Hånd- vs motorplæneklipper
Fra : Peter Westh

Dato : 25-04-04 07:49

Jeg har overtaget en gammel sommerhushave, og nu er det vist på høje tid at
jeg begynder at slå græsset. Så jeg skal have mig en græsslåmaskine.

Jeg havde egentlig forestillet mig et anskaffe en håndplæneklipper, mest
fordi jeg ikke kan døje larmen fra motorplæneklipperen, men alle jeg har
talt med synes nærmest ideen er latterlig. Min eneste erfaring er fra da jeg
var lille og slog græsset i mine forældres have, og det gik helt fint med
håndklipperen.

Så hvad er jeres erfaring; kan man ikke klare sig med en hånddrevet, så
længe man gerne vil have motionen?

Det hører med til historien at der jo altså er tale om en sommerhushave,
dvs. plænen er ujævn, fuld af blomster og mos sine steder, og vil i perioder
i hvert fald højest blive klippet hver anden - tredie uge.

p.f. tak

Peter

Fra : Lene Tullin Nielsen

Dato : 25-04-04 08:19

En hånddrevet cylinderklipper er ganske udemærket til at slå græsset med og
det bliver faktisk pænere end med en motoriseret rotorklipper.
De billige 'håndklippere' som man kan købe til imkring 200-300 kr er dog
elendige så du bliver nødt til at investere en mindre formue på en
'ordentlig' klipper. Jeg ved desværre ikke hvad sådan én koster fra ny da
jeg har fået en gammel 'Gudenå' som efter en renovering (til omkring 1000
kr) klipper fantastisk.
Jeg vil påstå at hvis man gider motionen er en håndklipper et dejligt
redskab som ikke støjer og sviner som en motorklipper (den støjer lidt, må
du regne med, når klingerne rammer hinanden men slet ikke i nærheden af
motorklippernes støjniveau)
Dit største problem er dog at du ikke klipper græsset tit nok. En hånddrevet
cylinderklipper kan ikke klippe særligt højt græs så det skal klippes 2-3
gange om ugen.
Så konklusionen er nok desværre at en håndklipper ikke opfylder dit behov.

Mvh Lene

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-04-04 08:26

"Lene Tullin Nielsen" <lene_tullinspamfilter@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

klip -

> Så konklusionen er nok desværre at en håndklipper ikke opfylder dit behov.

Enig.

Hilsen Inger

Fra : //zlgge

Dato : 26-04-04 03:13

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Lene Tullin Nielsen" <lene_tullinspamfilter@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse
>
> klip -

> Enig.

Semi-enig. Jeg har en Jonsered håndcylinderklipper, den er lidt anderledes
end det skrammel Ginge laver. Knivene er slebet og justeret sådan at de ikke
klapre sammen når en kniv passere over klingen, men derimod passere hinanden
med meget lille afstand. Det betyder at den for det første ikke skal
"drives" fremover plænen af en svedene husbond, og for det andet at man uden
vidre kan klippe græs der skal tages op til 5cm af. Den har også den fordel
at den klipper alt hvad der er på en plæne. Jeg har tidligere haft en
motorcylinderklipper af den type der klapre, men den kunne ikke tage de
stive dele af græsset og der stod en del stubbe tilbage på plænen...
Noget der til gengæld er en forudsætning for at få en pænt klippet plæne med
en cylinderklipper, er at det i forvejen er en vellagt plæne, hvis der er
for mange huller og ujævnheder så kommer det til at se herrens ud, da
cylinderklippere afsløre alle de skavanker der er i underlaget.

Mvh
//zigge

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 07:10

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det betyder at den for det første ikke skal
> "drives" fremover plænen af en svedene husbond, og for det andet at man
uden
> vidre kan klippe græs der skal tages op til 5cm af.
- klip -
> [...]
> for mange huller og ujævnheder så kommer det til at se herrens ud, da
> cylinderklippere afsløre alle de skavanker der er i underlaget.

Jo - men hvorfor er du så kun semi-enig?
Spørgeren fortæller jo netop, at der nogle gange vil gå 3 uger mellem
klipninger - og at plænen er ujævn.

