"Yggenyk" småkager
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-04 10:50

Hej NG.

Jeg venter besøg af mit barnebarn. Hun har på et tidspunkt talt om
'yggenyk' småkager som hun kender fra børnehaven. Jeg har søgt på
google, men opskrifterne findes ikke mere. Er der nogen der har en
opskrift ?

Bedstefar

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-03-04 14:54

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
> 'yggenyk' småkager som hun kender fra børnehaven. Jeg har søgt på
> google, men opskrifterne findes ikke mere. Er der nogen der har en

Hej!

Jojo, opskriften findes såmænd - men du skal vælge "cached" i Google. Her er
hvad jeg fandt på ca. 12 sekunder:

Opskrift på Yggenyk småkager

Her er Amalies opskrift (der er ingen der ved hvordan
resultatet bliver. For Yggernykkerne har spist alle
småkagerne.

Til en lille portion skal I bruge:
250 g sukker,
250 g margarine
½ kilo mel
100g chokoladestumper
1 knivspids salt og hjortetakssalt.
Det hele skal blandes sammen og bages,
og når kager er bagte, skal de smøres på
undersiden med smeltet chokolade.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-03-04 15:08

> [...]
> 'yggenyk' småkager som hun kender fra børnehaven. Jeg har søgt på
> google, men opskrifterne findes ikke mere. Er der nogen der har en

Yggenyk- småkager
Du skal bruge
250 g sukker
250 g blødt smør/margarine
3 æg
500 g mel
100 g chokolade i små stykker
1 tsk hjortetakssalt
en anelse salt

Det hele æltes sammen og trilles til kugler - sæt dem på en smurt plade
- tryk dem lidt flade og bag dem lysebrune ( 200 gr i 8-10 min.)
Når de er lidt afkølede kan kagerne dyppes i smeltet chokolade.

Opskriften er vist fra en bog om yggenykker (hvad det så er), som min
datter læste i 1. klasse.

Venlig hilsen
Hanne

Fra : Peter Westh

Dato : 30-03-04 21:45

"Hanne Christensen" <hannec03@yahoo-.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Opskriften er vist fra en bog om yggenykker (hvad det så er), som min
> datter læste i 1. klasse.

Jørn Birkeholm: Da yggenykkerne stjal Rundetårn / 1968.

Fremragende bog for børn fra 5 og op. Men jeg har aldrig prøvet opskriften.

/P

Fra : Jette Høy

Dato : 01-04-04 17:34

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jørn Birkeholm: Da yggenykkerne stjal Rundetårn / 1968.
>
> Fremragende bog for børn fra 5 og op. Men jeg har aldrig prøvet

Det har jeg, dengang jeg selv fik bogen læst højt. Småkagerne smagte
herligt. Men når man er 5-6 år, og man "selv" har bagt småkager, så smager
de selvfølgelig
godt

Mvh Jette