mosfjerner på mur
Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-04-04 18:00

Min genbo har fået sprøjtet en hel del "af det der til at fjerne mos med"
(jeg gætter på jernvitriol) på en rød murstensmur.
Der er kommet en stor orange plamage (ca ½ kvm), der ser herrens ud.

Er der nogen, der ved, om det på nogen måde kan fjernes?
Det er formentlig flere år siden, skaden er sket.

Jeg efterlyser ikke planter til at dække det med -
kun: kan det overhovedet fjernes?

Hilsen Inger

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-04-04 18:11

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er formentlig flere år siden, skaden er sket.
>
> Jeg efterlyser ikke planter til at dække det med -

Oxalsyre blandet med vand. Når det "tørrer" (re-krystaliserer) vil det
trække evt. skidt med ud. Det kan dog kun bruges i tørvejr. Husk at prøve
med en lille plet først, for du kan risikere at der ætser mørtlen mellem
murstenene. Hvis det ikke vil blive hængende på muren kan det evt blandes
med noget mel.
Et lille tip: Når der skal fjernes alger er klorin ganske udemærket. Faktisk
er det aktive stof i de fleste algefjernere klor.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-04-04 18:52

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> murstenene. Hvis det ikke vil blive hængende på muren kan det evt blandes

Tak for tipset - det vil jeg lade gå videre.

> Et lille tip: Når der skal fjernes alger er klorin ganske udemærket.
Faktisk
> er det aktive stof i de fleste algefjernere klor.

Joh, men nu var det vist mos, han ville fjerne.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-04-04 08:52

I news:c540ed$lso$1@sunsite.dk <Inger Pedersen>
> [...]

> med" (jeg gætter på jernvitriol) på en rød murstensmur.
> Der er kommet en stor orange plamage (ca ½ kvm), der ser herrens ud.

Det er rust....
Som nævnt er oxalsyre svaret.

Sakset fra Byggekram:
Svar fra Byggekram:

Kog et liter vand og lad den køle af til den er lunken. Hæld godt en
deceliter oxalsyre i. Blandingen hældes på pletterne - eller smør den på
med en børste for at fremme virkningen. Lad blandingen virke et stykke
tid. Når pletterne er væk, skylles godt efter med koldt vand.
mødes med en gunstig lejlighed....