algefjerner til græsplænen
Fra : Mogens Andersen

Dato : 22-04-04 08:57

hej NG

Har lige hørt fra en "græs freak" at man skal bruge algefjerner til at
fjerne mos med i stedet for de almindelige midler, noget med at
algefjerner skulle tage røderne på mosset i stedet for kun at "brænde"
mosset af...

Nogen der kan bekræftige dette, eller har erfaringer med det..

mvh

Mogens

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-04-04 22:02

Mogens Andersen wrote
> Har lige hørt fra en "græs freak" at man skal bruge algefjerner til at
> fjerne mos med i stedet for de almindelige midler

Øh, hvordan skulle det gøres?

Bare fylde på plænen, eller skal man undgå græsset?

--
Ta' hatten af hvis du vil maile mig

Steen

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 22-04-04 22:54

Hvis du har Alger i græsplænen tro jeg du skal prøve med drænrør i plænen

Jan O

jeg kunne ikke lade hver sorry

Fra : Mogens Andersen

Dato : 23-04-04 06:55

Det skulle vandes ud som man gør hvis du vil fjerne andet ukrudt,
som sagt ved ikke om det duer, men han nok den flotteste plæne jeg
længe har set, han siger at det er det eneste ud over alm. NPK
gødning han bruger, tror jeg vil teste i et hjørne, når jeg skal
have hegnet givet en tur her i løbet af foråret..

mvh

Mogens

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-04-04 08:46

Mogens Andersen wrote:

> Det skulle vandes ud som man gør hvis du vil fjerne andet ukrudt,
> som sagt ved ikke om det duer,

God idé, du må gerne melde tilbage her i gruppen med erfaringer, jeg har en
stor plæne der består af 60% mos og 40% græs

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-04-04 17:09

> God idé, du må gerne melde tilbage her i gruppen med erfaringer, jeg har
en
> stor plæne der består af 60% mos og 40% græs

Vi gøder. Første år forsøger vi med 2 kg pr 100 kvm med en måneds mellemrum,
første gang 1. april. Hvis det ikke hjælper nok, så gødes med samme mængde
men hver 14. dag året efter. DET hjælper.

Det billigste gødning er fint til formålet.

Mvh Maria

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-04-04 21:22

In an article of 22 Apr 2000 Steen Jensen wrote:

> God idé, du må gerne melde tilbage her i gruppen med erfaringer, jeg har en
> stor plæne der består af 60% mos og 40% græs

Jeg har lidt samme problem. Jeg spurgte om råd her i gruppen for nogle
måneder siden - prøv http://groups.google.dk med "Mosplænen" som
subject/emne, hvis du vil læse tråden.

Rådene var alt fra:

1. "mosset er blødere, så behold det"

2. Gødning, et par kg pr. 100 m² græsplanen - hyppigheden var fra tre gange
over sommeren over én gang om måneden til hver fjortende dag. Gødningen
får græsset til at vokse.

3. Jernvitriol. Jernvitriol slår græsset ihjel. Det bliver hurtigt derefter
brunt og kan så rives bort, hvis man gider det. Det giver græsset større
mulighed for at brede sig.

4. Kalk. Kalk skaber en bedre pH-balance, der også fremmervæksten af
græsset.

5. Lad græsset vokse sig højt her først på året, så det får en chance for
selv at kvæle mosset.

6. Rive mosset op med diverse river og mosoprivningsredskaber.

7. Har man med 3) fået bugt med mosset, men er græsset i disse områder så
tyndt, at det ikke rigtig kommer igen, så må man efterså.

Hvad der er godt og skidt, ved jeg ikke. En kombination måske.

Jeg har her for en tre ugers tid siden hældt gødning på min plæne, nok 2-3
kg pr. 100 m² plæne (betalte 80 kr. for 10 kg plænegødning hos min lokale
og dyre købmand). For en uges tid hældte jeg jernvitriol på plænen, 200 g
jernvitriol til 10 liter vand dækker 20 m² plæne (betalte 40 kr. for 5 kg
jernvitriol hos Råd & Dåd). Jeg har endnu ikke slået plænen.

I øjeblikket er den lidt brun i bunden visse steder på grund af den døde
mos, men ellers ser den faktisk meget find ud - alt taget i betragtning.
Nogen steder er der også nogle brune pletter. Jeg overvejer lidt sådan om
halvanden uges tid at give den en omgang gødning igen og så slå plænen
kort derefter (efter det første regnskyl, så gødningen er skyllet ned til
rødderne, for jeg bliver jo nok nødt at rive græsset sammen, og så er der
jo ingen grund til også at rive gødningen bort).

Tiden får vise, hvordan den ender med at se ud.

Ulempen ved gødning er efter sigende, at man så skal slå plænen desto
oftere.

--
Uffe Holst

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-04-04 07:50

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ulempen ved gødning er efter sigende, at man så skal slå plænen desto
> oftere.

Right, jeg har givet den kalk + NPK, så visner mosset, bliver gult- men jeg
er på vej ud og slå græs 2. gang i denne uge ).

Fra : Uffe Holst

Dato : 24-04-04 08:45

In an article of 23 Apr 2000 Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Right, jeg har givet den kalk + NPK, så visner mosset, bliver gult- men jeg
> er på vej ud og slå græs 2. gang i denne uge ).

Der er i hvert fald ingen fare for, at jeg vil slå plænen to gange på en
uge.

--
Uffe Holst