Jordbundsanalyse
Fra : Nielsen

Dato : 22-04-04 22:06

Jeg har fået lavet en jordbundsanalyse, men mangler nogle normalværdier at
sammenligne med.

Er der nogen her, der har et forhold til følgende tal - evt. normalværdier:

1 2
Reaktionstal: 5,7 5,1
Fosfor: 6,9 mg/100 g 5,2 mg/100 g
Kali: 7,7 mg/100 g 5,2 mg/100 g
Magn. 4,1 mg/100 g 2,6 mg/100 g
Cu: 2,6 mg/100 g 3,9 mg/100 g

Vil det være relevant med en gødning - og i så fald - hvilken:

Venlig hilsen Nielsen

Fra : Nielsen

Dato : 22-04-04 22:42

uuups

Cu-tallene er mg/1000g

Nielsen

Fra : Simon - [8230]

Dato : 22-04-04 23:11

> [...]
> sammenligne med.
>
> Er der nogen her, der har et forhold til følgende tal - evt.

Tyder på at jorden er forholdsvis sur(god til rhododendron) - mener at PH =
6-7 er neutral.

> Fosfor: 6,9 mg/100 g 5,2 mg/100 g
> Kali: 7,7 mg/100 g 5,2 mg/100 g
> Magn. 4,1 mg/100 g 2,6 mg/100 g
> Cu: 2,6 mg/100 g 3,9 mg/100 g

Om ovenstående tal ved jeg ikke noget som helst :-/, men der står lidt om
det her.. (i forbindelse med Rhododendron)
http://www.kalmiopsis.dk/Papers/plantning_rhododendron.htm

> Vil det være relevant med en gødning - og i så fald - hvilken:
Kalk gør jorden mindre sur (mere basisk), men hvorledes du skal gøde
afhænger af hvilke planter du gerne vil dyrke.

Simon