Vintervikke og havre - hvad nu?
Fra : MC

Dato : 14-04-04 12:38

Hej Gruppe

Jeg valgte sidste efterår at efterså køkkenhaven med vintervikke og havre.
Solen begynder at komme frem, så hvad gør jeg nu?

En af ideerne med efterafgrøde er vel, at man så kan løsne jorden uden at
skulle grave have. Hvad med al den kvælstof, der er opsamlet i planterne -
skal planterne ikke graves ned for at få max udbytte af efterafgrøden?

Jeg vil absolut helst være fri for at grave have, men for pokker, hvor er
det svært at acceptere, at en efterafgrøde skulle have gjort atbejdet for
mig.

Hvad gør I?

På forhånd tak

Michael

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-04-04 14:52

"MC" <ln4444@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Solen begynder at komme frem, så hvad gør jeg nu?
> En af ideerne med efterafgrøde er vel, at man så kan løsne jorden uden at

Efterafgrøder anvendes mest for at planterne kan binde den
nitrat, der frigøres om efteråret, så man undgår tab af kvælstof.
Vikker samler kvælstof fra luften - de efterlader rigtig meget i
alle dele af planten. Det er nok uden betydning i dit tilfælde.

>Hvad med al den kvælstof, der er opsamlet i planterne -
> skal planterne ikke graves ned for at få max udbytte af efterafgrøden?'

Jo - planten nedbrydes i jorden af bakterier. Hvis ikke planterne nedmuldes
sker der ingen omsætning.

> [...]
> det svært at acceptere, at en efterafgrøde skulle have gjort atbejdet for

Graver komposten ned i køkkenhaven.
Vil du undgå at grave er der flere muligheder:
a) lægge fliser el. lign.
b) anlægge græsplæne.
c) anlægge staudebed.
d) anskaffe en fræser til af nedmulde afgrøden om efteråret.

Visse landbrug undlader man pløjning - i stedet sprøjtes med
round-up om efteråret. Den efterfølgende afgrøde sås direkte i
jorden uden forbehandling. Den teknik giver et forbedret energiregnskab.
Planterne behøver ikke pløgning/gravning for at trives.

Per A. Hansen