Bærbuske
Fra : Puk

Dato : 13-04-04 19:22

Hej alle sammen

En god ven kom forbi idag og ryddede bagenden af haven for alle de rødder
som stod tilbage efter fælede træer og nedklippede bambusbuske.

Nu er ideen så, at vi gerne vil fylde bagenden af haven med bærbuske, så vi
om sommeren kan gå ned og plukke hindbær, brombær, solbær, rips, stikkelsbær
og såmænd også lidt skovjordbær, hvis ellers de vil gro foran buskene.

Men hvor tæt kan/bør sådan nogle bærbuske plantes?
Det stykke vi gerne ville plante til er ca. 20-22 meter langt og 2 meter
dybt. Stykket vender mod nordvest og har et rækværk på 1,80 m bag sig (ind
til bagboen). Vil sådan et stykke overhovedet egne sig til at plante til
med bærbuske? Jeg tænker her på sol/skygge. Er der eventuelt visse
bærbuske som vil trives bedre på sådan et stykke jord end andre?

Jeg har desværre ingen jordbundsprøve, så jeg aner ikke hvordan jorden er.
Jeg har dog forestillet mig, at vi nok skal smide noget ekstra jord og
gødning på stykket, men hvad ville i anbefale?

Endelig ville jeg gerne høre, hvis i har nogen ideer til hvor dyre sådanne
buske er sådan ca. Det er ikke så vigtigt at buskene giver et super godt
afkast lige med det samme, vi kan godt vente lidt. Vi er altså villige til
at købe lidt mindre buske, hvis de dermed også koster lidt mindre og så
vente lidt længere på bunker af bær.
Det primære formål er faktisk at lave en pæn bagende på haven, som i stor
stil kan passe sig selv og så samtidig give lidt sødt at gå og gumle på en
sommerdag i haven.

Mange hilsner
Puk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-04 20:45

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stikkelsbær
> og såmænd også lidt skovjordbær, hvis ellers de vil gro foran buskene.

Det lyder bare dejligt

> [...]
> til bagboen). Vil sådan et stykke overhovedet egne sig til at plante til
> med bærbuske? Jeg tænker her på sol/skygge.

Sådan som jeg læser det, er det den nordvestlige del af grunden - er det
korrekt?
Det vil være perfekt.
Hvis det modsat er sådan, at stykket ligger i den sydøstlige del af grunden
og åbner mod nordvest, vil der være lidt mere skygge, men hvis ikke I er en
familie på 20 personer, vil der stadig være rigeligt med bær

De 2 m. dybde rækker til en række ribs.
Hvis buskene må rage ind over græsplænen - eller hvad der nu er foran - kan
der være en række solbær foran.

Hvis I planter dem blandet, skal I lige være opmærksomme på, at ribs er
væsentligt større end solbær, som igen er større end stikkelsbær.
Plant evt. buskene i grupper a 3 - 5 stk, i "grupper".
Brombærrene ville jeg plante med nogle meters afstand op ad rækværket
bagest.
De skal evt. bindes fast for at holde sig oppe.

Planteafstand: ribs 2 m, solbær 1½ m. stikkelsbær 1 m ud fra jeres
betingelser.
Skovjordbærrene kan - og vil - gro som besatte under, bagved og foran
bærbuskene.

Er der eventuelt visse
> bærbuske som vil trives bedre på sådan et stykke jord end andre?

Ribs klarer skyggen bedst.
Men med det areal, I har til rådighed, er der ikke nogen problemer.
Da jeg plantede bærbuske efter samme princip som I tilsyneladende har tænkt
jer (Vi tager det, vi har lyst til - lad fuglene ta' resten), gav
ribsbuskene 5 - 7 kg pr. busk og solbærrene 3 kg. pr. busk efter 3 år.
Ok - de fik så også noget komøg.

> Jeg har desværre ingen jordbundsprøve, så jeg aner ikke hvordan jorden er.
> Jeg har dog forestillet mig, at vi nok skal smide noget ekstra jord og
> gødning på stykket, men hvad ville i anbefale?

