Gode vine til konfirmation
Fra : Per Wildau

Dato : 29-03-04 17:29

Hej gruppe!

Har i nogle forslag til hvilke gode vine man med fordel kan køre til
Tyskland og købe til konfirmationsfest?
Hvis i kan smide et link eller to, ville det være dejligt

P3R

Fra : Krumme

Dato : 29-03-04 19:59

Min erfaring siger mig at en grænsekøbmand og en fl. kvalitetsvin/til
pengene er ikke muligt, kig efter i aviserne eller paa nettet efter gode
tilbud. Evnt. hos phillipson vine i kokkedal, han har kvalitetsvine fra 40,-
og opefter. Ellers se efter tilbuddet i denne uges avis fra iso, der er
efter min mening et godt tilbud fra Leroy i bourgogne. Både rød og hvid, og
til dem der vil have druesorten er det Pinot Noir og Chardonnay.

Mvh

Krumme

Fra : mcloud

Dato : 29-03-04 22:09

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Har i nogle forslag til hvilke gode vine man med fordel kan køre til
> Tyskland og købe til konfirmationsfest?

Hej Per
Calle har en Chilensk rødvin som kan fås med enten Merlot druen eller
cabanet sau. druen der hedder Santa Rita 120.Den smager utrolig god , blød
og lækker ,normalt koster denne vin ca 50-55kr stk.
Fås også i hvidvin ,
I tyskland kan du få den til 6 fl.for 190kr.

Der er også en anden der er bedre den hedder Vina Tarapaca og den fås fo
290kr for 6 fl. Denne vin fås også i en meget lækker Chardonnay (hvidvin)
www.calle.dk

mvh mcloud

Fra : Per Wildau

Dato : 30-03-04 07:26

mcloud sprak:

[...]

> [...]
>
> Der er også en anden der er bedre den hedder Vina Tarapaca og den fås
> fo 290kr for 6 fl. Denne vin fås også i en meget lækker Chardonnay

Tak skal i ha', krumme og mcloud

I øvrigt er det ikke sådan, at man ofte kan gøre et røverkøb på chilenske
vine?

Der findes en bjergkæde...??

http://www.lysator.liu.se/runeberg/salmonsen/2/4/0894.html

.... helt optimale forhold for vindyrkning?

- Jeg kan ikke lige finde et godt link

P3R

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-03-04 13:26

"Krumme" <kkolsen@fjerndetteemail.dk> writes:
>Min erfaring siger mig at en grænsekøbmand og en fl. kvalitetsvin/til
>pengene er ikke muligt

Det kan da sagtens lade sig gøre, blot man finder de rigtige steder
Jeg ville tage en tur til flesnborg og vælge Citti - det er blot to km.
længere end de traditionelle grænsekiosker. I Citti har man den fordel, at
stort set alt hvad der ligger over prisgruppen "12 flasker rødvin for en
hund", er repræsenteret.

Nu ved jeg ikke hvad dit vinbudget er, men med 35-40 kroner flasken kommer
du langt, rigtig langt!

Og når nu du alligevel er dernede, så tjek lige deres fødevareafdeling -
der er et udvalg så man tror det er løwn. Du skal forresten ikke være
bange for at købe frostvarer - isolerede fryseposer er gratis og det er
poserne med tøris også

Citti har forresten også et pænt udvalg af ægte russiske, polske og
estiske vodkaer. Og alt det andet gode spiritus. Prøv evt. en flaske
spansk brandy som alternativ til cognac'en.

Vi lægger en god del af vores indkøb i Citti - det har betydet bedre varer
og færre penge

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-03-04 13:30

"Per Wildau" <xy@z.com> writes:
>I øvrigt er det ikke sådan, at man ofte kan gøre et røverkøb på chilenske
>vine?

Der er masser af god chilensk vin - og det har vi fundet ud af. Danskerne
drikkere mere chilensk vin end vi drikker italiensk vin - fik jeg at vide
på FoodExpo i Herning, der åbnede i søndags (Man havde den fornøjelse at
være specielt inviteret, hvilket gav uhindret adgang til det lukkede
messeområde, hvor WineExpo holdt til - det kunne man godt blive
halvbesoffen af - jeg styrede mig nu Blandt det mere interessante
vinnyheder var en Tasmansk champagnetype, der smagte som en drøm.
Importøren hævede at importen intet havde med et forestående bryllup at
gøre; han havde haft den i sortimentet de seneste to år.

