Ekspert i gulvarme og håndklædevarmer søge~
Fra : Bill

Dato : 14-04-04 19:11

JEg skal bygge hus. På badeværelset vil jeg gerne have en håndklædevarmer.
Nu har jeg en masse spørgsmål.

1: Er det billigst med en håndklædevarmer på fjernvarme frem for EL ?
2: hvis jeg vælger fjernvarmemodellen, skal den have sin egen streng eller
kan den dele med gulvvarmen ?
3: kan man få en håndklædetører der BÅDE er på EL og fjernvarme ?

Alle gode råd modtages

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-04-04 20:02

Hejsa,

"Bill" <hl@mail.tdcadsl.dk> wrote in

> JEg skal bygge hus. På badeværelset vil jeg gerne have en
> håndklædevarmer. Nu har jeg en masse spørgsmål.
>
> 1: Er det billigst med en håndklædevarmer på fjernvarme frem for EL ?

Det kommer vel an på, osv... Hvis du har den tændt døgnet rundt, alle dage
om året er den nok smartest at vælge den billigste varmekilde (fjernvarme)
og så sætte den ganske lavt, mere er ikke nødvendigt.

> 2: hvis jeg vælger fjernvarmemodellen, skal den have sin egen streng
> eller kan den dele med gulvvarmen ?

Eh, det er ihvertifælde vigtigt at den kan slukkes/tændes uafhængigt af
gulvvarmen.

> 3: kan man få en håndklædetører der BÅDE er på EL og fjernvarme ?

Jeps.

Da vi har et ret langt - og aflangt badeværelse - valgte vi da vi skulle
renovere vores at få lavet en, der var indbygget i væggen. Der er et par
billeder af det her, inklusive et par før-billeder til almindelig skræk og
advarsel:

http://www.landligt.dk/bad/bad.html

Der blev fræset et hul i væggen, og så lavet en dims med kobberrør i og stål
på fronten. Den kører så på vand fra centralvarmen og fungerer rigtig godt
samtidig med at den ikke fylder noget ud i rummet, hvilket var vigtigt
dimensionerne på vores badeværelse taget i betragtning.

** Lars

Fra : Thïngmand

Dato : 15-04-04 08:04

> 1: Er det billigst med en håndklædevarmer på fjernvarme frem for EL ?

Højst sandsynligt

> 2: hvis jeg vælger fjernvarmemodellen, skal den have sin egen streng
eller
> kan den dele med gulvvarmen ?

Nej, en håndklædevarmer kører som en radiator og skal derfor have højere
vendtemp. end gulvvarmen (ligesom du nok vil blive glad for en termostat på
den)

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Finn I

Dato : 15-04-04 19:07

"Bill" <hl@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 1: Er det billigst med en håndklædevarmer på fjernvarme frem for EL ?
El er billigst i indkøb og tilslutning men dyret i drift.

> 2: hvis jeg vælger fjernvarmemodellen, skal den have sin egen streng
eller
> kan den dele med gulvvarmen ?
Det kan du godt men det er skide upraktisk. Om vinteren hvor gulvvarmen
kører er det fint nok også til håndklædetørreren men hvis du som os har
betydeligt køligere gulvtemperatur om sommeren vil håndklædetørreren være
kold.
Ergo er det klart det bedste at adskille de 2 enheder (Det koster heller
ikke alverden når man starter fra bunden som dig)

> 3: kan man få en håndklædetører der BÅDE er på EL og fjernvarme ?
Jeg mener at have set noget engang.

Få monteret en god termostat - også på håndklædetørreren

Finn I