Gl. have-, mark- og landbrugs- håndredskab~
Fra : Nielsen

Dato : 06-04-04 14:18

Hej NG

Jeg håber i kan hjælpe mig - hvor på nettet finder jeg billeder og navne på
diverse markredskaber som bønderne brugte i tiden fra ca. 1800 til 1950?

Redskaber som høtyve og høriver - hvor findes de? Hvilke andre redskaber
brugte de?

Det er ikke maskiner eller plove jeg leder efter, men HÅNDredskaber som de
brugte dengang.

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh\Nielsen

(PS: Jeg vil nemlig gerne købe sådan en gl. rive lavet af træ)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-04-04 14:37

"Nielsen" skrev i en meddelelse
> [...]

> brugte de?
>
> Det er ikke maskiner eller plove jeg leder efter, men HÅNDredskaber som de

Der er jo også leen, som vist ikke er gået helt af brug. Så er der det
redskab som de brugte til at brage hør med. Der er plejlen, som de
tærskede med. Tøjrkøllen som man brugte til at slå den kile i jorden,
hvortil koens tøjr blev fæstet.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-04-04 14:53

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> redskab som de brugte til at brage hør med. Der er plejlen, som de
> tærskede med. Tøjrkøllen som man brugte til at slå den kile i jorden,

Når de skulle slagte om efteråret, var det nødvendigt at have en stor
"saltolden". Ikke ligefrem et redskab, men et uvurderligt forbrugsgode,
der gjorde det ud for en kummefryser. Den blev fyldt godt med salt, og
så blev de forskellige kødstykker lagt ned i saltet, så de kunne holde
sig.

Alle disse ting må du kunne se på egnsmuseerne rundt om i landet. Men da
du også gerne vil eje og bruge dem, vil jeg håbe for dig at mange dukker
op med gode hjemmesider om folk der sælger den slags.

Held og Lykke

Ruth

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-04-04 15:00

In an article of 5 Apr 2000 Nielsen wrote:

> [...]
> diverse markredskaber som bønderne brugte i tiden fra ca. 1800 til 1950?
>
> Redskaber som høtyve og høriver - hvor findes de? Hvilke andre redskaber

Prøv dk.videnskab.historie - dit spørgsmål hører vist i en udstrækning mere
hjemme der.

Ellers er dit lokale bibliotek jo også en mulighed, men det er måske blevet
for gammeldags at prøve nutildags.

--
Uffe Holst

Fra : Cowspot

Dato : 06-04-04 15:48

Hej Nielsen

Prøv ude på frilandsmusset i brede, de må da vide det. :0)
http://www.gastrocorner.dk/saison/almanakevent.asp?alid=448

MVH
Cowspot

Fra : E. Jensen

Dato : 06-04-04 17:12

> [...]

> brugte de?
>
> Det er ikke maskiner eller plove jeg leder efter, men HÅNDredskaber som de

Jeg ved ikke om Gammel Estrup (gl. estrup) Landbrugsmuseum har et website,
men ellers har de vel åbent for besøgende c,")

mvh E

Fra : Gunnar

Dato : 06-04-04 18:41

> Jeg ved ikke om Gammel Estrup (gl. estrup) Landbrugsmuseum har et website,
> men ellers har de vel åbent for besøgende c,")

Hej.
for at se det, er der muligheder nord på, Jesperhus har mange samt små
maskiner,og er du først nord på er der også Heregården Hessel på mors.
Gunnar

Fra : Gunnar

Dato : 08-04-04 09:05

> [...]
Hej.
for at se det, er der muligheder nord på, Jesperhus har mange, samt små
maskiner,og er du først nord på er der også Herregården Hessel på mors.
Gunnar

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 08-04-04 12:01

Gunnar skrev:

>for at se det, er der muligheder nord på, Jesperhus har mange, samt små
>maskiner,og er du først nord på er der også Herregården Hessel på mors.
>Gunnar

På Mors? Har du adressen? Jeg kan ikke finde Herregården Hessel på Mors.

Asbjørn M. Nielsen