Beklædning/behandling af træ i hævet bed
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 14-04-04 22:50

Jeg har lavet et hævet bed af nogle ubehandlede togsveller. Føj jeg fylder
jord i har jeg tænkt mig at give dem godt med olie, men jeg overvejer også
at beklæde indersiden med noget - enten bare plastic som f.x. bassinfolie
eller også noget af det med "knopper" man monterer på fundament/sokler på
huse.

Hvar vil I foreslå, hvis jeg gerne vil have det til at holde godt og længe.

VH
Jakob

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-04 23:43

Jakob Aagaard Harder wrote:
> [...]
> monterer på fundament/sokler på huse.
>
> Hvar vil I foreslå, hvis jeg gerne vil have det til at holde godt og

Hvis du har børn eller børnebørn, vil jeg forslå, at du fjerner det giftige
stads fra din have. Togsveller er imprægneret med noget rigtig grimt stads.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 15-04-04 16:19

Som jeg skrev er de ubehandlede - lærketræ er ikke giftigt!

Nogle forslag til, hvordan jeg beskytter dem mod jorden? Hvilket jo netop er
relevant, når de er ubehandlede.

VH
Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-04 06:31

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lavet et hævet bed af nogle ubehandlede togsveller.

Når du skriver ubehandlede togsveller - er det så brugte togsveller, der
ikke er malet - eller er det sveller i "togsvellestørrelse", der ikke er
imprægneret/tjæret?

> Hvar vil I foreslå, hvis jeg gerne vil have det til at holde godt og
længe.

Hvis det er togsveller, der har ligget på banen, holder de nærmest evigt,
uanset hvad du gør. De er netop imprægneret med noget giftigt stads, som
Erik skriver.
Jeg ville ikke ha dem i MIN have.

Hvis det er sveller, der er ubehandlede: Hvad er det for en slags træ?

Hilsen Inger

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 15-04-04 16:18

De er helt nye og ubehandlede (altså lærketræ i togsvellestr., så bare
rolig...

VH
Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-04 17:31

> De er helt nye og ubehandlede (altså lærketræ i togsvellestr., så bare
> rolig...

A py ha

Men koster de ikke en herregård i den størrelse?

Man kan få olie, beregnet til lærketræ i byggemarkeder - men check lige på
bøtten, hvad planter siger til det (hvis der altså skal plantes småkravl
lige op ad stammerne).

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-04-04 18:40

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> De er helt nye og ubehandlede (altså lærketræ i togsvellestr., så bare
> rolig...

Wow... hvor får man fat i sådan nogle.... når man ikke er millionær? *S*
Får du nogle i overskud, skal du bare sige til! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 15-04-04 21:42

Tak for forslagene - jeg har også noget olie som planter vist nok også kan
tåle, men det fordamper/forsvinder jo med tiden, så det, der er min plan er,
at sætte noget plastic på indersiden, så der ikke er jord lige op af træet
(som I selv er inde på flere af jer er det ikke helt nemt/billigt at få fat
i så store bjælker).

Jeg har tænkt mig at montere sådan noget som man montere ved sokler på huse
(sådan noget plastic med knopper) - men ville lige høre om nogle havde andre
idéer.

VH
Jakob

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-04 08:10

> [...]
huse
> (sådan noget plastic med knopper) - men ville lige høre om nogle havde

Lyder som om det er en god ide at kende nogen der har med skov at gøre.

Olie er en rigtig god ide.

Knop-plasten er også fornuftig, den tillader træet at ånde.
Det forhindrer til dels en forrådnelse fra indersiden.

Det lyder til at blive et pænt og holdbart bed.

--
mvh Uffe