Hvilke ukrudtsplanter gror der?
Det fortæller noget om gødningstilstand og jordbund.
Hvorfor vil I køre jord på?

> Endelig ville jeg gerne høre, hvis i har nogen ideer til hvor dyre sådanne
> buske er sådan ca.

Ca 50 kr. pr. stk.
Kender I nogen, der har have med bærbuske? Så kunne I nok få nogle grene til
at stikke i jorden, evt. i bytte med en flaske rødvin.

> [...]
til
> at købe lidt mindre buske, hvis de dermed også koster lidt mindre og så

Jeg tror, en ribs er en ribs - men spørg evt. i planteskolen.

> Det primære formål er faktisk at lave en pæn bagende på haven, som i stor
> stil kan passe sig selv og så samtidig give lidt sødt at gå og gumle på en
> sommerdag i haven.

God ide!
Og hvis I så også lægger nogle jordskokker, har ungerne noget at gemme sig
i.
Det er saligt.
Og husk at lægge nogle erantis, krokus, påskeliljer, scilla og snepryd under
buskene, så det ser dejligt ud om foråret også.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 21:40

On Tue, 13 Apr 2004 21:44:42 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Kender I nogen, der har have med bærbuske? Så kunne I nok få nogle grene til
>at stikke i jorden, evt. i bytte med en flaske rødvin.

Fin ide, men pas meget på med solbærrene. De kan være angrebet af
solbærknopgalmider. De gør at buskene næsten ikke giver nogle bær. Og
har man først fået disse solbærknopgalmider, så skal solbærrene fjernes,
brændes, og nye plantes et helt andet sted.
Solbærbuske fra planteskolen har ikke disse mider.

>Det er ikke så vigtigt at buskene giver et super godt
>til
>
>Jeg tror, en ribs er en ribs - men spørg evt. i planteskolen.

Bærbuske sælges typisk kun i een størrelse. Skal man bruge mange af en
bestemt slags kan de måske skaffes som barrodsplanter i bundter a 25 i
en mindre størrelse.

Sorter er der også en del af - solbær er typisk Titania, som har ret
store bær, og Ben Alder. Hvad den nærmere forskel er på disse to er jeg
ikke helt klar over.
Ribs er typisk af sorten Stanza, som er et industribær (påstås det). Det
påstås også at den bare er "sur og uden smag", ved ikke om det passer.
For mig er alle ribs sure Også en som hedder Jonker van Tetz er
rimelig udbredt, den skulle efter sigende have mere smag af ribs - hvad
det så end dækker over.

Stikkelsbær, der findes både gul, grøn og rød, de røde i indtil flere
sorter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 13-04-04 16:03

Mads Lie Jensen skrev:

>For mig er alle ribs sure

Det er fordi du, som så mange andre, kun ser på farven før du
spiser bærrene.

Det er først når det første bær i en klase er blevet runkent, at
denne klase smager af ribs.
Så passer syren og sukkeret i bærret. Farven smager jo ikke af
noget særligt, selv om den er en vigtig ingrediens i vores
oplevelse af frugterne.

m.v.h. Emil

Fra : Puk

Dato : 14-04-04 14:51

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan som jeg læser det, er det den nordvestlige del af grunden - er det
> korrekt?

Ja det er korrekt.

> Det vil være perfekt.

Super ! Jeg var selv ret glad for ideen, så det ville være trist at skulle
droppe den igen.

> [...]
en
> familie på 20 personer, vil der stadig være rigeligt med bær

Vi er såmænd kun 2. Ideen er faktisk ikke opstået så meget for at få en
frygtelig masse bær. Det vil da være dejligt, men det er nu lige så meget
bare hyggen ved at de er der og ved at fuglene kommer og i haven for at få
fat på dem *S*.

> De 2 m. dybde rækker til en række ribs.
> Hvis buskene må rage ind over græsplænen - eller hvad der nu er foran -
kan
> der være en række solbær foran.

Ork ja der er masser af græsplæne og vi spiller ikke fodbold, så vi kan
såmænd også sagtens udvide området, hvis vi har lyst.

> [...]
> bagest.
> De skal evt. bindes fast for at holde sig oppe.

