citrontimian
Fra : Svend Nielsen

Dato : 23-04-04 20:52

Hej
Jeg overvejer at bruge citrontimian som bunddække på et større areal.
Planterne vil koste en del, så jeg forsøger at finde et sted hvor man kan
købe frø. Kender I en adresse.
mvh
Svend

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-04-04 09:39

> Jeg overvejer at bruge citrontimian som bunddække på et større areal.
> Planterne vil koste en del, så jeg forsøger at finde et sted hvor man kan
> købe frø. Kender I en adresse.

Hej Svend

Citrontimian breder sig ret villigt, så du behøver nok ikke så mange
planter. Uhm... og den dufter herligt.

Her er et par links til forskellige steder, hvor du kan købe frø.

http://www.primafroe.dk/
http://www.thompson-morgan.com/en
http://www.urtegartneriet.dk/

Der er mange flere, du kan blandt andet kigge på http://www.planteriget.dk/
under links.

Mvh.
Mette

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 26-04-04 14:57

"Svend Nielsen" <s@nielsen.fusk.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg overvejer at bruge citrontimian som bunddække på et større areal.
> Planterne vil koste en del, så jeg forsøger at finde et sted hvor man kan

Hej Svend

Lige et lille tips fra mig..... citrontimian smager utrolig dejligt i
pastaretter - evt. pastasalat.

MUMS!!

God fornøjelse med bunddækket.... må jeg også anbefale bunddækkeplanten
'Vinterglans' (Pachysandra terminalis) - se billede her:
http://www.nethave.dk/nethave/html/body_gn77.html - jeg synes bare den er så
smuk en plante. Det er en stedsegrøn halvbusk, der breder sig med
underjordiske udløbere. I følge min staudebog skal der 9 planter til pr. m2.
Tåler ikke så godt solen.

Mvh. Janni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 16:19

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> smuk en plante. Det er en stedsegrøn halvbusk, der breder sig med
> underjordiske udløbere. I følge min staudebog skal der 9 planter til pr.

Huha - jeg havde faktisk tænkt på at rundsende en advarsel mod skidtet.
Jeg har lige brugt en halv søndag på at grave 3 m2 op under banden og
svovlen.
De breder sig værre end senegræs og skvalderkål - tilsammen!
Rødderne lå som sammenfiltret spaghetti under mine stakkels rhododendron,
der står og ser halvkvalte ud oven over gøgeungerne.
De udkonkurrerer alt andet, også mine forårsløg.
Og værst af alt: Undervejs stødte jeg på et glemt navne- og prisskilt - og
jeg har gud dødeme givet 30 kr. stykket!
Ja, jeg har selv plantet dem efter at have set de pæne beskrivelser og set
dem på billeder.

Hvis nogen ellers er interesseret, har jeg to sorte affaldssække stående;
men de udleveres KUN til folk med stort kørekort til haver

Hilsen Inger

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 26-04-04 16:58

> [...]
>
> Hvis nogen ellers er interesseret, har jeg to sorte affaldssække stående;
> men de udleveres KUN til folk med stort kørekort til haver

Hej Inger

Jeg synes virkelig bare de er så flotte, men jeg vidste ikke at de bredte
sig så meget som du siger. Det vil jeg huske til når jeg selv får en 'rigtig
have'!! Pt. har jeg kun en altan, men jeg nyder den.

PS: Jeg synes altid du har så mange gode svar i dine indlæg

Hilsen Janni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 17:59

> [...]

'rigtig
> have'!! Pt. har jeg kun en altan, men jeg nyder den.

På altanen kan du vist roligt plante dem - også uden risiko for, at hele
lejligheden bliver invaderet.

> PS: Jeg synes altid du har så mange gode svar i dine indlæg

Tak skal du have for de pæne ord.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-04 18:37

On Mon, 26 Apr 2004 17:19:19 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>jeg har gud dødeme givet 30 kr. stykket!
>Ja, jeg har selv plantet dem efter at have set de pæne beskrivelser og set

Du må have lige det rette sted til dem....
Jeg syntes at de mange gange kommer til at se lidt triste og ikke vildt
meget dækkende ud. Sikkert fordi de plantes i for tør jord og i for
meget sol.

>Hvis nogen ellers er interesseret, har jeg to sorte affaldssække stående;
>men de udleveres KUN til folk med stort kørekort til haver

Dem kunne jeg nu godt bruge ....
De kan jo vel laves i flere planter og sælges til 30 kr. stykket

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 19:04

> Du må have lige det rette sted til dem....

Ja, selvfølgelig.
Jeg planter som regel kun planter på det rette sted (jeg er for doven til
andet).
Det er så ikke altid, planterne og jeg bagefter er enige om, hvad det rette
sted er, og så dør de - nurseriet gider jeg ikke - det reserverer jeg til
andre felter af tilværelsen.

> Dem kunne jeg nu godt bruge ....
> De kan jo vel laves i flere planter og sælges til 30 kr. stykket

Du skal være så velkommen!
Ja, der er vel til nogle tusind planter af den størrelse, jeg købte.
- Men husk nu: KUN videresalg til haveejere med det store kørekort!

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-04 19:59

On Mon, 26 Apr 2004 20:03:56 +0200, "Inger Pedersen"

> [...]
>sted er, og så dør de - nurseriet gider jeg ikke - det reserverer jeg til

Det er lidt ligesom mig kan jeg høre - nogle gange er der noget jeg bare
_skal_ have - så får det først lov at stå herhjemme i nogle uger indtil
jeg finder stedet de skal stå - og tiden til at plante det. Og noget af
det dør så, og så må jeg finde noget andet.

Det skal jeg så forsøge

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 20:10

> [...]
> jeg finder stedet de skal stå - og tiden til at plante det. Og noget af
> det dør så, og så må jeg finde noget andet.

Jamen Mads dog.
Der er altså forskel på at undgå nurseri - og så direkte omsorgssvigt!
Gad vide om forpligtelsen til at underrette socialforvaltningen også gæler
VEGETATIVE kønne planter under 18 år?

Men - æh - hvornår henter du affaldssækkene?

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-04 21:15

On Mon, 26 Apr 2004 21:10:04 +0200, "Inger Pedersen"

> [...]
>Der er altså forskel på at undgå nurseri - og så direkte omsorgssvigt!
>Gad vide om forpligtelsen til at underrette socialforvaltningen også gæler

Du kan jo høre dem ad )

>Men - æh - hvornår henter du affaldssækkene?

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men min tidsplan siger at jeg først har
tid til noget som helst ud over at tage på arbejde om ca. 3 uger .... en
kollega tager barselsorlog lige midt i højsæsonen.

Så medmindre de sække står meget tæt på Hjørring må jeg desværre afstå
fra at hente dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 21:26

> Så medmindre de sække står meget tæt på Hjørring må jeg desværre afstå
> fra at hente dem.

Midtjylland er vist ikke meget tæt på Hjørring, så... pyh ha, så er jeg da
fri for at have dårlig samvittighed ved at tænke på, hvor de små djævleunger
så ville husere

Hilsen Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 14:45

http://www.froposen.dk/ . Ret billig, hurtig levering, mange økologiske frø,
hvis man er til det.

/Peter

Fra : Pia J

Dato : 28-04-04 18:37

Nu har jeg ledt gennem alle jeres links og kan IKKE finde frø af
citrontimian. Så fandt jeg denne info:

"This herb flowers in June and July with pretty purplish flowers, however,
these flowers do not set seed because this species is actually a hybrid."

Så det findes nok ikke.

:Pia