Hvis man har mulighed for at slå sin plæne 1 - 2 - 3 gange om ugen, og den
er jævn, kan alting jo lade sig gøre

Hilsen Inger

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-04 08:31

Peter Westh skrev:
> blive klippet hver anden - tredie uge.

Få en elklipper så, de larmer minimalt.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-04-04 09:52

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message

> Få en elklipper så, de larmer minimalt.

Eller brug høreværn.

Vh, Lars.

Fra : Peter C:\\>

Dato : 25-04-04 09:18

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
perioder
> i hvert fald højest blive klippet hver anden - tredie uge.

Hatten af for dit gå-på-mod.
Med op til 3 uger imellem klipningerne (også i højsæsonen...går jeg ud fra
?) er der ikke en klipper du skal bruge....det er en le.
Jeg vil umiddelbart tro at en håndskubber kommer til kort overfor en SÅ
langhåret plæne.

Noget andet er, at du skylder også at sige lïdt om hvor stor grunden er.
Det vil jeg mene har stor indflydelse på hvilken type klipper man vælger.

MVH Peter C:\

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 07:19

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ?) er der ikke en klipper du skal bruge....det er en le.
> Jeg vil umiddelbart tro at en håndskubber kommer til kort overfor en SÅ

Jeg regner egentlig med at være i sommerhuset i højsæsonen - eventuelle
ferier vil nok snarer ligge i april - maj eller august-september. Hvis det
ør en forskel.

> Noget andet er, at du skylder også at sige lïdt om hvor stor grunden er.
> Det vil jeg mene har stor indflydelse på hvilken type klipper man vælger.

Du har ret: Grunden er på 1200 m2, men der er en del træer og buske, og jeg
planlægger omkr 200 m2 køkkenhave, så jeg vil tro, at der er ca. 500 m2 græs
at slå.

Fra : Peter C.

Dato : 26-04-04 07:59

> Jeg regner egentlig med at være i sommerhuset i højsæsonen - eventuelle
> ferier vil nok snarer ligge i april - maj eller august-september. Hvis det
> ør en forskel.

Nja..jeg har ikke den store forstand på hvornår græs gror mest...jeg syns
generelt bare det gror alt for meget

> [...]
jeg
> planlægger omkr 200 m2 køkkenhave, så jeg vil tro, at der er ca. 500 m2

Jeg kan ikke sige dig hvad DU skal købe....men mine ca. 5-600m2 græs bliver
holdt nede med en selvkørende benzin plæneklipper.
Jeg havde førhen en benzinmodel uden træk, og med opsamler, og det var de to
ting der irriterede mig, så da jeg skulle have ny, tog jeg mig sammen og
købte en bioklipper (så jeg slipper for at gå og tømme opsamleren) med træk
(så jeg slipper for at skubbe den rundt) .....ja jeg er en dovenlas...jeg
ved det godt

MVH Peter C:\

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 16:21

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> Nja..jeg har ikke den store forstand på hvornår græs gror mest...jeg syns
> generelt bare det gror alt for meget

Det gror mest i april-maj og august-september

Hilsen Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 16:52

> Det gror mest i april-maj og august-september

Nåsådan! Det ser ud som om, jeg kommer til at bide i det sure æble, og få en
motoriseret klipper. Jeg hørte ellers i radioen i går, at benzindrevne
havemaskiner står for 13% af benzinforbruget i Danmark, men hele 20% af
Co2-udslippet!

/Peter

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-04-04 18:06

Peter Westh wrote:

> [...]
> motoriseret klipper. Jeg hørte ellers i radioen i går, at benzindrevne
> havemaskiner står for 13% af benzinforbruget i Danmark, men hele 20% af

Så må der godtnok være nogen der slår meget græs, jeg kan snildt få en 5
liters dunk til at strække til en hel sæson.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

If you're innocent you have nothing to fear...but a lot to learn.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-04-04 19:49

Jens Petersen skrev:

> Så må der godtnok være nogen der slår meget græs, jeg kan snildt få
> en 5 liters dunk til at strække til en hel sæson.

Tjoe pt bruger jeg mellem 50 og 65 ltr. pr dag

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-04-04 21:07

Henning Lund wrote:

> Tjoe pt bruger jeg mellem 50 og 65 ltr. pr dag

I en benzindrevet havemaskine?