Mange tak, det lyder jo godt.

> Hvilke ukrudtsplanter gror der?
> Det fortæller noget om gødningstilstand og jordbund.

Der gror faktisk ikke ret meget. Området har været præget af nogle meget
store bambus og lidt små træer. Jeg ved desværre ikke ret meget om ukrudt.
Kan blot se, at det er noget grønt noget i græshøjde max.

> Hvorfor vil I køre jord på?

Da vores ven gravede rødderne op med en gummiged igår kom der selvsagt nogle
store huller. Vi forestillede os at grave hele stykket godt igennem og
blande et eller andet i det for at give stykket lidt gødning eller bare
sørge for at jorden var god for det vi planter.

> Ca 50 kr. pr. stk.
> Kender I nogen, der har have med bærbuske? Så kunne I nok få nogle grene
til
> at stikke i jorden, evt. i bytte med en flaske rødvin.

Nej desværre ikke. Men vi må jo bare tage det i det tempo vi kan klare det.
Så må der handles lidt på planteskolen *S*.

> [...]
under
> buskene, så det ser dejligt ud om foråret også.

Godt du sagde det, for det havde jeg ikke tænkt på. Men det ville jeg have
gjort til næste forår.

Hvad tid på året er iøvrigt bedst til plantning af bærbuske?

Tak for alt dit input, det er guld værd *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-04-04 22:15

> [...]
> blande et eller andet i det for at give stykket lidt gødning eller bare
> sørge for at jorden var god for det vi planter.

Jeg kender ikke jorden i Hornbæk - men prøv evt. at spørge en af naboerne,
om den ser ud til at være ok - I kan købe ret mange ribsbuske for de kroner,
det koster at få kørt jord på.
Gødning kan I strø "som salt på en æggemad".. Det går nok ikke helt galt,
hvis I bruger en gennemsnitlig standardgødning.

> under
>
> Godt du sagde det, for det havde jeg ikke tænkt på. Men det ville jeg
have
> gjort til næste forår.

Nej - til efteråret.
Forårsløgene kommer i handelen til august, og så kan du lægge dem.
Men plant buskene først.
- Og måske kommer I forbi nogle haver, der er lyseblå af krokus eller
snepryd eller scilla lige nu - eller har været hvide af vintergækker eller
gule af erantis? Så kunne I jo prøve, om ikke vedkommende har lyst til at
dele ud af sit overskud (de skal vel tyndes ud en gang imellem, ikke?)

> Hvad tid på året er iøvrigt bedst til plantning af bærbuske?

Nu - eller til efteråret.

> Tak for alt dit input, det er guld værd *S*.

Selv tak - og rigtig god fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-04 22:16

> [...]
> stil kan passe sig selv og så samtidig give lidt sødt at gå og gumle på en

Blandt forslagene mangler et par vigtige: Hvide Ribs skulle smage sødligere
(og måske er der det forfængelige håb at Solsortene vil lade dem i fred,
ellers skal Ribs have net over = besværligt), og Jostabær (Stikkel x
Solbær), der afgjort er fine også til saft og blendet råsyltet, ja og til
grød.

Til Brombær vil jeg sige nej. De tornfrie er efter min mening aromaløse, og
de vilde, som smager godt, kan let blive en kamp i vil fortryde i har
startet.

Og Stikkelsbær: husk kun at købe dem der er resistente mod
stikkelsbærdræber.

Skal stykket passe sig selv? Du bliver nok nødt til at klippe lidt en gang
imellem. Ukrudt kan holdes helt væk ved at al havens grenaffald klippes i
passende stykker og lægges i et (efterhånden) tykt lag. Men en enkelt
jordbærplante vil også ret hurtigt give et jævnt og tykt lag over det hele,
i 'tæt' samarbejde med diverse ukrudt

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Puk

Dato : 14-04-04 14:55

> [...]
> ellers skal Ribs have net over = besværligt), og Jostabær (Stikkel x
> Solbær), der afgjort er fine også til saft og blendet råsyltet, ja og til

Tak for tipsne *S*.

