værktøj
Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 17-04-04 20:49

Jeg har for nylig hos en produktionsskole set en speciel søjleboremaskine,
der kunne bore firkantede huller.
Bordet var nærmest 4 små stemmejern med et rundt bor i midten. Og det kunne
altså lave helt 4-kantede huller.

Hvad hedder sådan en boremaskine - og er der steder hvor man kan købe sådan
een ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-04 23:34

Ernst V. Jacobsen wrote:
> [...]
> kunne altså lave helt 4-kantede huller.
>
> Hvad hedder sådan en boremaskine - og er der steder hvor man kan købe

Kunne der være tale om en standsemaskine?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 18-04-04 08:48

> Kunne der være tale om en standsemaskine?

hvis du mener sådan en standsemaskine, som man fx bruger til at standse
huller ud i metal, så er svaret nej.

Denne her er en rigtig boremaskine - og den borer firkantede huller (lyder
måske lidt vanvittigt!)
Som sagt ligner den en helt alm. søjleboremaskine. Der var mange forskellige
str. bor til den.
Som sagt ligner boret 4 stemmejern der sidder i en 4-kant. i midten sidder
så et almendeligt rundt bor, der går _helt_ud til kanten af stemmejernene.
Bordet kan naturligvis ikke bore de 4 rette vinkler i hullet ud, men de
bliver standset ud af stemmejernet. Det ser vældig fix ud når den arbejder.

Fra : Calle.

Dato : 18-04-04 09:21

Ernst V. Jacobsen wrote:

> [...]
> stemmejernene. Bordet kan naturligvis ikke bore de 4 rette vinkler i
> hullet ud, men de bliver standset ud af stemmejernet. Det ser vældig

Det er vel et rømme-værktøj du har set

--
Calle.

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-04-04 10:46

Calle. wrote:

> Det er vel et rømme-værktøj du har set

Efter beskrivelsen, nej, det tror jeg ikke.

Hvilket materiale blev bearbejdet - træ?

Der findes også en anden type bor som er nærmest trekantet, og styres af
en bøsning med kvadratisk hul. Under operationen holdes bøsningen fast i
forhold til arbejdsstykket, mens det "trekantede" bors længdeakse
flytter sig en smule rundt. Derfor må der benyttes en særlig borepatron
som tillader denne bevægelse. Hullets hjørner bliver let rundede. Denne
type værktøj kan bruges til bearbejdning af blødt stål og metaller.

Ellers benyttes mest rømmeværktøjer til stål og metaller, men
rømmeværktøjer er dyre - derfor opfindsomheden.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 18-04-04 11:03

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Efter beskrivelsen, nej, det tror jeg ikke.
>
> Hvilket materiale blev bearbejdet - træ?

ja

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-04-04 11:10

Ernst V. Jacobsen wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> ja

Jeg tænkte det nok. Jeg har vist engang set et fotografi at sådan et
værktøj, men jeg ved ikke hvad det hedder.

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 19-04-04 07:36

> Jeg tænkte det nok. Jeg har vist engang set et fotografi at sådan et
> værktøj, men jeg ved ikke hvad det hedder.

Det var/er almindeligt i maskinsnedkerier. Den kaldes en hulmejsel. Den
sidder på kædestemmemaskiner og bliver brugt til at lave skarpe hjørner i
taphuller efter kæden har lavet det store arbejde.

Stig Bang-Mortensen

Fra : fsn

Dato : 18-04-04 11:12

"Ernst V. Jacobsen" <evj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> altså lave helt 4-kantede huller.
>
> Hvad hedder sådan en boremaskine - og er der steder hvor man kan købe

Jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, men en Morticer på engelsk. Den er
beregnet til at stemme huller med, fx. når man skal samle et bord med
tapper.

flemming

Fra : fsn

Dato : 18-04-04 11:29

"fsn" <snavs@tasiilaq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, men en Morticer på engelsk. Den er
> beregnet til at stemme huller med, fx. når man skal samle et bord med

Den kan købes her http://www.axminster.co.uk/default.asp?sub=495

fint sted at handle, leveres på en uge og rimelig fragt.
flemming

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-04 22:26

"fsn" <snavs@tasiilaq.dk> skrev> Den kan købes her
http://www.axminster.co.uk/default.asp?sub=495

> fint sted at handle, leveres på en uge og rimelig fragt.
> flemming

Harald Nyb har en meget billig søjleboremaskine der kan bore trekantede
huller i jernplade. Problemet er at den KUN kan bore trekantede huller i
jernplade, hvor man normalt ønsker de skal være runde
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 19-04-04 05:08

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> trekantede huller i jernplade. Problemet er at den KUN kan bore
> trekantede huller i jernplade, hvor man normalt ønsker de skal være

slib dine bor, eller tilpas hastigheden

--
Calle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-04-04 18:11

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev>
> slib dine bor, eller tilpas hastigheden

Den kan også med nye bor, da maskineriets aksel beskriver alt andet end
bevægelse om ét punkt. Og skal hast. ned hjælper det naturligvis, så er det
trekanter med bløde hjørner, men så tager det jo for lang tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 19-04-04 20:54

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> end bevægelse om ét punkt. Og skal hast. ned hjælper det naturligvis,
> så er det trekanter med bløde hjørner, men så tager det jo for lang

Har du så ikke reklameret over den!

--
Calle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-04 20:50

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Har du så ikke reklameret over den!
>

> --
> Calle.

Jeg vil meget hellere 'reklamere' FOR den Nej, omtalte maskine var ikke
min egen, og du fornemmer nok at jeg ikke køber ret meget mere hos
Haraldnyb. I hvert fald ikke mekanik og elektronik.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 19-04-04 08:06

> [...]
> >

> Jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, men en Morticer på engelsk. Den er
> beregnet til at stemme huller med, fx. når man skal samle et bord med

Lige præcis - det er sådan een jeg har set...

Tak for hjælpen

Fra : Ernst V. Jacobsen

Dato : 19-04-04 21:17

http://customer.manufacture.com.tw/~mingchang/bit-d.htm

her kan man se et nærbillede af selve boret/stemmejernet

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 20-04-04 20:05

> http://customer.manufacture.com.tw/~mingchang/bit-d.htm
>
> her kan man se et nærbillede af selve boret/stemmejernet

Det hedder en hulmejsel.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 20-04-04 08:10

Ernst V. Jacobsen wrote:
> [...]
> altså lave helt 4-kantede huller.
>
> Hvad hedder sådan en boremaskine - og er der steder hvor man kan købe sådan

Hej

Kig på:
http://www.slojd-detaljer.com/Butik/default.asp

og søg efter stemmebor.