mos på tag
Fra : Nette

Dato : 11-04-04 11:59

Hej!

vi har lige købt et hus, og flytter dertil om 10 dage.

Et dejligt, og vedligeholdt hus.

Der er dog en del mos - muligvis alger - på en del af taget.
Givetvist fordi der står et stort lærketræ lige ved siden af.

Vi havde talt om at højtryksspule det af til sommer - men i avisen i
dag, er der en kort notits om, at det skal man ikke. Flere ødelægger
hvert år deres tag på denne måde, står der.

Hvad kan der ske ( står der nemlig ikke ) - og har nogle i gruppen
kendskab til hvad man ellers kan gøre - eller risikoen ved slet og ret
at lade det blive siddende ?

M.v.h.
Nette

Fra : Emil

Dato : 11-04-04 05:50

Nette skrev:

> [...]

>Hvad kan der ske ( står der nemlig ikke ) - og har nogle i gruppen
>kendskab til hvad man ellers kan gøre - eller risikoen ved slet og ret

Den levende begroning bruger fugten i tagmaterialet, som herved
bliver mere tørt - og dermed mindre modtagelig for
frostsprængninger.

Vil man alligevel fjerne begroningerne, skal taget
overfladebetandles forsvarligt (f.eks. grunding + maling).

Ovenstående gælder for eternittag.

m.v.h. Emil

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 11-04-04 14:20

Hvad er det for et tag?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-04-04 14:54

"Nette" <stormlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi havde talt om at højtryksspule det af til sommer - men i avisen i
> dag, er der en kort notits om, at det skal man ikke. Flere ødelægger
> hvert år deres tag på denne måde, står der.

højtryksspuling er en RIMELIG hård behandling, du kan ligesågodt skure med
en stålbørste, og hvis det er bølge-eternit er det også FORBUDT uden
godkendt udstyr. For der er asbest indholdet så høj at arb.miljø etc.
stiller krav om special udstyr, så naboernes grunde heller ikke forurenes.
Men hvis du kan klare dig med fx. klorrens er det bare at gå i gang med at
rense,grunde og male, så går sommeren med det, og den tid som går godt,
kommer ikke skidt tilbage ).

Fra : Nette

Dato : 11-04-04 18:24

Ups - glemte at skrive, at det er et tegltag.

M.v.h.
Nette

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-04-04 20:32

> Ups - glemte at skrive, at det er et tegltag.

Så må du gøre hvad du har lyst til, men stadig mener jeg højtryksspuling er
"hård kost" for teglene, du risikere at overfladen på dem ødelægges, så de
hurtigt bliver begroet igen el. utætte . Hvad jeg ville gøre er at vaske
taget ned med klorrens, OG FÆLDE TRÆET, jeg har også købt et hus med træer
tæt på, vi ventede 2-3 år med at fælde dem, men har ikke fortrudt at de til
sidst faldt, de tog næring,lys fra en stor del af haven + stoppede tagrenden
til med blade så den skulle renses op flere gange om året.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-04 09:51

I news:a300693f.0404110259.30a8fe02@posting.google.com <Nette>
<stormlund@hotmail.com> skrev:

> Vi havde talt om at højtryksspule det af til sommer - men i avisen i
> dag, er der en kort notits om, at det skal man ikke. Flere ødelægger
> hvert år deres tag på denne måde, står der.

Højtryksspuling vil gøre overfladen porøs, og forværre problemet på
sigt.

> Hvad kan der ske ( står der nemlig ikke ) - og har nogle i gruppen
> kendskab til hvad man ellers kan gøre - eller risikoen ved slet og ret
> at lade det blive siddende ?

Man kan få nogle kobberplader til at montere langs tagryggen. Disse vil
forhindre mosset i at gro.

Jeg tror egentlig ikke at mosset gør nogen skade, så hvis man kan holde
ud at se på det, kan man bare lade det være.

mødes med en gunstig lejlighed....