Blødt hjørne på parketgulv?
Fra : Mads Madsen

Dato : 11-04-04 22:52

Vi har lige overtaget vores nye hus, som er en murermestervilla fra 1912.
Jeg er straks gået i gang med at sætte stuen i stand og har opdaget at der
er et "blødt hjørne" på gulvet.

Gulvet er rigtig flot parket og i meget fin stand. Der er ingen fugt eller
råd i det, men alligevel synker det et par cm. hvis man træder helt ude i
det ene hjørne. Det er nok et område på omkring 50x50 cm. der synker.

Jeg har afmonteret paneler og gerigter og kan derfor få fingrene ned under
gulvet (men ikke en hel hånd). Jeg kan mærke at der er isoleret under gulvet
og jeg kan også mærke enden af et stykke træ i det bløde hjørne.

Mine spørgsmål er: 1) Hvordan får jeg undersøgt om der er noget alvorligt
galt med konstruktionen? Bør jeg tage gulvet op? 2) Hvordan får jeg
understøttet det bløde hjørne uden at ødelægge gulvet?

Mvh.
Mads Madsen

Fra : Henrik

Dato : 12-04-04 14:09

"Mads Madsen" <fotograf@REMOVEmadsmadsen.dk> wrote in message
> [...]
> galt med konstruktionen? Bør jeg tage gulvet op? 2) Hvordan får jeg
> understøttet det bløde hjørne uden at ødelægge gulvet?

Umiddelbart gør du slet ikke mere før end du har snakket med det
forsikringselskab du har tegnet ejerskifte forsikring i, så sender de en
mand ud og kigger på det. Det kan sagtens være et flot parketgulv men hele
den underliggende konstruktion er måske ved at rådne væk.
Sandsynligvis skal gulvet brækkes op flere steder for at konstatere hvor
slemt det er.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Mads Madsen

Dato : 14-04-04 19:58

Henrik wrote:

> [...]
> men hele den underliggende konstruktion er måske ved at rådne væk.
> Sandsynligvis skal gulvet brækkes op flere steder for at konstatere

Ja, så fik jeg snakket med forsikringsselskabet. De siger at jeg selv skal
sørge for at få undersøgt skaden. Altså skal jeg have en del af gulvet op,
eller få nogen til det.

Hvordan tager man en del af et parketgulv op uden at ødelægge det og er det
noget jeg selv kan klare? Jeg skulle mene at hænderne er skruet rigtigt på,
men hvordan man klarer det her, ved jeg ikke. Parketplankerne er endten
limet sammen eller fastgjort til underlaget på en måde, så jeg ikke kan se
det. Så et par gode råd modtages gerne.

/Mads

Fra : Mads Madsen

Dato : 16-04-04 21:48

Mads Madsen wrote: En hel masse om parketgulv.

Nå, jeg vil lige give en lille update.

Jeg blev jo hurtigt træt af at snakke med forsikringsselskaber og
håndværkere, så jeg tænkte at jeg da måtte kunne løse det selv.

Ikke så langt fra det bøde hjørne på gulvet er der en udvendig
udluftningsrist i fundamentet. Efter at være blevet behandlet med en hammer,
kunne det lade sig gøre at snige et digitalkamera ind igennem hullet. Jeg
fik på den måde nogle udemærkede billeder af gulvkonstruktionen. Nederst er
der et betonklaplag, dernæst nogle murede piller hvorpå bjælkelaget hviler
og til sidst gulv og isolering.

Det hele så sundt ud og tørt ud, men opklodsningen manglede (faldet ud?) i
det bløde hjørne.

Jeg købte en gulv-jack, som er en meget kraftig skrue med fod og uden hoved.
Se http://www.dkpto.dk/service/case_stories/universal.htm
Gulv-jacken skrues igennem gulvet og den underliggende bjælke indtil den
rammer underlaget og skrues viddere indtil gulvet er lige. Til sidst lukkes
hullet med en prop.

Og det virkede squ! Mit gulv er plant og stabilt. Det var virkelig en
succesoplevelse

/Mads

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-04-04 22:17

Mads Madsen wrote:

> Og det virkede squ! Mit gulv er plant og stabilt. Det var virkelig en
> succesoplevelse

Herligt, og tillykke!

Er der ikke adgang til krybekælderen?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mads Madsen

Dato : 17-04-04 07:35

On Fri, 16 Apr 2004 23:16:37 +0200, Erik Olsen
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

> Er der ikke adgang til krybekælderen?

Nej, desværre...

/Mads

Fra : Jens Hansen

Dato : 16-04-04 23:45

> [...]
> hullet med en prop.
>
> Og det virkede squ! Mit gulv er plant og stabilt. Det var virkelig en

Mon det også kan bruges til parketgulve, der knirker?
Venligst
Preben

Fra : Mads Madsen

Dato : 17-04-04 07:38

On Sat, 17 Apr 2004 00:45:10 +0200, Jens Hansen <jh.@hotmail.com> wrote:

> Mon det også kan bruges til parketgulve, der knirker?
> Venligst
> Preben

Det kommer jo nok an på årsagen til knirkeriet. Hvis det er samlingerne
mellem stavene den er gal med virker det nok ikke. Hvis det derimod er
underlaget der er ustabilt skulle der være en chance.

/Mads