Fedtfattig is
Fra : Vanja Lauridsen

Dato : 19-04-04 12:39

Hejsa.

Nu har al den snak om is fået mig til at blive helt lækkersulten, men jeg
bryder mig ikke så meget om is lavet på fløde, den bliver mig kvalm rimelig
hurtig. Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift på
is lavet med skummet- eller letmælk?
--
På forhånd tak

Vanja Lauridsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-04-04 13:12

Vanja Lauridsen wrote:
> [...]
> hurtig. Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift på

Adddrr...

/David

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-04 13:37

Vanja Lauridsen skrev:

> Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift
> på is lavet med skummet- eller letmælk?

Hvad med at prøve en semifreddo hvor ricottaen erstattes med hytteost?

Se fx <http://www.magnetic-ink.dk/16>.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 19-04-04 13:44

> [...]
rimelig
> hurtig. Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift

Hej Vanja

Jeg en fedtfattig og lækker is. Det tager ganske kort tid at lave, og så
smager den fortrindelig uden at virke fed.

150 g frosne jordbær
2 dl ylette
lidt SØD (kunstigt sødemiddel)
lidt vaniliekorn (eller lidt vanilieessens)

Det hele hælde i en foodprocessor. Der køres til det har en jævn konsistens.
Man får simpelthen den lækreste jordbærsoftice.

Mvh.
Mette

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-04-04 15:47

Mette Nylander Sørup <bio_freak1@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det hele hælde i en foodprocessor. Der køres til det har en jævn konsistens.
> Man får simpelthen den lækreste jordbærsoftice.

Hej. Har lige prøvet den - den er go'
mvh
Erling

Fra : Deleuran

Dato : 19-04-04 13:50

> Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift på
> is lavet med skummet- eller letmælk?
> --
Der er jo meget lang vej fra fløde til skummetmælk, måske kan du overtales
til en mellemting f.eks.:

Yoghurt is (4 personer)

½ l yoghurt naturel
1 dl sukker
3-4 spsk honning
1 tsk citronsaft

Rør yoghurt med sukker, honning og citronsaft.
Fryses i ismaskine eller i en form under omrøring i 2-3 timer.

Lone

Ps. Undskyld Vanja, at jeg kom til at sende den til dig privat først, det
var er smutter.

Fra : Thïngmand

Dato : 20-04-04 08:59

> ½ l yoghurt naturel
> 1 dl sukker
> 3-4 spsk honning

Pu-ha - så rør ideen vist med fedtfattig - hvis det altså er den slags fedt
der ender på sidebenene vi snakker om!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-04-04 13:28

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Pu-ha - så rør ideen vist med fedtfattig - hvis det altså er den slags
fedt
> der ender på sidebenene vi snakker om!

Bortset fra yoghurten, er der da _intet_ fedt i ovenstående. Du tror måske,
at kulhydrater omdannes til fedt på sidebenene?

--
-Jens B.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 20-04-04 14:02

On Tuesday 20 April 2004 14:28, Jens Bruun wrote:
> fedt
>
> Bortset fra yoghurten, er der da _intet_ fedt i ovenstående. Du tror
> måske, at kulhydrater omdannes til fedt på sidebenene?

Du tror måske at man kun kan blive fed af fedt? Kulhydrater, proteiner og
alkohol tæller også med i regnskabet. Følgende artikel forklarer det
nærmere:

"Hvor kommer fedtet i vore deller fra?" af Arne V. Astrup & Søren Toubro
Ugeskrift for Læger - 16. juni 2003, nr. 25
<http://www.dadlnet.dk/ufl/2003/0325/VP-html/VP42257.htm>

--
Jonas Kongslund

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-04-04 14:51

Jens Bruun wrote:

> Bortset fra yoghurten, er der da _intet_ fedt i ovenstående. Du tror måske,
> at kulhydrater omdannes til fedt på sidebenene?

Han tror det ikke, han ved det.

/David

Fra : Thïngmand

Dato : 21-04-04 07:54

> Han tror det ikke, han ved det.

Præcis

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Jette Mogensen

Dato : 19-04-04 14:29

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
rimelig
> hurtig. Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift

Jeg har lavet en dejlig youghurt is med skummetmælk og græsk youghurt. Men
den kræver is-maskine og husk,man kan ikke bare erstatte sukker med
sødemiddel.Så bliver isen forfærdelig. Opskriften har jeg fra en pragtfuld
bog om is,og resten af opskrifterne i bogen er også pragtfulde og absolut
ikke fedtfri

Ices - the definitive guide : af Caroline Liddell & Robin Weir forlag:
Grubb Street - London

Vanille-yoghurt is

Skummetmælk 125 ml
1 blad husblas
græsk youghurt 360g , skal have rumtemperatur
sukker 150 g
1 vanillestang
æggehvide 1
skummetmælkspulver 30g
vand 85 ml

giver ca 1 liter

Læg husblas i blød i vand. Varm skummetmælk og vanille op til
kogepunktet,lad det gerne stå og trække under låg i 20 min. Tilsæt derefter
husblas,der er vredet fri fra vand.Skrab kernerne ud af vanillestangen og
tilsæt dem til mælken.Gem resten af stangen til at lave vanillesukker af.
Pisk youghurt sammen med sukker i en skål,og når begge masser har samme
temperatur,blandes de sammen.
Pisk æggehvide,vand og mælkepulver til blødt skum og vend det i ismassen,
Frys i ismaskine.

mvh Jette

Fra : Ditte Hansen

Dato : 19-04-04 19:26

..Skrab kernerne ud af vanillestangen og
> tilsæt dem til mælken.Gem resten af stangen til at lave vanillesukker af.

