chili con carne
Fra : My

Dato : 04-04-04 20:19

Jeg søger en god opskrift på chili con carne.
På forhånd tak

Fra : Jesper

Dato : 04-04-04 20:25

denne chili con carne bruger jeg når der er tale om at skulle lavet en
ekstra lækker version der kan serveres til gæster

a.. 2 kg oksebov skåret i strimler
b.. 1-1,5 kg løg, hakket
c.. 2 hele hvidløg, 4 fed gemmes til sidst og presses i, resten hakkes
fint.
d.. 2 kopper stærk kaffe (2,5 dl)
e.. 2 øl (Vi bruger Tuborg Classic)
f.. 10 chili frugter, hakket
g.. 2 dåser flået/hakket tomat
h.. 8 dåser røde kidney bønner
i.. 1-2 spsk spidskommen
j.. 1 spsk cayenne peber
k.. 1-2 spsk sukker
l.. 2-4 spsk dijon-sennep
m.. 1 ds tomat pure
n.. 2 ds majs
o.. 2-3 peberfrugter skåret i strimler
Smages til med f.eks. Dave's Insanity sauce samt salt og peber (+ diverse
krydderier man godt kan lide, f.eks. basilikum)

Til denne hæderkronede chili får vi normalt hjemmelavet hvidløgsflutes, ris
og salat med hjemmelavet hvidløgsdressing.

Løgene svitses og kødet brunes, bagefter hældes resten af ingredienserne
(alle undtagen majs og peberfrugter) i og det skal stå og simre mindste 2
timer (Vi simrer normalt i 4 timer) indtil kødet er faldet fra hinanden og
er blevet strimlet.

Rør i gryden ca. 4-5 gange i timen. (Det gør ikke noget hvis den brænder
lidt på).

Retten må ikke koge tør, så der tilsættes øl/kaffe eller grønsags/okse suppe
efter behov.

10 minutter før servering hældes majs, peberfrugter og de 4 pressede hvidløg
i retten.

Der smages til med salt, peber og en tilpas stærk chili sauce for at få den
nødvendige styrke.

ps den er lånt fra http://www.capsicum.dk/

håber du kan li´ den

Jesper

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-04-04 21:14

Den kan også gøres lidt med powerfull hvis de 2 tuborg bliver erstattet med
1-2 portere, og så også tilsat en god omgang mørk chokolade (måske skal man
så også droppe kaffen)..

MVH
KAsper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-04-04 22:25

Kasper Malmberg wrote:
> Den kan også gøres lidt med powerfull hvis de 2 tuborg bliver erstattet med
> 1-2 portere, og så også tilsat en god omgang mørk chokolade (måske skal man
> så også droppe kaffen)..

Skulle lige til at foreslå begge dele, da jeg så læste dit indlæg

Alternativt kan man anvende kakao og brun farin.
Porter kan erstattes med stout.

<KLIP>

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 04-04-04 21:23

"Jesper" skrev en hel masse meget fornuftig om chili con carne, når man ser
bort fra dåsebønnerne ;D

> Smages til med f.eks. Dave's Insanity sauce samt salt og peber (+ diverse
> krydderier man godt kan lide, f.eks. basilikum)

Men hvor hulen har du Dave's insanity sauce fra. Jeg er ved at løbe tør.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-04-04 22:34

Jesper wrote:
> denne chili con carne bruger jeg når der er tale om at skulle lavet en
> ekstra lækker version der kan serveres til gæster
>
> a.. 2 kg oksebov skåret i strimler

Ikke noget med misforstået forkæling af retten ved at bruge mørbrad og
andet ikke-fedtmarmoreret kød; det smager af for lidt.

> b.. 1-1,5 kg løg, hakket
> c.. 2 hele hvidløg, 4 fed gemmes til sidst og presses i, resten hakkes
> fint.
> d.. 2 kopper stærk kaffe (2,5 dl)
> e.. 2 øl (Vi bruger Tuborg Classic)
> f.. 10 chili frugter, hakket
> g.. 2 dåser flået/hakket tomat
> h.. 8 dåser røde kidney bønner

Hvis man køber de gode bønner på dåse, skal man være ret god med de
tørrede for at de bliver bedre efter udblødning.

