Kartoffelretter
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-03-04 15:37

Kartoflen er en vidunderlig ting - navnlig når den ikke altid skal være
kogt Ja ja, hvis det er nye kartofler, så er det jo en anden sag…

Her i hytten laver vi en del forskellige varianter, eksempelvis:

Aspargeskartofler gøres rene for jord, smides i en skål sammen med lidt
rødløg i ret store stykker, gulerodsstave og gerne lidt tyktskivede
persillerod.
Det blandes sammen med et par spsk. god olivenolie, lidt hvidvinseddike,
salt, kværnet peber, et godt drys timian. Efter ca. 10 minutter i micro'en
er de klar. Det sidste minut lægges en passende mængde cherrytomater
ovenpå. Bruges som selvstændig ret eller som tilbehør til eksempelvis en
svinekottelet sammen med lidt dampet blomkål. Øl eller hvidvin passer
fortrinligt

***
Et par bagekartofler får skåret et kryds i topppen pakkes i køkkenrulle, i
micro'en i ca 10 minutter på fuld skrue.
Skær toppen af, udhul kartoflen. Mos det med en gaffel og bland det
grundigt med lidt mørkogt pastinak og lidt (meget lidt) fløde. Hæld mosen
tilbage i bagekartoflen, ind i den almindelige ovn på 210 gr. i ca. 15
min. og de er klar. Gode som tilbehør til eks. en lammekottelet.

*****

Skrællede kogefaste kartofler, tyktskivede squash, grove gulerodstern, små
pillede løg, nogle grove tern af glaskål og lidt blandede krydderurter
(timian, merian og rosmarin) smides i en gryde, overhældes med lidt
grønsagsfond - ikke mere end det lige knap dækker. Koges uden låg, rør
godt rund undervejs. Retten er færdig lige når grønsagerne er ved at koge
ud. Spises som det er, evt. med en kalvesteak som kødet

****

Skær tynde, tynde skiver af kartoffel, læg skiverne lagvis i en cirkel som
en blomst, læg en soltørret tomat og en lille smule ost på midten, læg
tynde kartoffelskiver over, et lille drys salt og en lille skru på
peberkværnen. Lav 2-3 stk. pr. person. Tag dem forsigtigt med en
køkkenspade og læg dem på panden med den hede olie - nu skal
kartoffelblomsterne stege til de begynder at blive gyldne i kanten. Tak
dem lige så forsigtigt op - læg dem på fedtsugende papir. Serveres som
tilbehør til hvad man nu synes

****

Andre der har nogle gode/sjove/utraditionelle opskrifter på kartoffel?

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 02-04-04 07:09

Husker ikke denne opskrift 100% da det ikke var mig selv, men en jeg
stod ved siden af i køkkenet der lavede den, meeen så vidt jeg husker
går den sådan her.

Et fad beklædes med bagepapir og spørges med smør
CHips Tynde skiver af kartoffel ligges i bunden, smørers herefter med
smør og et lag fintskåret løg, endnu et lag kartofler der smøres og så
forsætter det bare sådan indtil du ikke vil have flere lag.. men endelig
husk, der skal godt med smør på.. og skal foresten også krydders med
salt og peber mellem hvert kartoffel lag.

Til slut sætter du et fad i lidt mindre størrelse oven på og lader det
stå i pres i et døgns tid (du kan også bare lade det stå i en time, men
skulle blive bedst efter et døgn) når det så har stået i pres smækker du
det i ovnen ved de 200 i.... mener det var 20min (husk, skal stadigvæk
være under pres i ovnen) Når det engang er færdig vipper du den lige ud
på bordet, lader det hvile lidt hvorefter du bruger en hjerteform f.eks.
og trykker hjerteformede kartoffel masse ud og kan så anrettes fint som
tilbehør til en ret...

------

Du kan også prøve denne:
Kartofler rives på et rivejern, et fuglerede jern fyldes med kartoffel
"spånerne" og ned i frituren, hvis du har gjort det rigtigt (kræver lidt
øvelse de første par gange, for de går hele tiden i stykker når man
tager dem ud af jernet :D) så får du en sjov lille fugleredde du kan
fylde med forskellige ting, kan være alt lige fra ris til en grøntsags
mousse.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-04-04 09:15

Daniel W Johansen <Danielwj@xxxpc.dk> writes:
>Et fad beklædes med bagepapir og spørges med smør

Lyder som en fin variant

>------
>
>Du kan også prøve denne:
>Kartofler rives på et rivejern, et fuglerede jern

Åh ja fuglerederne - jeg kan fint huske de første gange jeg sloges med dem

Nå, den slags driller mig ikke mere - det er øvelsen