Underlig løgplante
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-04-04 19:05

Hej

Jeg har lige hygget mig lidt i min lille have, og rev noget op, som
jeg troede var græs. Nu kan jeg godt se, at det er for tykt til at
være græs, ca. 1 mm og rundt. De er ca. 7-10 cm lange, består kun af
en stængel og har for neden noget der godt kunne ligne lidt et løg,
altså en fortykkelse af selve stænglen. Bortset fra at det kun er et
"lag", så ligner det ganske meget et lille forårsløg. Fortykningen er
2-3 gange større end resten af stænglen og er godt 2 mm i diameter.

Det er ikke noget der er plantet eller sået siden oktober sidste år. I
nærheden er der en million skillaer, juleroser, tulipaner og hyacinter.

Nogle bud på hvad det er?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-04 19:27

> Det er ikke noget der er plantet eller sået siden oktober sidste år. I
> nærheden er der en million skillaer, juleroser, tulipaner og hyacinter.
>
> Nogle bud på hvad det er?

Purløg?
Det vil du kunne lugte og smage.

Hvis det ikke er det, er mit bedste bud et forårsløg, der hedder fuglemælk,
og som blomstrer i maj med nogle små, hvide stjerneagtige blomster.

Citat fra Google, hvor du også kan se billeder:
"Fuglemælk Ornithogalum
Stjerner på havens himmel
Et gammelt poetisk navn på kostfuglemælk er "betlehemsstjerne" , hvilket
den også hedder på flere andre sprog. Foruden de vinterhårdføre europæiske
arter findes der også nogle nydelige afrikanske typer. "

Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-04-04 20:08

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> writes:

> Purløg?
> Det vil du kunne lugte og smage.

Helt sikkert ikke.

> Hvis det ikke er det, er mit bedste bud et forårsløg, der hedder
> fuglemælk, og som blomstrer i maj med nogle små, hvide stjerneagtige
> blomster.

Vil det ikke være et gammel løg, den komme af og ikke et nyt der er
ved at dannes eller noget i den retning?

Men de er nu kønne, så jeg vil i hvert fald vente og se om det skulle
være dem der kom frem. Indtil videre er vi i hvert fald blevet
positivt overraskede over havens frembringelser. Omend vi er ved at
drukne i martsvioler!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-04 20:21

> Vil det ikke være et gammel løg, den komme af og ikke et nyt der er
> ved at dannes eller noget i den retning?

Fuglemælk breder sig som ukrudt ved både frø og løgdeling - men prøv at se,
hvad der viser sig.
Det er jo en del af charmen ved at overtage en have.

> [...]
> være dem der kom frem. Indtil videre er vi i hvert fald blevet
> positivt overraskede over havens frembringelser. Omend vi er ved at

Dejligt.
Og ved du hvad, Trine - hvis DET er toppunktet af problemer, er du sørme
heldig!
God weekend!

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-04 20:46

On Fri, 23 Apr 2004 20:04:50 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det er ikke noget der er plantet eller sået siden oktober sidste år. I
>nærheden er der en million skillaer, juleroser, tulipaner og hyacinter.
>
>Nogle bud på hvad det er?

Det mest nærliggende at gætte på er skilla - de sår sig selv villigt, og
mange af de små løgplanter kan godt have ret tynde, græslignende blade
når de er unge/nyspirede.

http://www.gartneriet.dk