Maling af vinduer
Fra : Paw

Dato : 10-04-04 18:29

Hvordan maler man nemmest vinduer der er malet med plastikmaling. Hvordan
afrenser man den for denne plastikmaling? Jeg vil gerne male dem med en
oliebaseret maling bagefter.

Paw

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-04 00:28

Paw wrote:
> Hvordan maler man nemmest vinduer der er malet med plastikmaling.
> Hvordan afrenser man den for denne plastikmaling? Jeg vil gerne male
> dem med en oliebaseret maling bagefter.

Hvis ambitionen er at male dem med oliebaseret maling, skal du slibe
plastikmalingen af til bart træ.

Derefter skal vinduerne grundes med en tynd (fortyndet med terpentin)
maling.
Når det er tørt, kittes eventuelle huller og revner (med linoliekit).
Dernæst skal vinduet slibes med fint sandpapir (ikke igennem grundingen).
Til sidst skal vinduet have 2 gange færdigmaling.

OBS. På ydersiden må du ikke bruge alkydemalje. Den type maling kan ikke
tåle vejrliget. Vælg en type beregnet til udendørs brug.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-04-04 08:53

Erik Ginnerskov wrote:

> OBS. På ydersiden må du ikke bruge alkydemalje. Den type maling kan
> ikke tåle vejrliget. Vælg en type beregnet til udendørs brug.

Det er nu ikke rigtigt, alkydemalje egner sig udmærket til udendørs
brug. Men den er ret diffusionstæt, så det er bedre at bruge
linoliemaling udvendigt, den er mere diffusionsåben. Derved undgår at
fugten ophobes i træet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rene Jensen

Dato : 11-04-04 19:36

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> brug. Men den er ret diffusionstæt, så det er bedre at bruge
> linoliemaling udvendigt, den er mere diffusionsåben. Derved undgår at

køb oliemaling og bland det op med oliegrunder , mal dem 3-5 gange så holder
det i over 10år det går jeg .

jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-04 20:40

Erik Olsen wrote:

> Det er nu ikke rigtigt, alkydemalje egner sig udmærket til udendørs
> brug.

Der må jeg godt nok erklære mig uenig. Alkydemalje hærder for hårdt op, den
kan ikke arbejde med træet. Derfor krakkelerer den efter kun et par år.

Indendøre er alkydemalje derimod imho det eneste rigtige til træværk.

> så det er bedre at bruge
> linoliemaling udvendigt, den er mere diffusionsåben. Derved undgår at
> fugten ophobes i træet.

Der er vi til gengæld enige.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin