Liguster bær
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-04 20:26

Det har muligvis været fremme tidligere, men jeg kunne ikke finde det: er
Ligusterens bær giftige = uforsvarligt at børn kunne have muligheden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ~

Dato : 12-04-04 21:18

> Det har muligvis været fremme tidligere, men jeg kunne ikke finde det: er
> Ligusterens bær giftige = uforsvarligt at børn kunne have muligheden?

Ligusterbær er ikke giftige. Mange fugle spiser dem enddog. Kan dog give
mavekneb og afføringen er SORT.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 12-04-04 21:59

Hej.

Ja, bærrene er ikke giftige for fugle - men de er for mennesker!

http://www.juelsminde-planteskole.dk/Liguster.html

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-04 22:17

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Ja, bærrene er ikke giftige for fugle - men de er for mennesker!
>
> http://www.juelsminde-planteskole.dk/Liguster.html

Hvor mange 'skal der til' pr. barn? Og (ikke uvæsentligt) får man lyst til
at smage mere end ét bær?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 13-04-04 06:00

> Hvor mange 'skal der til' pr. barn? Og (ikke uvæsentligt) får man lyst til
> at smage mere end ét bær?
> --
> Det véd jeg ikke - jeg har arbejdet i daginstitutionssektoren i mange år,
men aldrig i en institution, hvor der var Liguster.

Margrete Johansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-04 20:01

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev
> men aldrig i en institution, hvor der var Liguster.

Man kan så fundere lidt over årsag og virkning.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 14-04-04 20:37

"> > > --
> år,
>
> Man kan så fundere lidt over årsag og virkning.....

M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Ja, læs lige denneher:

http://www.go-leg.dk/tramater.htm

Venlig hilsen
Margrete Johansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-04-04 07:28

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> "Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange 'skal der til' pr. barn? Og (ikke uvæsentligt) får man lyst til
> at smage mere end ét bær?

Der skal vist mange bær til, men kirsebær sten er mere giftige,.
den dødlige dosis ligger på omkring 20 sten, og de er velsmagende..

Fra : ~

Dato : 13-04-04 15:51

ALM. LIGUSTER (Ligustrum vulgare) + . Ligusterfamilien.

Denne kendte hækplante indeholder er farvestof - ligulin - samt et ikke
udforsket giftstof. Det kan medføre eksem hos nogle mennesker. Der er set
dødelige forgiftninger hos børn, der har spist de sorte bær. Giften medfører
opkastninger og kraftig mave-tarmkatarr
Beklager! Der er sgu' gift i bærerne. Det sagde min læge ellers der ikke
var, da et af mine børn spiste et par bær.... Der kan man se.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-04 16:47

" @" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Beklager! Der er sgu' gift i bærerne. Det sagde min læge ellers der ikke
> var, da et af mine børn spiste et par bær.... Der kan man se.

I Torben W. Langers "Giftige planter" står bl.a.:
"Giftighed: Noget omstridt.
.... Fortæring af et større antal bær, dvs. over ti, fremkalder hos børn
opkastningr og diarre, muligvis krampe. Den svenske
Giftinformationscentralen anser ikke bærrene for særlig farlige."

Naturligvis skal man ikke have dødelig gift, der hvor små børn færdes.
F.eks. ville jeg ALDRIG plante et pebertræ i min have, og mens jeg havde små
børn i haven kravlede jeg da rundt og fjernede alle de røde, fristende bær
på liljekonvallerne.
Men hvis det lille pus så bare går ind til naboen og smager på bærrene der,
er vi jo lige vidt.

Handler det ikke (også) om at lære børnene, at ikke alt er tilladt/godt, og
at noget altså ER skidt/farligt?
Akkurat som vi lærer dem at færdes i trafikken i stede for at fjerne alle
biler - og at de ikke skal spise hundelorte, i stedet for at kræve alle
hunde fjernet?

Hilsen Inger

Fra : Dunk

Dato : 13-04-04 21:35

> Akkurat som vi lærer dem at færdes i trafikken i stede for at fjerne alle
> biler - og at de ikke skal spise hundelorte, i stedet for at kræve alle
> hunde fjernet?

Det forslag med hundene ville jeg da ellers godt stemme for!

Fra : Jens Petersen

Dato : 14-04-04 12:40

Dunk wrote:

> Det forslag med hundene ville jeg da ellers godt stemme for!

Jeps, "Hundelortene ind i hundene, hundene ind i bilerne, bilerne ud af
byen"

--
Jens OZ2JP callto://jensep

NO! Taco Bell is NOT the Mexican Phone Company!