Anbefaling af gode læggekartofler
Fra : Lars Arup

Dato : 26-04-04 23:41

Jeg har de sidste tre-fire år "levet"af nogle lægge kartofler jeg dengang
købte i Bilka.De har været helt fantastiske.De var velsmagende og flot gule
og så tyndskallede at jeg blot skyllede dem let under vandhanen og kogte og
spiste dem med skræl på. Ja siger i så det kan man da med nye kartofler!,
men forskellen er bare at disse var fuldstændig lige så fine når jeg næste
forår gravede haven igennem og fandt måske 20-30 stykker som jeg havde
overset året før. Nogle af dem spiste jeg og resten blev lagt i jorden igen
og gav det samme fine udbytte igen senere på året. Men sidste år har jeg
åbenbart været mere omhyggelig med optagningen, så ved forårsgravningen nu
her var der ikke nok til en ny omgang.
Sådan nogle kartofler ville jeg gerne have igen, men jeg kan ikke huske hvad
de hed. Det var vistnok en ret ny sort og ihvertfald et navn jeg ikke havde
hørt om før.
Så kort sagt er der nogle i gruppen der kan anbefale en sort med de
førnævnte egenskaber så ville jeg blive glad.

VH Lars Arup

Fra : Capt'n Oizo

Dato : 27-04-04 21:31

De bedste kartofler som vi har dyrket er sorten Exquisa. De er som asparges
men nemmere at dyrke og giver rigtigt godt hvis du ellers passer din jord
ordentligt.

Når kartoflerne har nået den ønskede størrelse kan du klippe alle toppene
af, så vokser de ikke mere men ligger blot i jorden og holder sig nye indtil
de skal spises; på den måde har vi nye kartofler til langt ud på efteråret.

/Oizo

Fra : Lars Arup

Dato : 01-05-04 05:30

Jamen dem vil jeg da prøve, da der ikke er kommet andre forslag. Hvordan
er størrelsen,er det også som aspargeskartofler, eller er de mere
normale(altså mere runde)?
VH Lars

Fra : Capt'n Oizo

Dato : 01-05-04 22:52

De er lidt aflange, men ikke helt så "tynde" som aspargeskartofler. Gode at
spise med skræl når de kommer frisk fra jorden.