> i.. 1-2 spsk spidskommen

Dette er næsten hele nøglen til at få det til at smage rigtigt!

Det er dog ikke komplet uden koriander.

> j.. 1 spsk cayenne peber
> k.. 1-2 spsk sukker

Brun farin!

> l.. 2-4 spsk dijon-sennep

En anden del af "nøglen".

> m.. 1 ds tomat pure
> n.. 2 ds majs
> o.. 2-3 peberfrugter skåret i strimler

Der mangler blegselleri i skiver, synes jeg.

Dertil kommer eddike, f.eks. en god, kraftig rødvinseddike.

<KLIP>

Fra : mcloud

Dato : 04-04-04 23:28

"My" <fup@mail.ss> skrev i en meddelelse
> Jeg søger en god opskrift på chili con carne.
> På forhånd tak
>
> Hej My

Her er min variant :

Chili Con Carne

9 løg

9 fed hvidløg

6 grønne peberfrugter

3 ds. hakkede tomater

3 ds. Baked Beans i tomatsauce

1,5 dl. olie

1,5 kg. hakket oksekød

4,5 tsk. salt

3 spsk. stærk chilisauce (gerne mere efter smag)

eller 6 friske chilipebre eller syltede jalapenoer efter smag

5 tsk. stødt spidskommen (gerne MEGET mere)

½ tsk. cayennepeber

3 oksebouillon-terninger

Arbejdstid: 30 min.
Kogetid: ca. 1 time
Pil og hak løg og hvidløg.

Befri peberfrugterne for frøstol og kerner og skær dem i terninger.

Varm olien i en gryde og svits løg og hvidløg heri kort.
Kom kødet i gryden, og lad det snurre med, til det har skiftet farve. Vend
hele tiden.

Tilsæt salt, chilisauce eller chilipebre befriet for kerner og delt,
spidskommen, cayennepeber, hakkede tomater og bouillon.
Smag til med salt. Lad retten snurre under låg ca. 30 min. Spæd med god
bouilon hvis det ser ud til at koge tørt.

Kom peberfrugter og bønner i gryden og lad retten snurre yderligere 25-30
min.

Retten skal være stærk, men pas på med chili-krydderierne.
Den kan gøres mere tomatiseret med en dåse konc. tomatpuré. Den skal i
samtidig med tomaterne.

Vær opmærksom, hvis der bruges friske chilipebre. Gør dem i stand under
rindende, koldt vand.
Det er stærke sager. Gnid IKKE øjne (selv om det er fristende) og få ikke
kerner under neglene. Det svier, længe og meget.

mvh mcloud

Fra : Mogens

Dato : 05-04-04 21:59

> [...]
> Det er stærke sager. Gnid IKKE øjne (selv om det er fristende) og få ikke
> kerner under neglene. Det svier, længe og meget.

Og vær meget omhyggelig med at vaske hænder FØR du tisser
mvh
Mogens

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-04-04 07:40

"Mogens" <Mogens-Haugaard@FDF.dk> wrote in message news:<4071c8ad$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Og vær meget omhyggelig med at vaske hænder FØR du tisser

For slet ikke at tale om når du putter kontaktlinserne i øjnene....

Ebbe

Fra : Thomas Widmann

Dato : 06-04-04 20:13

"mcloud" <raski@dbmail.dk> writes:

> Vær opmærksom, hvis der bruges friske chilipebre. Gør dem i stand
> under rindende, koldt vand.

Eller smør hænderne ind i olie først.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 07-04-04 12:13

Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote:

> Eller smør hænderne ind i olie først.

Eller bare nyd at gå og sutte på fingrene resten af dagen :)

- Kvan.

Fra : Heidi

Dato : 08-04-04 08:08

Casper Kvan Clausen wrote:

> Eller bare nyd at gå og sutte på fingrene resten af dagen :)

Eller endnu nemmere - brug en gaffel til at holde chilifrugten fast mens
den skæres over og kernerne skrabes ud, og hakkes - det gør jeg hver
gang jeg bruger frisk/syltet chili, og har aldrig haft problemer med
chili de forkerte steder
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!