--
Jens OZ2JP callto://jensep

I'm NOT laughing at you....... I'm laughing NEAR you!

Fra : Henning Lund

Dato : 26-04-04 21:22
Fra : Peter C:\\>

Dato : 26-04-04 21:36

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> Jens Petersen skrev:
>

> Jep i en benzindrevet

http://www.svenningsens.dk/productdetails.asp?productID=620&showproducts=1&menuProductGroup=3&productGroupID=3&usedProd=1

Øhhh......

Motor: 78 HK
Type: Diesel

Forkert link ?

eller....skal du ha lov at indkassere mobning for at kalde en dieselmaskine
for benzindrevet ?

MVH Peter C:\

Fra : Henning Lund

Dato : 27-04-04 04:54

> Forkert link ?

Njae ikke helt, kunne ikke lige i farten finde en hvor der stod benzin i
stedet for diesel i teksten, den fåes i begge versioner.
NB farven passer heller ikke, vores er grøn

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 18:26

Hej

Peter Westh wrote:
> [...]
> motoriseret klipper. Jeg hørte ellers i radioen i går, at benzindrevne
> havemaskiner står for 13% af benzinforbruget i Danmark, men hele 20% af

Det skal nok passe, men nu sådan en som min den kører både på blyfri 95
og har katalysator. Så når du køber skal du bare se dig for.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Peter C:\\>

Dato : 26-04-04 19:16

> [...]
> motoriseret klipper. Jeg hørte ellers i radioen i går, at benzindrevne
> havemaskiner står for 13% af benzinforbruget i Danmark, men hele 20% af

Det må da være 13 o/oo !...det KAN da umuligt være 13% !

Nå...anyway...
I min lokale "Park, Skov og Have" (og dermed - underforstået - sikkert også
mange lignende steder) kan man købe Aspen Miljøbenzin, som skulle være meget
mere miljøskånsomt end det almindelige blyfri95 man ellers normalt hælder
på.
Ellers kan man gøre som Karsten nævner...købe en med katalysator.

MVH Peter C:\

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 19:51

> Det må da være 13 o/oo !...det KAN da umuligt være 13% !

Nej, det lyder usandsynligt, og jeg efter at have researcet lidt kan jeg da
også se, at jeg hørte forkert. De korrekte tal er: Plæneklippere og andre
motoriserede haveredskaber står for 4% af vores samlede benzinforbrug. Til
gengæld udleder de 20% af den kulilte, og over 30% af alle de uforbrændt
kulbrinter, som udledes af benzindrevne maskiner her i landet. Temmelig
chokerende, umiddelbart tror man jo ikke, at det kan være mere end tror det
kunne være andet end en dråbe i havet.

http://www.dr.dk/miljoemagasinet/index.asp

MVH

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-04 20:04

On Mon, 26 Apr 2004 20:16:07 +0200, "Peter C:\\>" <pede_71@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>mere miljøskånsomt end det almindelige blyfri95 man ellers normalt hælder

Der var noget om dette miljøbenzin i Ingeniøren (http://www.ing.dk) for
et stykke tid siden, de skrev om en undersøgelse som konkluderede at
for miljøet var der sådan set ikke den store forskel på at bruge
miljøbenzin og alm. benzin.... altså, så vidt jeg husker.

Selv bruger jeg dog miljøbenzin i mine to-taktsmaskiner. Godt nok er det
dyrt, over 20 kr/literen, men jeg syntes det er langt mere behageligt at
gå med udstødningen fra dem end fra alm. benzin. Og de totakts-maskiner
er jo typisk nogle man bruger tæt ved næsen - motorsav, buskrydder og
hækklipper f.eks.

Mange mener jeg er fuldstændig vanvittig at give over 20 kr /literen for
benzin når det kan fåes for 7-8 kr andre steder. Jeg er heldigvis
ligeglad

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 16:37

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvad er jeres erfaring; kan man ikke klare sig med en hånddrevet, så
> længe man gerne vil have motionen?

