personer.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 16:38

Normalvis regner man inden for restaurations faget med ca 250g pr pers. men
kyllinge kød kan de fleste spise mere af end af de andre kød typer.

Syntes der er et meget stort spring i opskriften 2,5 kg rent kød eller 3
kyllinger.....2,5 kg vil jeg sige er 8 pers. men 3 kyllinger er 6 pers.
samtidig tror jeg heller ikke at det rene kød kan koge lige så længe som de
hele kyllinger, jeg tror det ville blive smattet, men skal ikke helt kunne
sige det.... har ikke prøvet din opskrift... men lyder ellers spændende.

Bare ignorer mig hvis det ikke er rigtigt

MVH Gitte