Ukrut !!
Fra : Kispus

Dato : 27-04-04 15:59

Hej alle.
Jeg har en indkørsel der er ved at drive mig til vanvid,
der er små sten, men ukruttet vælter op.
Jeg nægter at bruge Round-Op, da det skulle være skadeligt
og så koster det en bondegård.
Er der nogen af jer der har et alternativ ??
Hilsen John

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-04-04 16:08

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in message
> [...]
> Jeg nægter at bruge Round-Op, da det skulle være skadeligt
> og så koster det en bondegård.
> Er der nogen af jer der har et alternativ ??

Hakkejern, skuffejern eller luge, vil du ha flere ?

mvh
Preben

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-04-04 16:24

"Kispus" <kispus@despammed.com> writes:

> [...]
> Jeg nægter at bruge Round-Op, da det skulle være skadeligt
> og så koster det en bondegård.
> Er der nogen af jer der har et alternativ ??

Jeps, en gasbrænder. Virker effektivt, tager ikke ret lang tid og er
ganske uskadelig bortset fra at det jo er gas man brænder af. Og så er
sådan en glimrende til at tænde grillen med.

De fåes i mange størrelser og varianter, men spørg hos dit lokale
byggemarked.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Leonard

Dato : 27-04-04 17:40

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote:

>Jeg har en indkørsel der er ved at drive mig til vanvid,
>der er små sten, men ukruttet vælter op.

Med små sten mener du vel perlegrus?
- så er det bare at rive den et par gange om ugen, så kan ukrudtet
ikke nå at slå rod.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Lars

Dato : 27-04-04 19:54

Hejsa,

> [...]

> Jeg nægter at bruge Round-Op, da det skulle være skadeligt
> og så koster det en bondegård.
> Er der nogen af jer der har et alternativ ??

Ville bare lige nævne at du kan købe Roundup hos DLG der koster 1/4-del af
prisen i byggemarkedet... Skadeligt? Tjooh.. Gasbrændere udleder jo CO2.

Hvis det skal være helt miljøvenligt må du igang med riven...

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-04 11:30

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> Hejsa,

> Ville bare lige nævne at du kan købe Roundup hos DLG der koster 1/4-del af
> prisen i byggemarkedet... Skadeligt? Tjooh.. Gasbrændere udleder jo CO2.

Jeg synes udledning af CO2 er at foretrække i stedet for at ødelægge
drikkevandet.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Lars

Dato : 28-04-04 18:42

Hejsa,

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Jeg synes udledning af CO2 er at foretrække i stedet for at ødelægge
> drikkevandet.

Jeps. Og for 15 år siden var Freon gasser intet problem heller.

** Lars

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 29-04-04 05:46

Hehehe... Nej drikkevandet finder man vel ud af, at rense engang. For der
ligger nok meget i jorden, der er på vej ned...
For år tilbage anbefalede man, at landmænd gravede sprøjtegift-rester
og -dunke ned i jorden. Det virkede bedst dengang...

Når så først vi har "gasset" ozonlaget væk, så er det vel lige meget med om
drikkevandet er rent, da ligger vi jo alligevel døde af farlig stråling fra
solen...

Mvh AG John...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-04-04 20:11

> "Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message

> Jeg synes udledning af CO2 er at foretrække i stedet for at ødelægge
> drikkevandet.

Problemstillingen er forkert.
a) Roundup er ugiftigt.
b) Roundup flytter sig stort set ikke i jorden - og ingen boringer er
endnu lukkede p.g.a. roundup.
c) Der udvindes ikke drikkevand fra bebyggede områder.
d) Midler, der er godkendte kan bruges efter forskrifterne uden
man skal have dårlig samvittighed - man kan ikke forvendte at
private haveejere skal kunn foretage denne bedømmelse, det har
vi derimod en masse eksperter, der gør for os.

Per A. Hansen

Fra : Lars

Dato : 29-04-04 20:35

Hej Per,

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

CO2.
> Problemstillingen er forkert.
> a) Roundup er ugiftigt.

Det er faktisk potentielt farligt hvis du drikker det ufortyndet så vidt jeg
husker... Men det er det meste vel egentlig i tilstrækkeligt store mængder.

> [...]
> private haveejere skal kunn foretage denne bedømmelse, det har
> vi derimod en masse eksperter, der gør for os.

Jeg er fuldstændig enig med dig. Og anvender i øvrigt Roundup i min
indkørsel og gårdsplads, det er ganske effektivt og nemt at have med at
gøre.