Jeg har investeret i en Flymo til 600 m^2 plæne, og det er de DUMMEST penge
jeg nogensinde har brugt, hvis der er mere end 2 træer er ledningen en PLAGE
;o(. En håndfremført Ginge er fuldtud lige så hurtig, og den kraft der
bruges er ca. den samme, hvis man lige lader smergelstenen,sletfilen løbe
over skæret på håndklipperen. Så jeg er til håndklipning, en motorklipper
er villakarteres pestilens .

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-04-04 17:03

> Så jeg er til håndklipning,....

Også, når plænen kun bliver klippet hver tredje uge og er ujævn?

Hilsen Inger

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-04 17:33

Inger Pedersen skrev:

> Også, når plænen kun bliver klippet hver tredje uge og er ujævn?

Nemlig, det kan bare ikke lade sig gøre, klipperen "skøjter" bare hen
over græsset og ligger det ned.

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-04-04 17:11

Sun, 25 Apr 2004 at 15:36 GMT Jørgen M. Rasmussen wrote

> Jeg har investeret i en Flymo til 600 m^2 plæne, og det er de DUMMEST penge
> jeg nogensinde har brugt, hvis der er mere end 2 træer er ledningen en PLAGE
> ;o(.

1001% enig. Ledningen er super besværlig at have med at gøre. Køb _ALDRIG_ en
plæneklipper med ledning!

> [...]
> over skæret på håndklipperen. Så jeg er til håndklipning, en motorklipper

Eller gør som jeg gjorde den gang jeg havde en benzinklipper. Jeg sprang
ud i haven og klippede når jeg hørte naboen gjorde det samme. På den måde
forstyrede jeg ikke ret meget mere end der allerede var forstyret.

Metoden duer selvfølgelig ikke hvis alle i kvarteret gør det samme. Men
der er altid en eller anden golf-nørd der mener at hans personlige
trænings-green skal klippes 4 gange dagligt.

Men nej, ikke en klipper med ledning. Du bliver så ederspændt på tingesten
at dit sprogbrug gør at mødre kalder deres børn indenfor når du skal klippe
græs.

/Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-04 17:34

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Jeg har investeret i en Flymo til 600 m^2 plæne, og det er de DUMMEST
> penge jeg nogensinde har brugt,

Man kan jo også få dem batteridrevne hvis man ikke kan finde ud af at
køre så man ikke filtres ind i ledningen

Fra : Bent-Erik Gjerlevsen

Dato : 25-04-04 19:44

Køb en selvtænkende plæneklipper den klipper dag og nat uden larm eller
andre gode ting

Fra : Lars

Dato : 25-04-04 21:09

Hej Peter,

> [...]

at
> jeg begynder at slå græsset. Så jeg skal have mig en græsslåmaskine.

Jeps.. Var ude og klippes vores for første gang netop i dag Godt nok
ikke lige i sommerhuset, til gengæld hus-med-stor-græsplæne-i-landzone.

> [...]
perioder
> i hvert fald højest blive klippet hver anden - tredie uge.

Ja jeg ville købe mig en benzindrevet klipper. Specielt når græsset når at
blive ret langt mellem hver klipning er håndskubberen ikke for god. Vil du
have motionen så køb en der ikke trækker selv, så skal du stadig skubbe
bagpå...

Problemet med de motordrevne og støj er jo vel mest når NABOEN klipper og
man selv spiser frokost.... Det er jo så fordelen her ude på landet hvor
naboen ligger så tilpas langt væk at man kun lige svagt kan ane det når han
slår græs

** Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 06:44

Hej

Peter Westh wrote:
> Det hører med til historien at der jo altså er tale om en sommerhushave,
> dvs. plænen er ujævn, fuld af blomster og mos sine steder, og vil i perioder
> i hvert fald højest blive klippet hver anden - tredie uge.

Glem håndskubberen, som du også kan se det i de andre indlæg. Køb dig en
god benzinklipper med plastikskjold. De larmer ikke så meget som
metalkasserne. Jeg har selv en Husqvarna med plastskjold og da jeg kørte
første gang med den blev jeg helt forbavset over hvor "stille" den var.
Den er desuden designet til at suge tingene op og det betyder at 3 uger
gammelt græs uden problemer løftes, klippes og placeres pænt i
opsamlingsbeholderen.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.