Hvornår lukker man for varmen?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-04-04 06:13

Jeg bor i et rækkehus med fjernvarme, og d. 20.4 besluttede jeg at lukke for
varmen (for at spare energi/penge), så vi kun har varmt vand, men ikke varme
i radiatorerne. Jeg har en lejer, som (endnu) ikke har brokket sig, men i
dag synes jeg at det er lidt køligt...!

Spørgsmål: Hvornår er det almindeligt at man lukker for varmen i huset? I
midten af april? I maj? Hvornår?

v.h.
Jakob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-04-04 08:10

"Jakob Munck" <j.munck_fjern_dette@webspeed.dk> writes:

> Spørgsmål: Hvornår er det almindeligt at man lukker for varmen i huset? I
> midten af april? I maj? Hvornår?

Det kommer jo lidt an på hvem man er og hvor kuldskær man er. Normalt
har vi varmen tændt i januar og februar, hvis vi overhovedet tænder
den. Vores gamle underbo havde varmen tændt hele året.

Så noget entydigt svar får du nok ikke.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Calle.

Dato : 24-04-04 09:06

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det kommer jo lidt an på hvem man er og hvor kuldskær man er. Normalt
> har vi varmen tændt i januar og februar, hvis vi overhovedet tænder
> den. Vores gamle underbo havde varmen tændt hele året.

Det ma da skyldtes, at der ikke er isoleret imellem de 2 etager, så i får
del i underboens varme, ellers kunne i ikke nøjes med de 2 måneder

--
Calle.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-04-04 09:31

"Calle." <Fake@Fake.Fake> writes:

> Det ma da skyldtes, at der ikke er isoleret imellem de 2 etager, så
> i får del i underboens varme, ellers kunne i ikke nøjes med de 2
> måneder

Vi flyttede i midten af december til et rækkehus, og her har vi heller
ikke haft varme på. Men jeg indrømmer, at det var skønt med gulvvarme
på badeværelset.

Vi har det nu engang bedst mellem 16 og 18 grader, så der bliver kun
tændt for radiatorene, når mor og svigermor kommer på besøg.

Lige nu er der 19 grader i huset.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-04-04 11:21

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi har det nu engang bedst mellem 16 og 18 grader, så der bliver kun
> tændt for radiatorene, når mor og svigermor kommer på besøg.

Ved at gå med til beboermøder her, hvor jeg bor - det er gårdhave-huse -
har jeg fået indtryk af at det nærmest er en lov at udlejere skal sørge for
at lejere kan have ca 21 grader i deres bolig.

Ved sidste møde for et par uger siden, var der i hvert fald nogle stykker,
der beklagede sig kraftigt over, at de ikke kunne få den op på mere end
19 grader. Ham der var til stede fra boligselskabet, noterede det som et
rimeligt klagepunkt. Der sad et par stykker bag mig og mumlede om at de
kunne da sagtens have 22-23 grader, hvis de ønskede det.

Men hvornår man lukker helt af for varmen, må da især dreje sig om
temperaturen udenfor.

De sagde i vejrudsigten at temperaturen i weekenden kunne komme ned
i nærheden af frysepunktet.

Hilsen Ruth
-

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-04-04 11:41

I news:4089f737$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Jakob Munck>
<j.munck_fjern_dette@webspeed.dk> skrev:

> Spørgsmål: Hvornår er det almindeligt at man lukker for varmen i
> huset? I midten af april? I maj? Hvornår?

Såre simpelt.
Når radiatorerne ikke længere behøver at afgive varme til rummene.
Termostaterne er normalt indstillet til at holde en konstant temp. i
boligen. Når dette ikke længere kræver bidrag fra radiatorerne, er det
tid at 'lukke' for fyret.

I en lejesituation mener jeg at lejer, hvis han ønsker det og vil betale
for det, har krav på at kunne opretholde en min. temp. på 21 grader.

Personligt slukke jeg for fyret 1/4 og klarer 'pludselig afkøling' med
brændeovnen. Jeg har normalt omkring 20 grader i boligen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 24-04-04 13:49

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Personligt slukke jeg for fyret 1/4 og klarer 'pludselig afkøling' med
> brændeovnen. Jeg har normalt omkring 20 grader i boligen.

Det kræver så, at man har brændeovn. Jeg har eget hus, og slukker normalt
1/5. Men der kan være enkelte da, hvor man er nødsaget til varmeblæser eller
at tænde fyret. Men det hører til sjældenhederne

--
Calle.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-04-04 14:22

On Sat, 24 Apr 2004 07:12:46 +0200, Jakob Munck wrote:

> Spørgsmål: Hvornår er det almindeligt at man lukker for varmen i huset?

Når det er varmt udenfor?

Man kan vist ikke sætte dato, da fx. 1 April et år kan være varmt og de
næste være koldt.

Men.. hvorfor slukke? Jeg har gulvvarme over hele huset og har sat
anlægget på en fast temp. i de forskellige rum - den varmer jo så kun
når temp. kommer for langt ned.

Så det styrer den jo mest selv. De sidste par dage har der ikke været
varme på har jeg lagt mærke til = gulvene har været kolde.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"