Fra : alfaekko

Dato : 30-03-04 15:31

> [...]
> Tyskland og købe til konfirmationsfest?
> Hvis i kan smide et link eller to, ville det være dejligt

Der findes jo masser af god vin, men hvad skal I spise??

Anders

Fra : Per Wildau

Dato : 30-03-04 20:32

alfaekko prat:
> "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> Der findes jo masser af god vin, men hvad skal I spise??

Vi har bestilt en kok ... en højskolelærer med madtalent

Han ville komme med et forslag sidst i denne uge ...

Men det begynder at stramme til med deadlines...

P3R

Fra : Heidi

Dato : 30-03-04 16:07

Per Wildau wrote:
> Hej gruppe!
>
> Har i nogle forslag til hvilke gode vine man med fordel kan køre til
> Tyskland og købe til konfirmationsfest?
> Hvis i kan smide et link eller to, ville det være dejligt

Nu er smag jo forskellig, så der er sikkert nogen der vil være uenige
med mig, men vi har netop (forrige lørdag) købt en anden chilensk vin
end den der allerede er nævnt - Santa Christina (cab.sauv.).
Den havde Calle til 100 kr for 6 flasker - og jeg har brugt den før og
synes den er ganske udmærket.
Man kan også finde den herhjemme til 100 kr. for 4 flasker ind i mellem
(tror faktisk DK havde den fornylig), så hvis i ikke skal bruge så mange
flasker kan det måske ikke lige betale sig at køre til Tyskland efter
dén (medmindre i bor tæt på).

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 30-03-04 20:15

> [...]
> Tyskland og købe til konfirmationsfest?
> Hvis i kan smide et link eller to, ville det være dejligt

Den er godtnok ikke købt i Tyskland, men vi har tænkt at servere denne her:
www.philipsonwine.com/butikasp/sogvinresultatbrodtekst.asp?varenr=65081302

Og så har vi lige været i Rom og indkøbt en go spumante til forretten og en
ditto marsala til desserten. Det var TUNGT, skulle jeg hilse og sige *GG*
Og ja, det bliver madmæssigt en middelhavsinspireret konfirmation

Venlig hilsen Dikte

Fra : thomas andersen

Dato : 31-03-04 09:07

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> wrote in message
> "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

Hej,

vi er også i den situation at vi skal have konfirmation iår, jeg har købt
følgende

Velkomst = prosecco med lidt dansk vand
Forret (tarteletter) Rider Hill (australsk hvid på semillion og chardonnay)
Hovedret (weber grillede stege med tilbehør) Rider Hill Shiraz og Tenuta
Molino (italiensk Abruzzo)
Dessert (noget is af en slags) Rød frizzante Voulet Carsorzo fra Piemonte

jeg har valgt to forskellige rødvine så folk selv kan vælge den australske
er meget frugtig og den italienske er mere tør og krydret

Thomas

Fra : Torben

Dato : 31-03-04 09:24

Hej Per,

Jeg vil helt klart anbefale Alms Vin Engros
http://www.almsvinengros.dk/shop/language.asp som er en dansk vingrossist,
med salg fra Flensborg (se kørselsvejledning på hjemmesiden). På hverdage
sælges vin pr. forudbestilling, hvor man så kan køre ned og hente den ved
betaling med Dankort. Men jeg vil anbefale at du kører derned på en lørdag
hvor der er åbent mellem kl. 11 og 13. Her kan du nemlig få personlig
betjening, typisk vil du her også kunne smage de fleste vine.

Jeg var sidste efterår med til en vinsmagning med vine herfra og har siden
hentet vine hos Alms Vin 3 gange (og skal igen på lørdag). Der er ingen
tvivl om at man får langt bedre vin for pengene sammenlignet med de
almindelige grænsebutikker.

Prislejet ligger fra ca. 15 kr. til 150 kr., så der skulle være noget for en
hver pengepung.

Jeg vil især anbefale:
Hvidvin: Alsace Pinot Blanc 2001 til kr. 40 pr. flaske
v./6 flasker.
Rødvin: Dorna Velha 2000 fra Portugal til kr. 37 pr. flaske v./6
flasker.
eller Sirius Bordeaux 2000 til kr. 56 pr. flaske
v./6 flasker.

God fest!
Torben Virkus
tvirkus@hotmail.dk

Fra : Per Wildau

Dato : 31-03-04 10:44

Lyder godt, det vil jeg lige kikke nærmere på.