altan i andelslejlighed
Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-04 12:46

Hej
Efter at ha set altanen til kr. 75000 i DR's 'Købt eller Solgt' er jeg
blevet extra hooked på at få en altan på min andelslejlighed.
Men hvordan er reglerne omkring en sådan altan i en andelsforening?
Fortsat at projektet kan godkendes af de officielle myndigheder (århus
kommune osv.), kan bestyrelsen i andelsforeningen, her bestående af 2
opgange med 10 andele i hver, så egenrådigt tillade eller afvise projektet,
eller skal det blot til afstemning/nabohøring blandt foreningens beboere og
andre det kunne have indfyldelse på, så som tilstødende opgange?

Mvh
Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-04 13:39

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> andre det kunne have indfyldelse på, så som tilstødende opgange?

I de fleste andelsforeninger skal bestyrelsen godkende evt. forbedringer.
Er man utilfreds med deres afgørelse, kan generalforsamlingen naturligvis
beslutte at ændre den.

Kig i dine vedtægter hvad der står om forbedringer.

Godkendelsen skal være i orden inden du søger kommunen, for det er
andelsforeningen som ejer, der skal have tilladelsen.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 27-04-04 16:48

Per Christoffersen wrote:

> I de fleste andelsforeninger skal bestyrelsen godkende evt.
> forbedringer. Er man utilfreds med deres afgørelse, kan
> generalforsamlingen naturligvis beslutte at ændre den.

Her er der ikke tale om forbedring. Der er tale om tilbygning. Derfor kan
bestyrelsen aldrig alene godkende/forkaste projektet - det skal op på
generalforsamlingen. Det er også indlysende at det er tilfældet, da man
påfører sin underbo og evt. naboer varige gener.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-04-04 14:38

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> generalforsamlingen. Det er også indlysende at det er tilfældet, da man
> påfører sin underbo og evt. naboer varige gener.

Det er en interessant oplysning (den svarer nemlig ikke til det jeg har fået
oplyst af vores forenings advokat).
Kan du uddybe, hvordan du kommer frem til den udlægning?

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 28-04-04 16:41

Per Christoffersen wrote:
> [...]

> har fået oplyst af vores forenings advokat).
> Kan du uddybe, hvordan du kommer frem til den udlægning?

Min erfaring med altaner stammer fra min daværende ejerforening og en af
mine venners andelsforening. Problemet med altaner generelt er at de tager
lys fra underboen og i visse tilfælde kan give indkig til naboer (især ved
en vinkelejendom). Derudover kan man også komme ud for at der skal holdes
nabohøring (altså hos naboejendomme) hvis det betyder øget indkig over deres
grund (men det vil svjv. blive betinget ved en evt. godkendelse i teknisk
direktorat). Endelig er der konsekvenserne for ejendommens udseende, hvilket
uanset ejerform er "fælleseje".

Det sidste peger på problemet ifm. andelsforeninger. Her er tale om en
ændring af den fælles ejendom (facade) og ikke blot den enkelte lejlighed,
som ganske vist også er fælles ejendom i en andelsforening, men dér er det
netop som regel hjemlet i vedtægterne at andelshaveren kan foretage
forbedringer evt. efter godkendelse.

Lidt firkantet: en andelshaver må jo heller ikke bare med bestyrelsens
godkendelse bygge en garage til sig selv på foreningens grund.

David

Fra : Peter Holm

Dato : 28-04-04 18:22

David T. Metz wrote:

> [...]
>
> Lidt firkantet: en andelshaver må jo heller ikke bare med bestyrelsens
> godkendelse bygge en garage til sig selv på foreningens grund.

tak for svaret
Peter

Fra : Kispus

Dato : 27-04-04 16:04

> [...]
og
> andre det kunne have indfyldelse på, så som tilstødende opgange?

Hvordan i helvede skulle vi, der læser dit indlæg, kunne vide noget om
din andelsforening, og des regler ???
Spørg dog de rigtige steder !!!!!
John

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-04-04 16:09

"
> Hvordan i helvede skulle vi, der læser dit indlæg, kunne vide noget om
> din andelsforening, og des regler ???
> Spørg dog de rigtige steder !!!!!
> John

Tal dog ordentligt, dit sure opstød !

Fra : Kispus

Dato : 27-04-04 21:48

> Tal dog ordentligt, dit sure opstød !

Kære Michael, du har da ret--undskyld !!
Jeg syntes bare ikke det var noget vi andre kunne ta´stilling til !
(Beklager mit brovnte ordvalg)
John