Altanhave
Fra : Fru Anton

Dato : 13-04-04 15:33

Hmm... Er ikke helt 100 på om dette er den rigtige gruppe at spørge i, men
da der ikke findes nogen der hedder dk.fritid.lejlighed-og-altan, går det
vel an... Håber nogen kan hjælpe...

Jeg har den dejligste altan med direkte sol fra eftermiddag og hele aftenen.
Desværre er mit gelænder ikke særlig pænt, så jeg vil gerne skjule det med
en slyngplante af en slags. Har overvejet kaprifolium, klatreroser og
klematis, men er i tvivl om de kan nøjes med en potte gennem længere tid...?
Og kan de holde til en vinter i potten på altanen....? Det vil jo være
problematisk at få dem ned i skuret, da grenene jo er viklet ind i
gelænderet.... Og og og og og.... Pyh....

Nogle der har gode erfaringer..........???

--
Mvh Fru Anton

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-04-04 17:05

I news:407bfa31$0$210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Fru Anton>
<fruanton@hotmail.com> skrev:

> Hmm... Er ikke helt 100 på om dette er den rigtige gruppe at spørge
> i, men da der ikke findes nogen der hedder
> dk.fritid.lejlighed-og-altan, går det vel an...

Ja da... der er ikke noget krav til 'havens' størrelse ;)

> [...]
> grenene jo er viklet ind i gelænderet.... Og og og og og.... Pyh....
>
> Nogle der har gode erfaringer..........???

Hvis du kan nøjes med de grønne blade og lidt beskedne hvide blomster,
er Arkitekstens Trøst (Fallopia aubertii) en meget hurtigtvoksende og
nem plante.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Fru Anton

Dato : 17-04-04 08:29

Tak for gode forslag.

--
Mvh Fru Anton

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-04 17:01

"Fru Anton" <fruanton@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> problematisk at få dem ned i skuret, da grenene jo er viklet ind i
> gelænderet.... Og og og og og.... Pyh....

Jeg ville vælge kaprifolium - af flere grunde:
1. Duften.
2. Duften
3. Duften

De kaprifolier, der dufter (det er ikke alle, så vælg med omhu) dufter
allermest tidligt om morgenen og om aftenen.
Den kan skæres tilbage om vinteren, og bæres ned i skuret, hvis der er
udsigt til meget hård frost; den vil sikkert kunne klare de fleste vintre
(evt. pakket ind i et tæppe eller lign. i det inderste hjørne af altanen).
Når den er skåret helt tilbage, er den jo altså ikke grøn her i april, men
det går hurtigt - og i mellemtiden vil en altankasse med forårsløg pynte
svært.
Hvis du sætter nogle fyrre- og grangrene i kassen før jul, pynter den også
om vinteren.

Kaprifolie kan godt klare sig i en krukke med de sol-tider du beskriver. Men
vælg en stor krukke.
Og hvis du har adgang til visne blade, vil den gerne have jorden blandet op
(det er jo en skovplante).
Når plantens rødder er ved at vokse sig for store til krukken, kan du plante
om i en større - eller dele rødderne i to og forære naboen den anden
halvdel.

Hilsen Inger