Bygning af vinduer til udestue.
Fra : Ukendt

Dato : 27-04-04 18:33

Hejsa.

Jeg går med en plan om at ombygge min eksisterende udestuen. I den
forbindelse skal jeg have nogle helt nye vinduer i, og jeg har bestemt
mig for at købe nogle termovinduer.
Jeg har tænkt mig at lave trærammen selv (hvis jeg kan), så jeg kun
skal købe selve glasset. Men jeg mangle nogle mål for hvor stor en
tykkelse og dimmention rammen skal bygges af. Jeg kunne godt tænke mig
at have nogle vinduer til at kunne blive åbnet, samt nogle andre der
ikke skal kunne åbnes. Vinduets størrelse vil være ca. 120 x 120 cm.

Jeg har adgang til et 3D CAD program fra mit arbejde så det er ikke
noget problem med et få lavet nogle fine tegninger i 1:1.

Jeg har lavet et snit af rammen med mål på, som kan ses på
http://hjem.get2net.dk/yesyes/karm.gif (den bål linie viser snittet af
rammen, de grønne pile er mål i mm).
Jeg har lavet det af fri fantasi, så om jeg er helt gal på den ved jeg
ikke. Den skrå kant i toppen har jeg tiltænkt skulel være ydreside, så
vandet ikke står i rammen.

Jeg har tænkt mig at lave vindues rammen i en aller anden form for
træ.
Jeg ved ikke om det kan svare sig at lave disse rammer selv, men det
er også mest fordi jeg syntes det kunne være sjovt at lave dem selv,
og på den måde sparre lidt, for det er dyrt nok i forvejen at skulle
bygge en udestue. Der også noget med at de helst skal laves af kerne
træ for at holde best muligt, evt. oplysning af fornuftig træsort vil
være dejligt.

Udestuen vil primært være bygget på et fundament, og med de nederste
80-100 cm murret, desuden skal hjørner også murres.

Jeg har også set en skydehavedør, men den koste den nette sum af ca.
11.000, og det syntes jeg er meget for en dør, så hvis man kan lave
noget der selv, vil det jo være perfekt.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Christian

Dato : 03-05-04 10:06