Mælkebøtter
Fra : Mette & Jakob

Dato : 24-04-04 11:42

Vi købte hus sidste forår og fik uden ekstrabetaling en græsplæne fyldt med
mælkebøtter... :-/ Sidste år forsøgte vi nede "på alle 4", at stikke dem
op, men vi kom ingen vejne.

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan give græsplænen et hormon (!?), som
kun er virksomt mod to-kimmede planter som f.x. mælkebøtter og som skulle
bevirke, at mælkebøtterne vorkser sig selv ihjel.

Er der nogen der ved hvad det hedder og hvor man evt. kan købe det? - og er
der "bivirkninger" ved brug af det?

Med venlig hilsen

Jakob

Fra : E. Jensen

Dato : 24-04-04 11:50

"Mette & Jakob" <mette.jakob@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bevirke, at mælkebøtterne vorkser sig selv ihjel.
>
> Er der nogen der ved hvad det hedder og hvor man evt. kan købe det? - og

Hej Jakob

Du kan læse mere om emnet her:

http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0C86!open

venlig hilsen
E. Jensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-04-04 11:52

> [...]
> bevirke, at mælkebøtterne vorkser sig selv ihjel.
>
> Er der nogen der ved hvad det hedder og hvor man evt. kan købe det? - og

Toxan, fås overalt, brug en blomsterforstøver som vandpistol og ram kun
ukrudtet. Så varer flasken mange år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-04-04 12:08

I news:c6dgac$26ie$1@news.cybercity.dk <Mette & Jakob>
<mette.jakob@email.dk> skrev:

> Vi købte hus sidste forår og fik uden ekstrabetaling en græsplæne
> fyldt med mælkebøtter... :-/ Sidste år forsøgte vi nede "på alle
> 4", at stikke dem op, men vi kom ingen vejne.

Bliv ved, det virker.....
Stik dem så dybt som muligt. Specielt her i foråret er det vigtigt at
have stikkehjernet i hånden når man går en tur i haven.

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad det hedder og hvor man evt. kan købe det? -
> og er der "bivirkninger" ved brug af det?

Det hedder 'plænerens' og har mange salgsnavne, f.eks "Herbatox".

Jeg sværger til stikkehjernet. Det har den fordel at det kan anvendes
overalt i plæne og bede uden at man behøver atr bekymre sig om 'et
kimbladede' og 'tokimbladede' planter.

Mit private 'fif', er at udstyre gæster (spec. børnebørn) med et
stikkehjern, og udlove en præmie (is) for flest stukne mælkebøtter.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-04-04 12:56

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Mit private 'fif', er at udstyre gæster (spec. børnebørn) med et
> stikkehjern, og udlove en præmie (is) for flest stukne mælkebøtter.

Det var dog en fortryllende ide!
Den vil jeg tage op.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-04-04 14:15

I news:c6dkl6$29u$1@sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev:

> Det var dog en fortryllende ide!
> Den vil jeg tage op.

Jeg har faktisk sidste år 'forfinet' metoden til at måle den samlede
længde af rødderne op til de første grønne blad. Det ansporer ungerne
til at 'stikke dybt'. Det ser ud til at mindske antallet senere på året,
og ungerne synes det er sjovt :)

'Heldigvis' bor jeg ud til åbne marker, hvor grøftekanterne sørger for
ny forsyning af frø.

Jeg nyder synet af blomstrende mælkebøtter, og de bliver først til
'ukrudt' når de invaderer min græsplæne og mine bede.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-04-04 17:18

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg nyder synet af blomstrende mælkebøtter, og de bliver først til
> 'ukrudt' når de invaderer min græsplæne og mine bede.

Jamen det er jo lige det: Ukrudt er planter vokser på forkerte steder

Hilsen Inger

Fra : Uffe Holst

Dato : 24-04-04 12:47

In an article of 23 Apr 2000 Mette & Jakob wrote:

> Vi købte hus sidste forår og fik uden ekstrabetaling en græsplæne fyldt med
> mælkebøtter... :-/

Der er nu heller ikke noget så kønt som en mælkebøtte i blomst. Jeg har
overvejet, om jeg skal have "øer" i min græsplænen, hvor jeg ikke slår
græsset, så mælkebøtterne kan få lov til at blomstre.