** Lars

Fra : Lars

Dato : 29-04-04 20:44

Hej igen,

> Det er faktisk potentielt farligt hvis du drikker det ufortyndet så vidt
jeg
> husker... Men det er det meste vel egentlig i tilstrækkeligt store
mængder.

Fandt lige en reference til denne:

http://infoventures.com/e-hlth/pestcide/glyphos.html

Afsnit V og VI

** Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-04-04 22:09

> [...]
jeg
> husker... Men det er det meste vel egentlig i tilstrækkeligt store

Ja, f.eks. et par spiseskefulde salt (er det vistnok) og du er meldt ud af
folkeregisteret..... Roundup har godt nok den uheldige egenskab at det
påvirker hjertefunktionen ved store indtag, men det siger intet om at det er
giftigt i små mængder, hvad det så heller ikke antages at være, da det er et
plantemetabolsk stof med en giftighed ala eddike. Hvor mange ppm er det nu
der må være i et glas Asier?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-04-04 15:45

> [...]
jeg
> husker... Men det er det meste vel egentlig i tilstrækkeligt store

Man skal ikke drikke Roundup ufortyndet - det samme gælder naturligvis
maling,
vaskepulver m.v.
Fortydent, sprøjteklar opløsninger er langt mnindre giftig end drikkeklar
kaffe!
I din reference står bl.a.:

Reported effects: There are no reported cases of long term health effects in
humans due to
glyphosate or its formulations.

I DK regnes med en LD-50 værdi på ca. 5600 mg/kg legemsvægt.
( letal dosis).
Fra "DET STRATEGISKE MILJØFORSKNINGSPROGRAM" :
"Transport af vand og pesticid ismeltevandssand" af
Ole Stig Jacobsen, Hubert de Jonge og Ole Hørbye Jacobsen står bl.a.
[klip fra ovenstående]...
Fig. 2. Radioaktiv glyphosat (sorte punkter) adsorberet
til sand fra Fladerne Bæk efter udvaskning gennem en
uforstyrret sedimentsøjle. Det ses at al glyphosat findes
adsorberet i de øverste 1,5 cm af jordsøjlen.
[/klip]
Midlet udvaskes stort set ikke, men klæber til jordpartikler.
Til mange overraskelse kan jordpartikler dog sive ned i revner i
jorden og derfra komme i drikkevandet, hvor man har anvendt midlet
til af fjerne ukrudt fra drikkevandsboringen!

> Jeg er fuldstændig enig med dig. Og anvender i øvrigt Roundup i min
> indkørsel og gårdsplads, det er ganske effektivt og nemt at have med at
> gøre.

Man må så i en periode affinde sig med, at planterne ser ualmindelig grimme

ud med en sygelig, giftig gulliggrøn farve. Fordelen er at også rødderne
ødelægges i modsætning til dampning/brænding.

Per A. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-04 08:22

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> af
CO2.

> Problemstillingen er forkert.
> a) Roundup er ugiftigt.

Vil du gerne drikke det ?

> b) Roundup flytter sig stort set ikke i jorden - og ingen boringer er
> endnu lukkede p.g.a. roundup.

Det er ikke rigtigt.
http://www.mindfully.org/Pesticide/2003/Roundup-Danish-Water10may03.htm
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2582/sprog=1/grp=9/menu=7/

> c) Der udvindes ikke drikkevand fra bebyggede områder.

Måske ikke nu, men det kunne blive nødvendigt.
Desuden bor der en del mennesker på landet som bor meget tæt på eller oven
på drikkevansboringer.

> [...]
> private haveejere skal kunn foretage denne bedømmelse, det har
> vi derimod en masse eksperter, der gør for os.

Der er utroligt mange private som ikke kan finde ud af at dosere rigtigt.

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 01-05-04 09:01

.... Og for 30 år siden var der heller ingen fare ved at drysse "Prefix" ud
over det hele! Hvor jeg bor, er der i gå afstand en banestrækning, DSB ikke
har brugt i ca. 10 år, der gro stadig ingenting der...
Roundup er fundet i drikkevand, men langtidsvirkningerne kendes vel næppe
endnu...

John...

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 01-05-04 12:30

AnlægsgartnerJohn wrote:
> [...]
> ingenting der...
> Roundup er fundet i drikkevand, men langtidsvirkningerne kendes vel

Eller snarere: Man tænkte ikke over om det kunne give problemer.

Ebbe.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-04 18:56

On Sat, 1 May 2004 10:01:29 +0200, "AnlægsgartnerJohn"
<anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote:

>... Og for 30 år siden var der heller ingen fare ved at drysse "Prefix" ud
>over det hele! Hvor jeg bor, er der i gå afstand en banestrækning, DSB ikke
>har brugt i ca. 10 år, der gro stadig ingenting der...