Hej

Hvordan laver man sit eget vanilliesukker?

Hilsen Ditte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-04-04 20:20

"Ditte Hansen" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse
> .Skrab kernerne ud af vanillestangen og
>
> Hej
>
> Hvordan laver man sit eget vanilliesukker?

Du tager den tiloversblevne vanilje"skal", klipper den i stykker, som du
lægger i et glas med sukker.
En "skal" passer vel til 2-3 dl. sukker.
Du kan bare lade det stå, til du får brug for det, det bliver ikke for
gammelt de første par år.
Og det smager NOGET bedre end den færdigkøbte, skulle jeg sige.

Hilsen Inger

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 04-05-04 08:56

"Ditte Hansen" <ditte--@bog.dk> wrote in message
> .Skrab kernerne ud af vanillestangen og
>
> Hej
>
> Hvordan laver man sit eget vanilliesukker?
>
> Hilsen Ditte

Hej Ditte

Jeg har set Jamie Oliver lave vaniljesukker ved at klippe vaniljestangen i
stykker og så putte den i en blender med sukker - på den måde får man noget
der ligner købt vaniljesukker.

Man kan også som Inger foreslår dig lavet vaniljesukker ved at putte den
brugte stang i noget sukker i et glas - på den måde vil olien fra vaniljen
brede sig i sukkeret, men jeg vil tro at sukkeret ikke smager så meget af
vanilje som hvis du blender hele 'moletjavsen'. Selv har jeg puttet et par
små vaniljestykker i min sukkerskål - der breder sig en vidunderlig duft
hver gang jeg skal have sukker i kaffen eller teen.

Håber du får lavet dig en go' vaniljesukker.

Hilsen Janni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-04-04 15:07

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift på
> is lavet med skummet- eller letmælk?

Tag en pose frosne jordbær (ca ½ kg) - eller hindbær eller ribs eller solbær
eller... og hæld dem i blenderen sammen med sukker efter smag (et par spsk,
ca) og mælk til "det passer" - dvs. ½ - 1 liter, alt efter hvor stærk du
ønsker frugtsmagen frem.
Mælken kan være alle typer eller surmælksprodukter.
Prøv dig frem med smagen; det er svært at opgive nøjagtige mål.
Spises straks og er en velsignelse en varm sommerdag.

Hilsen Inger

Fra : Vanja Lauridsen

Dato : 19-04-04 22:17

Hej igen.

Jeg takker for jeres svar og vil afprøve dem i løbet af sommeren. Jeg har
endnu et spørgsmål i forbindelse med tilberedelse af is. Jeg lånte en
opskrift af en af mine veninder, som har sukkersyge, så det var også en
opskrift på mælk, men der skulle mælken varmes op lige inden den skulle
blandes i. Hvorfor skal mælken varmes? Jeg har tænkt på om det er for at
gøre isen mere cremet, ellers ved jeg det ikke.
--
På forhånd tak
Hilsen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-04-04 16:30

[Vanja Lauridsen | Mon, 19 Apr 2004 23:17:03 +0200]

>Hvorfor skal mælken varmes? Jeg har tænkt på om det er for at
>gøre isen mere cremet, ellers ved jeg det ikke.

I sig selv betyder opvarmningen af mælken næsten intet, men tilsættes den
kogende mælk til en masse indeholdende æg, vil selve æggene delvis koagulere
og derved virke stivnende på hele massen.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 04-05-04 11:32

> [...]
rimelig
> hurtig. Så jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med en opskrift

Jeg kan se at du har fået mange gode ideer til is.... men lige bortset fra
det fedtfattige, kan du købe vanillie creme...(flydende i lille karton.
Indholder en ½ liter.) Dette karton stiller du i din fryser ca.½ times tid.
Herefter hælder du det ud i en skål og pisker det godt op. Herefter kan du
komme lidt fyld i, så som hakket nødder og chokolade eller friske
frugter.....alt efter hvad du syntes. Herefter kommer du det i en form eller
andet og kommer det i fryseren igen. Dette tages op og spises,når det er
helt stift. En meget nem og lækker måde at lave is på.......
Hertil skal jeg jo lige sige at du kan købe fedtfattige is i butikkerne.
Prøv Dream is. Den er meget lækker........
Mvh. Rikke.