> Er der nogen der ved hvad det hedder og hvor man evt. kan købe det? - og er
> der "bivirkninger" ved brug af det?

Sjove børn, måske?

--
Uffe Holst

Fra : Calle.

Dato : 24-04-04 13:54

Uffe Holst wrote:
> Der er nu heller ikke noget så kønt som en mælkebøtte i blomst. Jeg
> har overvejet, om jeg skal have "øer" i min græsplænen, hvor jeg ikke
> slår græsset, så mælkebøtterne kan få lov til at blomstre.

Enig, problemet er bare, at den ikke holder sig til det område. Jeg har
rigeligt på maken overfor Problemet er, at de ikke ved at de kun skal
brede sig til skel ;-(
--
Calle.

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 26-04-04 00:30

Ja det er jo et hormonmiddel... Jeg undres over, at det kan købes af gud og
hver mand!!!
Der foreligger dog endnu ikke nogen egentlig risiko effekt for mennesker
(måske fordi kemi-industrien er en af de tunge drenge), men det til tilrådes
dog, at holde husdyr borte fra det sprøjtede område i de første 48 timer...
???

John...?

Fra : Calle.

Dato : 24-04-04 13:51

Mette & Jakob wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad det hedder og hvor man evt. kan købe det? -
> og er der "bivirkninger" ved brug af det?

plænerens er svaret.
Men din belønning fra sidste års arbejde kommer først i år.
Jeg plejer at gøre det, at jeg stikker dem op der blomstrer, på den måde, er
der en del de føste par dage, men så er der også kun et par stykker hver dag
resten af tiden.

--
Calle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-04-04 16:06

> Vi købte hus sidste forår og fik uden ekstrabetaling en græsplæne fyldt
med
> mælkebøtter... :-/ Sidste år forsøgte vi nede "på alle 4", at stikke dem
> op, men vi kom ingen vejne.

Vi heller ikke. Jeg talte en kvm op sidste år - hundredevis af mælkebøtter
(for EN kvm og vi har 3000 af dem). Så der blev sprøjtet med Herbatox
(plænerens) på de værste områder, men i år har jeg været hele området
igennem i sidste uge. Der er nogle smuttere - jeg kan i dag tælle et par
hundrede, men det er jo umådeligt få i forhold til sidste år.
Herbatox købes hos den lokale foderstof, og koster 300 kr for en liter. Den
rækker til 1300 kvm græsplæne. Gør dig selv og miljøet den tjeneste at måle
korrekt ud, så du hverken overdoserer eller underdoserer.

Næste år håber jeg at et stikjern er nok, så vi kun skal sprøjte hver 3-4-5
år.

Mvh Maria

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 26-04-04 00:34

Lad være med at rode rundt med de gifte!!! Om det er Round Up eller
Herbitox...
Kontakt din lokale anlægsgartner og sikre dig at han/hende har et
sprøjtecertifikat og lad dem klare jobbet!
Om ikke for Jeres egen skyld så for miljøets!!!

Mvh John...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-04-04 19:09

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sprøjtecertifikat og lad dem klare jobbet!
> Om ikke for Jeres egen skyld så for miljøets!!!

Helt ærligt, tror du virkeligt der er ret mange her i gruppen der kan læse
det du skriver, uden at komme til at grine højt og rungende?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 26-04-04 20:09

On Mon, 26 Apr 2004 20:09:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Helt ærligt, tror du virkeligt der er ret mange her i gruppen der kan læse
>det du skriver, uden at komme til at grine højt og rungende?

Jeg grinede så jeg spildte kaffe i tastaturet da jeg læste den post.

mvh Madsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-04-04 21:29

"Madsen" <madsen@nospam.portalen.no> skrev

> Jeg grinede så jeg spildte kaffe i tastaturet da jeg læste den post.

Jamen så undskyld, da
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen