Urte-te af friske urter?
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 02-04-04 14:44

Hej NG

Hvordan laver man urte-te af for eksempel mynte og citronmelisse? Tager man
bladene af/eller et par kviste af og laver det tørre et par dage? Eller skal
man bruge dem friske? Skal de koges eller bare kommes i en gryde med vand
der er kogt og så trække under låg?

Mange spørgsmål - håber på mange svar ;)

Mvh. Janni

Fra : Jette Høy

Dato : 02-04-04 15:00

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> man bruge dem friske? Skal de koges eller bare kommes i en gryde med vand

Jeg har været på rejse i Nepal, og der fik vi jævntlig denne the serveret.

Vand kommes i en gryde med masser af (grøn) the sammen med frisk ingenfær
(har man ikke det kan frisk mynte også bruges). Når vandet koger, lader man
blandningen koge nogle minutter. Dernæst tilsættes der mælk, hvorpå man
giver det et opkog. Theen serveres med strimler af frisk ingenfær. Sukker
tilsættes efter smag.

Trænger man til et skud energi kan ovenstående the klart anbefales.

Mvh Jette

Fra : Jette Høy

Dato : 02-04-04 15:04

"Jette Høy" <jetteREMOVETHIS@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blandningen koge nogle minutter. Dernæst tilsættes der mælk, hvorpå man
> giver det et opkog. Theen serveres i høje glas/krus med strimler af frisk

Jeg glemte at skrive, at når theen er færdig skal den sies inden man
serverer den

Mvh Jette

Fra : Christina G

Dato : 02-04-04 17:57

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> wrote in message
> [...]
skal
> man bruge dem friske? Skal de koges eller bare kommes i en gryde med vand

Hej Janni,

jeg plejer bare at plukke nogle blade og så smidde dem løs i tekanden. Det
får lov til at stå og trække lidt længere end normalt, men jeg kan ikke give
dig en præcis tid.
Hvis du bruger frisk lavendel, så klipper jeg stænglen lige under blomsterne
og kommer dem i tekanden. Hvis du bruger et glas, så får du te med den
flotteste grønne farve!
Hvis du vil gemme krydderurterne til vinteren, kan du fint tørre dem og
komme i en lufttæt beholder.

Mvh, Christina

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 03-04-04 20:12

> [...]
> flotteste grønne farve!
> Hvis du vil gemme krydderurterne til vinteren, kan du fint tørre dem og

Hej Christina

Tak for det gode råd - hvilke krydderurter bruger du til at lave urte-te af?

Mvh Janni

Fra : Christina G

Dato : 04-04-04 14:21

> Hej Christina
>
> Tak for det gode råd - hvilke krydderurter bruger du til at lave urte-te
af?

> Mvh Janni

Hej igen,

jeg har for det meste brugt lavendel, citronmellise og pebermynte. Ingefær
er måske ikke noget, som vokser i ens have, men meget lækkert i teen.
Man kan egentlig bruge rigtig meget forskellig, bare vær opmærksom på, at
mange urter har indflydelse på dit helbred, f.eks. er padderokke god, hvis
man har problemer med vandladningen. Du kan låne bøger om det på
biblioteket, hvis du synes, at det kunne være sjovt at vide mere om.
Hyben har jeg altid haft lyst til at prøve, man kan både bruge blomsten og
frugten, men det fik jeg aldrig gjort.
Ellers læs indholdsfortegnelsen på købe-urteteer, da må være en del
inspiration at hente.

Mvh, Christina

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 05-04-04 10:28

Hej igen Christina

Jeg forsøgte med et afkog af citronmelisse, mynte og en dusk citrontimian.
Den var god, blot skulle den nok have trukket noget længere. Jeg har altid
frisk ingefær i køleskabet og har også lavet te af den friske rod - den er
meget lækker, som du siger.

Bruger du lavendel frisk eller tørret? Jeg har aldrig set, at man kan købe
tørret lavendel, måske det hænger sammen med den lille by jeg bor i herude
vest på :)

Da forårsfornemmelserne og trangen om friske krydderurter på altanen trængte
sig på lånte jeg en del bøger om urter og deres virkning, og det er faktisk
en meget spændende hobby. Og de fleste af sådanne lægeurter er jo også
ganske dekorative.

Jeg anser viden om lægeurter som ganske brugbart: f.eks. er jeg også meget
interesseret i kryddersnaps. Her indgår samme viden om planterne jo. F.eks
har jeg for nylig lavet en snapseessens af små stykker pilegrene - barken
fra (alle slags) pil (Salix) har et stof (salisylsyre) som er
smertestillende, så hvorfor ikke tage en pilesnaps når hovedpinen eller
andre smerter melder sig eller, som jeg læste for nyligt, en kop te af
pilebark (tørret formoder jeg)?

En god side til mere info om urter og deres egenskaber:
www.urtegartneriet.dk og om kryddersnaps: www.drambryg.dk

Har du lyst til at udveksle erfaringer og viden og urter må du meget gerne
skrive til mig direkte på min e-mail.

Mange hilsner fra

Janni