Norsk Kneippbrød
Fra : peet_dk

Dato : 29-03-04 19:26

Nå.. Må vi så høre eksperterne om hvordan man man lettest/bedst muligt laver
et norsk kneippbrød!

--
-
peet_dk was here

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 13:53

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message
> Nå.. Må vi så høre eksperterne om hvordan man man lettest/bedst muligt
laver
> et norsk kneippbrød!
>
> --
> -
> peet_dk was here
> http://www.peet.dk
> ICQ#71-309-759

Det eneste sted jeg har set opskriften er i min datters "Børnenes bagebog"
fra politikken.
Ellers et glimrende brød.

jens

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-03-04 14:04

peet_dk wrote:
> Nå.. Må vi så høre eksperterne om hvordan man man lettest/bedst muligt laver
> et norsk kneippbrød!

Jeg har fået det i Norge flere gange, og det er godt at tage med på
fjeldet for det holder sig fint.

Hvad er det specielle egentligt ved sådan et brød?

Umiddelbart ligner det jo "bare" et groft, hvidt brød (sådan ca.).

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Jakob Andersen

Dato : 31-03-04 19:36

> Jeg har fået det i Norge flere gange, og det er godt at tage med på
> fjeldet for det holder sig fint.
>
> Hvad er det specielle egentligt ved sådan et brød?

Der er lige så mange varianter af Kneipp brød, som der er bagere i Norge.
Men "grundingredienserne" er:
Hvedemel
Sammalt hvete (fuldkorns hvede)
og en eller anden form for rugmel
vand
gær
salt
og fedt/margarine

Jakob

Fra : Bjorn

Dato : 31-03-04 17:30

On Mon, 29 Mar 2004 20:25:43 +0200, peet_dk wrote
(in message <c49pn8$25qu$1@news.cybercity.dk>):

> Nå.. Må vi så høre eksperterne om hvordan man man lettest/bedst muligt laver
> et norsk kneippbrød!

Kneippbrød er nok en opprinnelig tysk oppskrift: laget av Dr. Sebastian
Kneipp - prest og helseprofet - født 1821.

http://www.brodfakta.no/cparticle120232-20016a.html

En oppskrift funnet på internett:

(2 brød)

800 gr. hvetemel
200 gr. grov rug
300 gr. sammalt grov kveite
2 ss. peanøttolje el.a. olje
litt brunt sukker
litt salt
ca. ²2 never² hele hvetekorn blandes i ca. 1 liter lunkent vann
Rør ut 50 gr. gjær i samme væske (vannet).

Bland alle ingrediensene godt og hev deigen minst en halv time.
Bakes så ut til 2 brød. Etterhev i ca. 30 minutter.
Pensle så brødene med peanøttolje.
Stekes 220 grader i ca 30-40 minutter, nederst i ovnen.
---

Grahamsbrød vil også gi brød av samme type.

bjørn