Det kunne jo være de bruger noget andet nu?

>Roundup er fundet i drikkevand, men langtidsvirkningerne kendes vel næppe
>endnu...

Glyphosat (Roundup) har så vidt jeg ved også været brugt i snart 30 år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-05-04 08:16

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> har brugt i ca. 10 år, der gro stadig ingenting der...

Og her har vi årsagen til ca. 90% af pesticidfundene i drikkevandet -
nedbrydningsproduktet BAM.
Det får landbruget skylden for, selv om man ikke har anvendt dette
middel, af samme grund du nævner.

> Roundup er fundet i drikkevand, men langtidsvirkningerne kendes vel næppe
> endnu...

Der er hverken korttids-eller landtidsvirkninger af dette ugiftige stof.
Og da slet ikke i de mængder, man snakker om i forbindelse med
drikkevand.
Vi får nemlig det samme stof daglig i langt større mængder via
indtag fra tallerkner, spisebestik etc. da AMPA også findes i
opvaskemidler.
AMPA optræder ikke i statistikken over miljøfremmede stoffer, som
GEUS offentliggør fra prøver i drikkevandet.

De fleste "fund" af roundup er i det øvre grundvand - 1-5 m under
overfladen. Enkelte i drikkevandet skyldes sprøjtning af vandværksgrunden,
hvor det siver ned i drænet.

Der er langt mere grund til at være opmærksom på en af haveejernes
foretrukne
all-roundmidler - eddike ( eddikesyre) og køkkensalt, der ikke godkendt til
de formål, man ofte ser anbefalinger af.
Roundup er godkendt - og eksperter har nøje vurderet midlet - også evt.
lantidsvirkninger.

Per A. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-05-04 09:10

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote in message
> [...]
> har brugt i ca. 10 år, der gro stadig ingenting der...
> Roundup er fundet i drikkevand, men langtidsvirkningerne kendes vel næppe

Derfor må man vel også vælge den mulighed som pt. virker som den mest
skånsomme, nemlig CO2 udledningen IMO.

Fra : Michael F. S. Laurse~

Dato : 27-04-04 19:56

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in message
> Hej alle.

Hej

> [...]
> Jeg nægter at bruge Round-Op, da det skulle være skadeligt
> og så koster det en bondegård.
> Er der nogen af jer der har et alternativ ??

Har oplevet, at almindeligt vand tilsat et ordentligt skvæt husholdningssalt
kan holde ukrudtet på afstand i en måneds tid så vidt jeg husker.

Mvh. Michael

--
e-mail: michael_laursen@tele2adsl.danmark (ret danmark til dk)
Hvorfor vente med at bruge de penge, man ikke har,

Fra : Hansen

Dato : 27-04-04 21:13

eddike syre

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-04-04 20:13

"Hansen" <d@mail.dk> skrev i en meddelelse
> eddike syre
>

> "Michael F. S. Laursen" <bonden100@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> husholdningssalt

Det er derimod ikke lovligt - det er roundup derimod!'
Det er tilmed langt mere miljøvenligt, da det bindes i jorden
og er ugiftigt.

Per A. Hansen

Fra : David Bjergsø

Dato : 29-04-04 10:27

> [...]
> Jeg nægter at bruge Round-Op, da det skulle være skadeligt
> og så koster det en bondegård.
> Er der nogen af jer der har et alternativ ??

En effektiv løsning er at drysse groft salt ud på de udsatte steder, spar
ikke på det..... også klarer miljøet det også denne gang... kan også vandes
på, så skal du lave en mættet opløsning i vand, dvs når vandet ikke kan
absorbere mere salt - ses ved at der ligger salt som ikke er "smeltet" i
vandet.

/D

Fra : Calle.

Dato : 29-04-04 12:05

David Bjergsø wrote:

> [...]
> også vandes på, så skal du lave en mættet opløsning i vand, dvs når
> vandet ikke kan absorbere mere salt - ses ved at der ligger salt som

Salt i de mængder er lige så skadeligt som round-up

--
Calle.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-04-04 20:16

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, så skal du lave en mættet opløsning i vand, dvs når vandet ikke kan
> absorbere mere salt - ses ved at der ligger salt som ikke er "smeltet" i

Hvorfor anbefale et middel, der ikke er godkendt til formålet - og derfor
er ulovligt at bruge?
Køkkensalt er langt mere giftigt end Roundup - og kloret udvaskes
totalt til grundvandet - det gør roundup derimod ikke!

Per A. Hansen