> Til Brombær vil jeg sige nej. De tornfrie er efter min mening aromaløse,
og
> de vilde, som smager godt, kan let blive en kamp i vil fortryde i har
> startet.

Hvordan en kamp? Gror de så voldsomt, at de er svære at styre?

> Og Stikkelsbær: husk kun at købe dem der er resistente mod
> stikkelsbærdræber.

Tak igen *S*.

> [...]
> passende stykker og lægges i et (efterhånden) tykt lag. Men en enkelt
> jordbærplante vil også ret hurtigt give et jævnt og tykt lag over det

Stykket skal ikke helt og aldeles passe sig selv. Jeg har bare prøvet at
finde på noget, som ikke kræver, at jeg tilbringer timer hver uge med at
luge. Jeg vil gerne have en pæn have, men den skal ikke være snor lige med
revne bede uden et drys af ukrudt. Der må gerne være lidt natur over den og
så skal det passe lidt ind til sommerhus stemningen som naturligvis hersker
her i Hornbæk. Derfor ville jeg gerne have noget, som i stor stil kan klare
sig selv og som ikke kræver, at jeg bruger al min fritid med hakke og
rivejern *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : E. Jensen

Dato : 14-04-04 17:20

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> og
>
> Hvordan en kamp? Gror de så voldsomt, at de er svære at styre?
> Puk

Hej Puk

Vi har den gl. slags brombær med torne - de skal bindes op et stativ eller
kan man ikke styre dem.

Hvert år efter høst (omkring september måned) klipper vi de grene væk som
har båret frugt og så binder vi
de nye skud op på stativet som skal bære næste års frugt.

Det kan næsten ikke undgås, at man får rifter af tornene når man plukker bær
og klipper den - men
en gang pandekager med brombærsyltetøj er ikke så ringe endda...

venlig hilsen

E. Jensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-04-04 17:43

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev >
> Hvordan en kamp? Gror de så voldsomt, at de er svære at styre?

Der skal i hvert fald være så meget bar jord, at rodskuddene ikke kommer ind
i noget andet, og dem skal man så fjerne hvert år = arbejde. Og klipning af
gamle grene er 'trals', og det ender som regel med at man stikker sig både
her og der.

2 Stikkelsbær kan afhentes Esbjerg, nu du alligevel skal rundt i landet....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-04-04 22:04

> [...]
> (og måske er der det forfængelige håb at Solsortene vil lade dem i fred,
> ellers skal Ribs have net over = besværligt),

Jeg har Rondom ribs.
De giver en masse bær, hvorfor grenene bliver tynget nedad.
Det gør, at bærrene ikke er helt så synlige for fuglene - og med alle de
buske, der er plads til, bliver der såmænd rigeligt til både fugle og
mennesker
Rondom smager dejligt - faktisk de bedste, jeg har smagt - og ja, de skal
naturligvis være godt modne.
Jeg ved ikke, om der er flere forskellige hvide ribs?
Jeg overtog en busk, men den er gravet op for længst, da de smagte af
absolut ingenting.

> [...]
> passende stykker og lægges i et (efterhånden) tykt lag. Men en enkelt
> jordbærplante vil også ret hurtigt give et jævnt og tykt lag over det

De bede, hvor jeg har skovjordbær, vokser der ingen ukrudt i.
Til gengæld har skovjordbærrene en tendens til selv at blive ukrudt i resten
af haven.

Hilsen Inger

Fra : v

Dato : 13-04-04 23:57

> [...]
stikkelsbær
> og såmænd også lidt skovjordbær, hvis ellers de vil gro foran buskene.

Hvor bor du. ?
Jeg har endnu ikke fået alle mine hindbærskud fjernet ( glen
prosen-økologiske)
kan afhentes i middelfart.

mvh
Vibeke

Fra : Puk

Dato : 14-04-04 13:28

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor bor du. ?

Vi bor i Hornbæk.

> Jeg har endnu ikke fået alle mine hindbærskud fjernet ( glen
> prosen-økologiske)
> kan afhentes i middelfart.

Mange tak for tilbuddet, men der er nok lige langt nok endda *S*.

Mange hilsner
Puk